چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/11/07 14:41
کد خبر: 5494

اندراحوالات طرح اصلاح نظام بانکی

مدیرگروه بازارهای مالی مرکز پژوهش‌ها با اشاره به لحاظ شدن استقلال بانک مرکزی در طرح بانکداری، گفت:در این طرح بانک مرکزی تا زمانی که ارز دولت را نفروشد الزامی برای پرداخت ریال به دولت ندارد.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از مهر: حسین دولت آبادی صبح امروز در اولین پیش نشست «ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» که با عنوان «ارزیابی طرح بانکداری مجلس از منظر سیاست پولی» در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، با تأکید بر اینکه در طرح بانکداری مجلس سه هدف برای بانک مرکزی تعیین شده بدون آنکه اولویت بندی برای آن انجام شود، اظهار داشت: در متن قبلی طرح بانکداری هدف اصلی بانک مرکزی کنترل تورم و ثبات سطح عمومی قیمت‌ها تعیین شده بود و اگر این هدف محقق می‌شد بانک مرکزی می‌توانست به رشد اقتصادی و اشتغال پایدار هم کمک کند.

 

مدیر گروه بازارهای مالی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اولویت بندی اهداف بانک مرکزی، گفت: به نظرم نباید برای اهداف بانک مرکزی اولویت بندی در نظر گرفت چرا که تشخیص اولویت تابع مقتضیات همان دوره است و بانک مرکزی باید در همان مقطع تصمیم بگیرد. از سویی دیگر بانک مرکزی لزوماً مسئول رشد اقتصادی نیست؛ ظرفیت اقتصادی علی القاعده بر اساس سطح تکنولوژی و قواعد حقوقی تأیید می‌شود و اساساً بانک مرکزی هیچ نقشی در اصلاح قواعد و قوانین ندارد.

 

در طرح بانکداری استقلال بانک مرکزی لحاظ شده است

وی درباره تأثیر عملکرد بانک مرکزی در کوتاه مدت روی تولید، تصریح کرد: بله اجماع اکثریت اقتصاددانان این است که عملکرد بانک مرکزی در کوتاه مدت روی تولید اثر می‌گذارد اما سوال این است وقتی بانک مرکزی در چارت جدید می‌خواهد نرخ هدف را تعیین کند باید روی چه موضوعی متمرکز شود. بانک مرکزی در زمان سیاست گذاری فقط باید به تورم توجه داشته باشد یا مسائلی مانند شکاف ترازنامه و وضعیت ترازنامه بانک‌ها و سایر شاخص‌های اقتصادی را هم در نظر بگیرد؟

دولت آبادی با بیان اینکه در طرح بانکداری سیستم بهتر شده است، اظهار داشت: این طرح لزوماً به سمت کنترل تورم غش نکرده است و اگر هیئت عالی عاقله خوبی انتخاب شود می‌تواند با ابزارهایی که دیده شده سیاست‌های خوبی اتخاذ شود و کشور به سمت توازن پیش رود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در طرح بانکداری، استقلال بانک مرکزی هم در حوزه پرسنلی و هم عملیاتی و هم تنخواهی لحاظ شده است. در شرایطی که بانک مرکزی مستقل باشد می‌تواند در رسیدن به اهداف خود مانند تورم و رشد اقتصادی نیز به درستی گام بردارد و البته می‌تواند در برابر فشارها مقاومت کند.

وی افزود: اگر قاعده‌ای روی هزینه‌ها و کسری بودجه دولت نباشد حتی کنترل تورم هم انجام نمی‌شود. باید تاکید شود که همه قدرت کنترل تورم دست بانک مرکزی نیست.

طرح بانکداری، منجر به تخصصی شدن شواری سیاست گذاری می‌شود

مدیر گروه بازارهای مالی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه یکی از نقاط مثبت طرح بانکداری نحوه معاملات ارزی دولت با بانک مرکزی است، افزود: در حال حاضر بانک مرکزی چاره‌ای ندارد جز اینکه تمام ریال پول نفت را به دولت پرداخت کند ولی در طرح جدید بانک مرکزی تا زمانی که ارز دولت را نفروشد الزامی برای پرداخت ریال به دولت ندارد همین امر می‌تواند کمک خوبی به بانک مرکزی کند.

دولت آبادی گفت: در طرح جدید در بانک مرکزی شورای سیاست گذاری پولی ذیل هیئت عالی تشکیل شده که می‌تواند منجر به تقویت سیاست پولی شود درحالی که الان شفافیت و جایگاه مشخصی برای سیاست‌های پولی در بانک مرکزی وجود ندارد. در واقع در کنار استقلال بانک مرکزی، تخصصی شدن هیأت عالی و شورای سیاست گذاری می‌تواند کمک خوبی به بانک مرکزی باشد و منجر به اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yp7e4