یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/26 02:50
فروش ویژه | طرح پیش فروش | فروش خودرو | ایران خودرو | سایپا
کد خبر: 19846

آغاز فروش خودرو از 27 اردیبهشت | اولین طرح پیش فروش در سامانه یک پارچه

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از ۲۵ اردیبهشت آغاز به کار کرد و نخستین مرحله فروش در این سامانه روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

به گزارش رصد ورزشی : طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه فروش ویژه خودرو از ۱۲ ظهر امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت) با یک هفته تاخیر نسبت به اعلام ابتدایی وزیر صمت، با هدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی، آغاز به کار خواهد کرد؛ طی امروز و فردا متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش ویژه خودرو که از سوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده است، مطلع شوند و از روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد. در حالیکه به گفته سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- دو هفته پیش، سامانه یکپارچه فروش ویژه خودرو را معرفی و اعلام کرد: همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی (سامانه یکپارچه فروش خودرو) انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

فروش ویژه

حال با تاخیر یک هفته‌ای، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از امروز یکشنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) ساعت ۱۲ در نشانی sale.iranecar.com در دسترس است. بر این اساس در راستای اجرای بند ۵ از دستورهای  ابلاغی رئیس‌جمهوری در رابطه با چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو فعال شد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو از امروز فعال خواهد شد. در روزهای یکشنبه و دوشنبه، متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده است، مطلع شوند و از روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد. تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت.طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده است، مطلع شوند و از روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد.

در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.

عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچگونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.

شایان ذکر است، پیش از این، عبدالله توکلی- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت- نیز ضمن تشریح جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش،   تاکید کرد که این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در همه جنبه‌ها، افزایش میزان عرضه و توقف تولید خودروهای ناقص فعال خواهد شد.

فروش ویژه

وی با بیان میزان عرضه‌ای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد، چندین برابر دوره‌های قبل خواهد بود، اعلام کرد: در سازوکار این سامانه  برای آنکه هجوم زیادی هم اتفاق نیفتد، بازه زمانی مشخص تعیین خواهد شد و متقاضیان با عرضه تعداد قابل توجهی خودرو از سوی خودروسازان متعدد مواجه خواهند بود و دیگر مهلت زمان چند روزه برای ثبت‌نام مطرح نیست. در حقیقت طی یک بازه مشخص خودروسازان، محصولات خود را با هم عرضه می‌کنند و مشتریان در این مدت مشخص می‌توانند با قدرت انتخاب بالا اقدام به خرید خودرو مورد نظر خود کنند. روال تحویل  به اینصورت خواهد بود که برای تقاضاهای بیش از ظرفیت، مشتریان نهایی به شیوه قرعه‌کشی تعیین خواهند شد؛ در غیراینصورت خودرو به هر فرد ثبت‌نام کننده تعلق خواهد گرفت. اما با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتا با توجه به اینکه، شرایط بگونه‌ای پیش خواهد رفت که مصرف‌کننده واقعی می‌تواند از این طرح بهره ببرد، مرحله به مرحله تقاضاهای سوداگرانه حذف و به تدریج در گام‌های بعدی قرعه‌کشی حذف خواهد شد.

در پایان لازم به تاکید مجدد است که تفاوت تخصیص خودرو در این سامانه نسبت به فروش‌های گذشته، موثر نبودن تقدم تاخیر زمان ثبت‌نام متقاضیان در برنده شدن (در طرح‌هایی که بدون قرعه‌کشی که تقدم و تاخیر ثبت‌نام موثر بوده و در طرح‌های فروش خودروسازان خصوصی) متقاضی است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8mme