دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1403/01/18 10:29
فولاد آلیاژی ایران
کد خبر: 128936

افزایش تولید مجموعه یزد یک تا ۸۰۰ هزار تن در پایان سال ۱۴۰۶

رئیس تولید فولادسازی شماره ۲ شرکت فولاد آلیاژی ایران در جمع خبرنگاران از افزایش تولید مجموعه یزد یک تا سقف ۸۰۰ هزار تن در سال سوم به دلیل پیشرفت‌های جدید ناشی از تجهیزات به‌روز و دانش فنی خبر داد.

 

به گزارش رصد ورزشی، احمد جعفریان درباره فرایند ریخته‌گری در واحد فولادسازی شماره ۲ فولاد آلیاژی ایران، گفت: در این مجموعه در پنج شاخه و سه سایز مختلف در مقاطع ۱۳۰ در ۱۳۰ میلی‌متر، ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر و ۲۰۰ در ۲۰۰ میلی‌متر فرایند ریخته گری با طول‌‍‌های مختلف از ۶ تا ۱۲ متر انجام می‌شود. در واحد ریخته‌گری تمامی الزامات برای تولید یک ذوب آلیاژی مناسب در این واحد ریخته‌گری وجود دارد.

وی در خصوص فرایند تولید واحد یزد یک، مطرح کرد: فرایند ذوب‌ پس از شارژ فلزی کوره قوس الکتریکی، آغاز و پس از انجام تنظیمات اولیه دما و تناژ برنامه‌ریزی‌ شده، ذوب داخل پاتیل‌ها تخلیه می‌شود. پس از این مرحله، پاتیل توسط جرثقیل به کوره پاتیلی منتقل شده و در این کوره، اقدامات لازم برای سرباره‌سازی و تنظیم و آنالیز صورت می‌پذیرد و طبق برنامه‌ریزی تولید وارد فاز ریخته‌گری می‌شود.

رئیس تولید فولادسازی شماره ۲ «فولاژ» تصریح کرد: در فرایند ریخته‌گری، پاتیل توسط جرثقیل ۲۵۰ تنی در موقعیت ریخته‌گری قرار می‌گیرد. ظرف واسطی میان پاتیل و شاخه‌ها به نام تاندیش قرار دارد که نقش بافر ذوب را ایفا می‌کند و فرایند تقسیم میان شاخه‌ها انجام می‌شود. شمش‌ها بعد از بریده شدن و انجام ویژوال چک، به انبار محصول منتقل می‌شود و بعد از بازرسی‌های نهایی یا به صورت مستقیم به فروش می‌رسد و یا در واحدهای دیگر شرکت جهت تولید محصولات فولادی منتقل می‌شود.

جعفریان تاکید کرد:  تجهیزات به روز و مناسب تدارک دیده شده در این مجموعه و همچنین دانش فنی که در مجاورت شرکت فولاد آلیاژی و فولادسازی شماره یک قرار دارد از دلایل بسیار مهمی بود تا ما بتوانیم در فولادسازی شماره ۲ شرکت فولاد آلیاژی ایران در مدت زمان بسیار کم به تولید کمی و کیفی خوبی برسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولید مجموعه یزد یک در سال ۱۴۰۳ که سال اول تولید این مجموعه است به ۳۵۰ هزار تن برسد و در سال دوم ظرفیت اسمی این واحد به بیش از ۷۲۰ هزار تن خواهد رسید و برآورد می‌شود تا در سال سوم این میزان تولید به ۸۰۰ هزار تن محصول برسد.

جعفریان در پایان از امکان تولید تمام فولادهای آلیاژی فولادسازی شماره یک براساس درخواست و نیازهای مشتری به جز ذوب‌های VDدار اعلام کرد: تجهیزات «VD» و «VOD» در این واحد سوار نشده است البته در برنامه‌های توسعه‌ای استفاده از این تجهیز مدنظر قرار دارد اما فعلا ذوب‌هایی که نیاز به «VD» و گاززدایی یا اکسیژن‌زدایی در خلا دارد، در اینجا ممکن نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2ljle8