جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/13 06:26
جام جهانی قطر | جام جهانی قطر 2022
کد خبر: 30129

اینفوگرافیک | هزینه برگذاری جام جهانی در دوره های مختلف | جام جهانی قطر گرونترین جام جهانی دنیا

کشورهای مختلف در ادوار گذشته جام جهانی برای میزبانی از این تورنمنت بزرگ چقدر هزینه کردند.

جام جهانی 2022 در حالی برگذار می شود که اولین باری است در دنیا که یک کشور عربی به عنوان میزبان انتخاب شده. جام جهانی قطر بیست و دومین دوره از مسابقات جام جهانی می باشد که از سال 1930 برای اولین بار در کشور  اوروگوئه برگذار شد. جام جهانی قطر با حضور 32 تیم مطرح دنیا برگذار می شود که تیم ملی کشور ما برای دومین بار پیاپی در آن حضور دارد و افتخار آفرینی می کند. این دوره برگذاری جام جهانی به دلیل نزدیکی قطر به کشور ما باعث هیجانات زیادی در مردم فوتبال دوست شده است که منتظر شروع مسابقات و رفتن به جام جهانی هستند.

جام جهانی قطر

چند تیم در جام جهانی شرکت می‌کنند؟

در قالب فعلی جام جهانی، ۳۲ فینالیست و تیم نهایی در این رقابت شرکت می‌کنند؛ اما همیشه این‌طور نبوده و در واقع همیشه هم نخواهد بود. تنها ۱۳ تیم در اولین جام جهانی شرکت کردند و این تعداد از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۷۸ به ۱۶ تیم افزایش یافت (به استثنای برخی موارد).

در سال ۱۹۸۲، جام جهانی با هشت تیم دیگر گسترش یافت و تعداد کل شرکت کنندگان به ۲۴ تیم رسید. قالبی که امروز با آن آشنا هستیم، ۳۲ تیم، اولین بار در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه معرفی شد. با این حال، با تأیید فیفا مبنی بر اینکه در جام جهانی ۲۰۲۶، قطعاً ۴۸ تیم حضور خواهند داشت؛ این امر تغییر خواهد کرد که حضور قابل توجه ۱۶ تیم دیگر را نشان می‌دهد.

نخستین قهرمانی جام جهانی چه تیمی بود؟

نخستین جام جهانی که در سال ۱۹۳۰ به میزبانی اروگوئه برگزار و قهرمان شد، به طور قابل توجهی با تورنمنتی که امروز می‌بینیم متفاوت بود؛ زیرا این تورنمنت دعوتی بود و فقط ۱۳ تیم در آن حضور داشتند که هفت تا از آمریکای جنوبی آمده بودند، چهار تیم از اروپا شرکت کردند و مکزیک و ایالات متحده ترکیب را تکمیل کردند. فینال نیز در استادیوم سنتناریو مونته ویدئو برگزار شد و یک رویداد کاملاً آمریکای جنوبی بود؛ زیرا اروگوئه میزبان به مصاف آرژانتین رفت. اروگوئه با پیروزی چهار بر دو در حضور بیش از ۶۸ هزار هوادار، اولین جام جهانی را به دست آورد.

چه تیمی بیشترین قهرمانی در جام جهانی را داشته است؟

از زمان تأسیس جام جهانی در سال ۱۹۳۰، تنها هشت کشور برنده جام جهانی شده‌اند و برزیل موفق‌ترین آن‌ها بوده که در پنج نوبت قهرمان شده است. ملتی که استعدادهایی مانند پله، رونالدو و روماریو را به وجود آورد، برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ قهرمان جام جهانی شد و سپس در سال‌های ۱۹۶۲، ۱۹۷۰، ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ به مقام اول رسید.

ایتالیا و آلمان هر کدام چهار بار قهرمان جام جهانی شده‌اند (اگرچه آلمان سه بار به عنوان آلمان غربی قهرمان جام جهانی شده است)، در حالی که آرژانتین، اروگوئه و فرانسه، دارنده فعلی جام جهانی، همگی دو بار قهرمان جام جهانی شده‌اند. انگلیس و اسپانیا هم یک بار قهرمان جام جهانی شده‌اند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2axmwl