جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/10/07 16:56
منوچهر آریان‌پور
کد خبر: 18551

منوچهر آریان‌پور فوت کرد + سوابق و علت مرگ

منوچهر آریان‌پور در سن ۹۲ سالگی در آمریکا درگذشت.

منوچهر آریان‌پور هفتم شهریورماه سال ۱۳۰۸ در کاشان به دنیا آمد. منوچهر آریان‌پور مدرسه عالی ترجمه را به کمک پدرش در سال ۱۳۴۸ بنیان نهاد و پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کرد. منوچهر آریان‌پور در سال ۱۹۵۸ با نگارش رساله‌ای درباره والتر رالی از دانشگاه کلرادو دکترا گرفت. منوچهر آریان‌پور در سن ۹۲ سالگی در آمریکا درگذشت.

 

زندگی منوچهر آریانپور

منوچهر آریانپور در هفتم شهریور ماه سال ۱۳۰۸ در کاشان به دنیا آمد. مدرسه عالی ترجمه را به کمک پدرش در سال ۱۳۴۸ بنیان نهاد. پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کرد در سال ۱۳۴۸ به همراه پدرش مدرسه عالی ترجمه را در ایران بنیان گذاشت که در همان سال اولین دوره دانشجویان در آن مشغول به تحصیل شدند. این مدرسه عالی دانشجویانی را در رشته‌های مختلف ترجمه تربیت کرد. او در سال ۱۹۵۸ با نگارش رساله‌ای دربارهٔ والتر رالی از دانشگاه کلرادو دکترا گرفت. این فرهنگ‌نویس، مترجم و صاحب «فرهنگ لغت آریان‌پور» دوشنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ در آمریکا از دنیا رفت.

منوچهر آریان‌پور کاشانی در سال‌های آغازین دهه ۱۳۵۰ به کمک دانشجویان و برخی استادان همان مدرسه عالی کار تألیف فرهنگ آریان‌پور را آغاز کرد که ثمره آن امروز انواع لغت‌نامه‌های فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی است. او علاوه بر فرهنگ لغت آثار دیگری نیز تألیف و ترجمه کرده‌است. یکی از این آثار «دستورزبان وآیین نگارش انگلیسی پیشرو» نام دارد.

آثار منوچهر آریانپور

برخی از آثار وی که توسط انتشارات جهان رایانه به چاپ رسیده است، عبارت است از: 

مجموعه کتاب های فرهنگ پیشرو آریان پور  مشتمل بر فرهنگ های هفت جلدی انگلیسی به فارسی، چهار جلدی فارسی به انگلیسی، دو جلدی گسترده، یک جلدی فراگیر، همراه و همسفر و هدیه

فرهنگ فارسی آموز پیشرو آریان پور

فرهنگ زود آموز پیشرو آریان پور

فرهنگ دبیرستانی پیشرو آریان پور

راهنمای واژه‌سازی پیشرو آریان پور

دستور زبان و آیین نگارش انگلیسی پیشرو آریان پور

واژه های فارسی در زبان انگلیسی (سیری در واج ریشه‌شناسی).

فرهنگ بزرگ یک جلدی فارسی به فارسی پیشرو آریان پور.

منوچهر آریان‌پور

زندگینامه منوچهر آریان‌پور

منوچهر آریان‌پور در سال‌های آغازین دهه ۱۳۵۰ به کمک دانشجویان و برخی استادان همان مدرسه عالی کار تألیف «فرهنگ آریان‌پور» را آغاز کرد که ثمره آن امروز انواع لغت‌نامه‌های فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی است.

منوچهر آریان‌پور در سال ۱۳۷۸ کل اموال موروثی خاندان آریان‌پور کاشانی را به دانشگاه کاشان هدیه کرد. او همچنین علاوه بر این‌ حق ‌تألیف کتاب‌های خود را پس از مرگ به این دانشگاه واگذار کرده بود.

عباس کتابی، سرپرست دانشگاه کاشان در پیامی درگذشت منوچهر آریان‌پور را تسلیت گفته و نوشته است: "درگذشت آقای دکتر منوچهر آریان‌پور کاشانی، فرهنگ‌نویس نامی معاصر و از خیرین دانشگاه کاشان را تسلیت عرض می‌کنم.

دکتر آریان‌پور علاوه بر آن‌که با فرهنگ‌های لغت و مطالعاتش در ریشه‌یابی لغات مشترک فرهنگ‌های هند و اروپایی شناخته شده است، در اوج وطن‌دوستی و علاقه به ایران، همه آموخته‌ها و اندوخته‌های خودش را ارزانی مردم سرزمینش می‌دانست.

او سال‌ها در دفعات مختلف به ایران، زادگاهش کاشان، و دانشگاه کاشان آمد و برای دانشجویان و اساتید کرسی درس و سخنرانی علمی عمومی برگزار و با حضور در مجامع مختلف به ترغیب و تشویق اقشار مختلف مردم از دانش‌آموزان تا دانشگاهیان و عموم شهروندان اقدام کرد.

بخشش حق‌التألیف کتاب‌ها، املاک موروثی در ایران و اعطای جایزه سالانه آریان‌پور بخشی از اقدمات مهرورزانه این استاد مبرز و فرهنگ‌دوست در دانشگاه کاشان بوده است.

منوچهر آریانپور کاشانی فرزند عباس آریانپور کاشانی در سال 1309 به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفت و کارشناسی و کارشناسی ارشد را در گرایش ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی و دکتری را در گرایش ادبیات قرن 16 و 17 (ادبیات رنسانس) اخذ کرد.

وی پس از چند سال تدریس در دانشگاه‌های آمریکا در سال 1907 به ایران برگشت و با همراهی پدرش دکتر عباس آریان‌پورمدرسه عالی ترجمه را بنیان‌گذاری کرد.

محصول یک عمر تحقیق و مطالعه ایشان، تألیف فرهنگ لغت‌های متعدد انگلیسی به فارسی  به همراه پدر،  فرهنگ لغت‌های پیشرو،‌ نگارش مقاله‌های متعدد درباره ادبیات انگلیسی و ترجمه و تألیف چند کتاب به فارسی و انگلیسی است.

این استاد فرهیخته هم‌اکنون دوران بازنشستگی خود را در ایالات آمریکا سپری می‌کند و چند بار تاکنون به همراه همسرش خانم «شری‌اندرسون» برای تدریس دوره‌های کوتاه مدت آموزش زبان انگلیسی به صورت افتخاری به دانشگاه آمده‌ است.

مسئول ستاد جلب مشارکت‌‌های مردمی دانشگاه کاشان از واگذاری و اهداء کل اموال موروثی خاندان آریان‌پور کاشانی به این دانشگاه خبر داد.

دکتر «عباس زراعت» افزود: ارزش این اموال که شامل چند واحد مسکونی، باغ، زمین و مرکز آموزش عالی می‌باشد بیش از یکصد میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: با مراوده‌ای که دکتر «منوچهر آریان‌پور» با دانشگاه کاشان دارند و پتانسیل‌های بالقوه موجود در این دانشگاه را دیده‌اند علاوه بر اموال یاد شده، حق ‌تألیف کتاب‌های خود را نیز پس از مرگ به این دانشگاه واگذار کرده‌اند.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان افزود: ایشان همچنین سالانه جوایزی را برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته زبان انگلیسی این دانشگاه در نظر گرفته‌اند.

دکتر زراعت، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدام خیر خاندان آریان‌پور و دیگر افراد نیکوکاری که با این دانشگاه همکاری دارند ابراز امیدواری کرد تا در راستای ارتقاء سطح علمی دانشجویان و توسعه دانشگاه، افراد نیکوکار و خیّر دیگری برای رفع نیازهای این دانشگاه به این ستاد جذب شوند.

شایان ذکر است

این استاد فرهیخته هم‌اکنون دوران بازنشستگی خود را در ایالات آمریکا سپری می‌کند و چند بار تاکنون به همراه همسرش خانم «شری‌اندرسون» برای تدریس دوره‌های کوتاه مدت آموزش زبان انگلیسی به صورت افتخاری به دانشگاه آمده‌ است.

دکتر منوچهر آریان پور حق تألیف کتابهایش را به دانشگاه کاشان بخشید

«بنده خیلی تحت تاثیر هستم. تصور من این بود که دانشگاه کاشان دارای یک ساختمان کرایه ای با تعداد محدود دانشجوست اما با دیدن این محیط و ساختمانهای مناسب و عرصه وسیع، بسیار برای آینده آن خوشوقت و امیدوار شدم و به عنوان یک کاشانی از وجود چنین موسسه ای آموزشی در کاشان به خود می بالم.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/488r6w