جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/08 07:40
تیم ملی ایران
کد خبر: 32565

اتفاق خارق العاده برای ایران امشب در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

لذت یک دورهمی شاد و یک شب بیاد ماندنی را ۲۵ سال پیش ایرانیان در هشتم آذر چشیدند آنگاه که «خداداد را خدا به ما داد» و حالا تاریخ در حال تکرار شدن است و تکرار نوستالژی شیرین هشت آذر شاید سکوت سنگین خیابان های شهر در نیمه های شب بشکند و ایرانیان از ته دل بخندند.

 به گزارش رصدورزشی :‌ زندگی انسان در قرن حاضر دستخوش تحولات زیادی شده است و این تحولات بیشتر ابعاد زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی ورزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

جام جهانی، مهمترین رویداد فوتبالی و شاید هم ورزشی جهان است که ویترینی از بهترین تیم های دنیا در آوردگاه ۲۰۲۲ قطر زورآزمایی می کنند و حتی یک گل زده و یک پیروزی در این میدان برای ملت ها معنای خاصی دارد و یوزهای ایرانی هم با اقتدار و در دور مقدماتی توانستند نام و پرچم ایران را در کنار ۳۱ نام دیگر حک کنند.

شاید موفقیت در مسابقات باشگاهی تنها بخشی از جامعه را خوشحال کند اما وقتی نام ایران در میان باشد، آنگاه آبی و قرمز و زرد، رنگ می بازند و همه نگاهها به سه رنگ پرچم کشور معطوف می شود؛ وقتی در فاصله ۲ دقیقه مانده به مسابقه با ولز توپ زیر پای روزبه می رسد و او هم یکی از نادرترین شوت های دوران ورزشی اش را به نمایندگی از ۸۰ میلیون ایرانی با قدرت هرچه تمامتر به گوشه دروازه حریف می فرستد، هیچ کسی سر از پا نمی شناخت و به تعبیری «توپ آنجا رفت که غم نباشد».

بله؛ فوتبال دیگر یک ورزش صرف نیست، یک فرهنگ، زبان، دایره المعارف و یک سبک زندگی است که می تواند دوگانه های بیم و امید و عشق و نفرت به سرعت خلق کند و البته که بازخوردهای آن در حوزه اجتماعی به مراتب عمیق و ماندگارتر است؛ می گویید نه، کافیست بازی قرن در جام ۹۸ فرانسه و ضربه سر حمید استیلی را تجسم کنید که با گذشته آن همه سال هنوز هم ایرانیان با غرور از آن گل و پیروزی تاریخی یاد می کنند، همانگونه که بُرد استرالیا، مراکش، و ولز هم در حافظه جمعی ما ایرانی ها ماندگار شد.

در بازی نخست تیم ملی در قطر مقابل انگلستانی که کیفی ترین لیگ فوتبال باشگاهی دنیا را دارد و کلکسیونی از بازیکنان برتر و گرانقیمت را داشت به دلایلی از جمله رخدادهایی که در کشور حادث شد، شرایط برای بازیکنان ایران از نظر روحی و روانی مهیا نبود و می توان گفت، ما ۶ گلی که دریافت کردیم هرچند در زمین فوتبال بود اما فوتبالی نبود وگرنه در شرایط طبیعی یوزهای ایرانی به راحتی به حریفان باج نمی دهند.

اکنون در آستانه بازی سوم ایران با تیم ملی آمریکا قرار داریم و نفس ها در سینه حبس شده است که سرانجام این بازی چه خواهد شد؛ آیا فردا یوزها، خواب را از چشم ایران می گیرند؟ و ملت را به یک خنده ای از ته دل دعوت خواهند کرد؟

بازخوردهای اجتماعی پیروزی محتمل تیم ملی در مسابقه با ایالات متحده در آخرین مسابقه دور مقدماتی گروه B را با یک جامعه شناس، یک روان شناس و برخی از شهروندان به بحث گذاشتیم که از نظر خواهد شد.

 

وقتی تحت تاثیر فضای مجازی برای ساعاتی هوادار ایران نبودم

حسین ۳۱ سال سن دارد می گوید از همان دوران کودکی شور و شوق زیادی برای دیدن بازی های جام جهانی فوتبال داشتم و برای انجام این کار برنامه ریزی می کردم که بتوانم بازی بیشتری از جام جهانی فوتبال را ببینم.

وی ادامه داد: البته از زمانی که به یاد دارم تیم ملی کشورمان هم چند دوره ای راهی جام جهانی شده است و من هم همراه این تیم بودم و تماشاچی و هوادار سرسخت تیم بودم و با شوق و اشتیاق خاصی بازی ها تیم ملی فوتبال کشورمان را پیگیری کرده ام.

این جوان فوتبال دوست که دانشجوی دکتری است، تاکید کرد: اما امسال در جام جهانی قطر که به یاری خدا و تلاش فوتبالیست های تیم ملی به جام جهانی راه پیدا کرد، مصادف با حوادث و اتفاقات داخلی شد و مقداری توجه ها را به سمت اینگونه مسایل جلب کرد و البته در این زمینه، فضای مجازی هم خیلی تاثیر داشت، به دلیل اینکه جوانان این دوره از فضای مجازی خیلی تاثیر می گیرند.

 

یوزها خواب را از چشم ایران می گیرند؟

وی در مورد اولین بازی ایران که در مقابل تیم انگلیس داشت، گفت: به نظرم برخی مسائل و اتفاقات اخیر به خصوص واکنش هایی که در فضای مجازی وجود داشت، باعث شد روحیه ملی پوشان تنزل پیدا کند و در جریان مسابقه نتوانند توانمندی های خود را نمایش دهند در حالیکه به هیچ عنوان فاصله فوتبال ملی ما با انگلستان ۶ گل نیست.

حسین گفت: تاثیر تبلیغات فضای مجازی از سوی عده ای برعلیه تیم ملی حتی بر شخصی مانند من که طرفدار سرسخت و دوآتشه تیم هستم نیز در بازی نخست تاثیر گذاشت و اگر بخواهم صادقانه بگویم، تا حدی نسبت به نتیجه مسابقه دچار تناقض شدم و حتی برخی اطرافیان می گفتند که بازی را تماشا نکنیم اما در نهایت عشق به ایران و پرچم کشورم باعث شد از آن گروه جدا شوم و بازی را در منزل تماشا کنم.

وی افزود: باخت به انگلیس برایم بسیار ناراحت کننده بود و از ته دل آرزو می کردم که در مقابل ولز تیم به جدول رقابت ها برگردد که خوشبختانه غیرت ایرانی و هوشمندی بازیکنان باعث شد، دل من و میلیون ها ایرانی میهن دوست شاد شود.

حسین ابراز امیدواری کرد: درخشان ترین نتیجه تیم ملی ایران مقابل امریکا رقم بخورد زیرا این بازی از جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی و حتی جدول رقابت ها و صعود ما به دور حذفی مسابقات بسیار حیاتی و تعیین کننده است.

 

خطاهایی که جبران شد

دختر خانم ۲۶ ساله که از ذکر نامش خودداری کرد در مورد تماشای بازی های ایران در جام جهانی قطر، گفت: برای تماشای بازی اول تیم کشورمان در برابر انگلستان به اتفاق دوستانم به یکی از کافه های شهر تهران رفتم که متاسفانه نتیجه خوبی برای ایران نبود و فضای کافه خیلی به هم ریخت ضمن اینکه تعدادی از جونان حاضر در آنجا از نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان انتقاد کردند و تعدادی هم حمایت می کردند و همین موضوع منجر به درگیری لفظی شد و که با دخالت افراد دیگری ختم به خیر شد.

 

یوزها خواب را از چشم ایران می گیرند؟

این دختر جوان اظهار کرد: اما در بازی دوم رفتار تیم ملی جبران شد و هم در بازی خوب درخشیدند و کوتاهی های بازی قبل هم جبران و دل ایرانیان شاد شد و همه دانستند که ایرانی همیشه برای سرزمین، ملیت و عقایدش از جان مایه می گذرد و همواره همراه مردمانش است.

وی تاکید کرد:امیدوارم در بازی سوم مقابل آمریکا هم تیم ملی ایران خوب ظاهر شود و نتایج مطلوب به دست آوریم تا به مرحله بعد صعود کنیم.

به گفته این دختر ایرانی، پیروزی در میادین بین المللی به خصوص در جام جهانی عاملی تاثیرگذار در برقراری روح همبستگی و همدلی ملی است و امشب چشمان ۸۰ میلیون ایرانی به قطر دوخته می شود تا شبی خاطره انگیز و شاد را رقم بزنند.

 

تیم ملی، ملیتی است و باید تقویت شود

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اصل قضیه تیم ملی ایران است و حمایت و تشویق های مردم می تواند وزنه ای مهم و روحیه افزا برای بازیکنان باشد.

وی تاکید کرد: تیم ملی همانگونه که از نامش پیداست، تعریف خاص خود را دارد و با تیم های باشگاهی مانند استقلال یا پرسپولیس تفاوت بسیار دارد زیرا تیم ملی به نام ملت ایران است و باید تقویت شود تا حیثیت، ملیت و سرزمین ما تقویت شود.

این جامعه شناس یادآوری کرد: تیم ملی فوتبال ما هم که به قطر اعزام شده است، باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا پیروز شود، حالا اگر در این شرایط مخالفت هایی هم وجود دارد، نباید نادرست مطرح شود و باید تمرکز بر بازی فوتبال باشد زیرا کشور ما متشکل از قومیت های مختلف است و همه ما ایرانی هستیم و در حال حاضر بحث ملیت مطرح است.

قرایی مقدم گفت: برخی افراد، این تیم ملی که در جام جهانی قطر حضور یافته است را به حکومت نسبت می دهند که البته این موضوع عقیده خودشان است، اما به هرحال باید دانست که این تیم به عنوان تیم ملی ایران به این بازی ها اعزام شده است و تحت این عنوان رفته است و در حال حاضر بحث هویت، تعصب و عِرق ملی مطرح است و نباید در این شرایط، چنین مطرح شود که تیم وابسته به جایی است بلکه این تیم ثابت کننده ملیت ماست و باید تلاش کند که پیروز شود تا جوانان هم بیشتر امیدوار شوند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qdqb8