پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/17 17:22
کد خبر: 9088

رستمی و حمله به رکورد ساعی

​ملی پوشان وزنه‌برداری کشورمان به دلیل بلاتکلیفی رقابت‌های گزینشی المپیک شرایط ایده‌آلی ندارند، اما کیانوش رستمی برای رسیدن به رکورد جاودانه هادی ساعی تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی: رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، به دلیل شیوع ویروس کرونا، با تعویقی یک‌ساله روبرو شد و در بسیاری از رشته‌ها، تکلیف مسابقات کسب سهمیه مشخص نشده است.

در رشته وزنه‌برداری، بسیاری از نامداران این رشته همچون، تیان تائو، لاشاتالاخادزه، سیمون مارتیروسیان و ... در دسته‌های مختلف حضور خود در توکیو را قطعی کردند و اکثر آن‌ها در ماه‌های اخیر در مسابقات گزینشی المپیک فقط برای حفظ آمادگی و رکورد‌ها و یا حتی برای به دست آوردن جایزه دلاری وزنه زدند، اما شرایط در ایران، و تیم ملی وزنه‌برداری اصلا مناسب نیست.

در دسته ۹۶ کیلوگرم، مصدومیت سهراب مرادی، دارنده مدال طلای ریو ۲۰۱۶، او را از مسیر کسب سهمیه دور کرد، اما دیگر رقیب طلایی سهراب، یعنی کیانوش رستمی با اتفاقات عجیب و غریبی در سال ۹۸ روبرو شد. رستمی در حالی رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ تایلند را بدون کسب امتیاز گزینشی پشت سر می‌گذاشت، که از ارسال نشدن نامش برای رقابت‌های گزینشی سوئیس، بی‌خبر بود و هر چه با تاماش آیان، رئیس وقت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ( IWF)، مذاکره کرد، موفق به احتساب امتیازات این بازی‌ها نشد و با وجود جلوتر ایستادن از تیان‌تائو و سهراب مرادی، دست خالی از سوئیس بازگشت. البته ارسال نشدن نام سعید علی‌حسینی، انتقادات دیگری را از کادر فنی و فدراسیون مطرح کرد که در نهایت منجر به خداحافظی علی‌حسینی از دنیای قهرمانی شد.

این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری تمرینات تیم‌های ملی نه فقط در ایران بلکه در اکثر غریب به اتفاق کشور‌های دنیا، با تعطیلی روبرو است، اما باید دید فدراسیون‌های المپیکی کشورمان در این روز‌ها جویای جزئیات تمرینات انفرادی ملی‌پوشان در شهر و خانه‌هایشان هستند؟ طبق شنیده‌ها کیانوش رستمی، یکی از ملی‌پوشانی است که از شرایط پیش‌آمده در این مقطع زمانی رضایت ندارد. هر چند که او در این وضعیت با صلابت خاصی تمرینات خود را پیگیری می کند تا بتواند در المپیک پیش رو سومین مدال خود را کسب و از این حیث به پر افتخارآفرین ورزشکار رشته وزنه برداری در بازی های المپیک مبدل شود. بی شک رستمی با توجه به کسب دو مدال در المپیک لندن و ریو می کوشد تا در ابتدا بتواند سهمیه المپیک خود را مسجل و سپس در المپیک به عنوان یک مدعی بدون ترس از پولاد سرد برای سومین مدال المپیک خود تلاش کند.

اگر کیانوش آماده باشد هیچ ورزشکاری از جمله تیان تائو چینی هم تاب رقابت با او را نخواهد داشت و باید برای کسب یکی از رده‌های دوم تا‌سومی همانند المپیک ریو تلاش کند. کیانوش سخت در تلاش است تا با شکستن رکورد ‌هادی ساعی به پر افتخارترین ورزشکار ایران در بازی های المپیک تبدیل شود و اکنون برای رسیدن به این هدف ‌سخت در تلاش است تا بتواند رکوردهای خود را افزایش دهد.

از طرفی در سال منتهی به رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰، بحث پرداخت حقوق المپین‌ها از سوی کمیته ملی المپیک به ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه این بازی‌ها شده‌اند مطرح بود و این اتفاق میسر هم شد. اما با توجه به شرایط خاص وزنه‌برداری ایران، تکلیف سهمیه‌ها‌ تا پایان سال ۹۸ مسجل نشد و به دنبال آن، هیچ حقوقی به ۴ کاندیدای نهایی وزنه‌برداری ایران (علی داودی، علی هاشمی، سهراب مرادی و کیانوش رستمی) واریز نشده است.

در تقویم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، تمامی مسابقات بین‌المللی تا پایان ماه آگوست کنسل شده و رقابت‌های گزینشی المپیک در کالی کلمبیا، که قرار بود اواخر اسفند سال ۹۸ برگزار شود،به تاریخ ۱۰ تا ۱۵ مهر ۹۹ موکول شده است. در این صورت، وزنه برداران ایرانی، در آن زمان برای اولین بار از زمان همه‌گیری کرونا روی تخته خواهند رفت. البته فدراسیون آسیایی وزنه‌برداری هم همچنان تاریخ برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا را اعلام نکرده است.

به جز ورزشکاران المپیکی، باید دید مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری، برای تمرینات دیگر ملی‌پوشان که شانسی برای توکیو ندارند، چه برنامه‌ریزی داشته‌اند. وزنه برداری یکی از رشته‌هایی بود که با اعلام ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، چند روزی است که دربرخی از شهر‌ها آغاز شده، اما یکی از بلاتکلیفی‌های این رشته در ایران، تاریخ رقابت‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ است که همچنان از سوی فدراسیون جهانی، به صورت مشخص، اعلام نشده است.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4pvzo4