سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/26 09:49
وزیر اقتصاد با حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا:
کد خبر: 25348

جریان های متعددی خوش نداشتند عرضه خودرو شفاف و رقابتی شود

وزیر اقتصاد با حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: جریان های متعددی خوش نداشتند عرضه خودرو شفاف و رقابتی شود. به گفته احسان خاندوزی املاک و مستغلات در راهند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخلاف برخی تحلیل ها و فضاسازی هایی که در عرصه رسانه ای کشور در خصوص بی برنامه بودن دولت در عرصه اقتصادی صورت می گیرد، سلسه اقداماتی در ماه های گذشته صورت گرفت و همه ی اینها نخ تسبیحی است که عمل سیاست گذاری اقتصادی را نشان می دهد و به این سمت حرکت می کنیم که رانت را از تجارت و نوزیع پاک کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست اصلاح رایانه ای که در اردیبهشت صورت گرفت، در این مسیر معنا می شود، عنوان کرد: در موضوع خودرو جریان های متعددی خوش نداشتند و ندارند که فرآیند تجارت و توزیع این دست از کالاها را به شکل کاملا شفاف و رقابتی ادامه دهیم اما با فراز و نشیبی موفق شدیم به عنوان دستور کار عملی محقق کنیم و از این منظر خیلی خوشحالم که امروز این اتفاق مبارک رخ داده است.

وی عنوان کرد: علی رغم اینکه بورس کالا را به عنوان یکی از بسترهای رکنی و نه تشریفاتی و تزئیینی نظام تجارت و توزیع باور داریم اما به این قائلم که این بورس کالا نیازمند عناصر نهادی مکملی است که بتوانیم بخشی از تصمیم های دستوری یک سویه مقامات رسمی وزارتی کشور را در قالب تنظیم گری های سازگار با بازار در کنار ساز و کار بورس کالا در نظر بگیریم.

خاندوزی گفت: از این جهت بورس کالا به نسبت سال های گذشته مسیر رشد را طی می کند؛ به طوری که در حال حاضر محصول هایی همچون سنگ آهن، شیشه ، سیمان و زعفران در بورس کالا معامله می شود و این بورس کالا منطق شفافیت ساز خود را تعمیم می دهد و در جریانات مقاوم کننده داخلی غلبه می کند.

وی اظهار کرد: صنعت خودرو جز صنایعی است که متاسفانه در دهه 90 در مورد آن اهمال جدی صورت گرفت و خروجی های این صنعت هم از جهت شاخص های صنعت و هم از جهت رضایت اجتماعی وضعیت نامناسبی داشته که با ورود خودرو به بورس کالا یکی از این قفل ها تا حدی شکسته شده است.

وی با بیان اینکه امروز مدیران خودروسازی، مشتریان، مسئولان و نمایندگان از وضعیت صنعت خودرو گریانند و امیدوارم که این دست از اقدامات کمک کند که راه برون رفت از این وضعیت شکل بگیرد، عنوان کرد: علی رغم اینکه الزام قانونی برای مطرح شدن عرضه خودرو در شورای عالی بورس وجود نداشت، ولی جمع بندی شورا به این سمت رفت که این گام برداشته شود رانت گسترده ای که به نام مردم در قرعه کشی های کذایی در حال توزیع بود و نصیب دلال ها می شد به حداقل ممکن برسانیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم این منطق کمک کند زیان 120 هزار میلیارد تومانی دو شرکت خودروساز ایرانی (ایران خودرو و سایپا) در سال های پیش رو کمتر شود و خطاهای سیاست گذاری نیز تکرار نشود.

خاندوزی تصریح کرد: در این بین فقط خریداران و سهامداران نبود که متضرر شدند، بلکه این زیان خودش را به نهاد تامین مالی کشور همچون بانکها نیز تسری داد و تحمیل کرد و از خلال فشاری که به شبکه بانکی وارد شد بخش زیادی از مردم دارند تاوان این سیاست غلط دهه 90 راهم می پردازند.

وی ادامه داد: همچنین عرضه خودرو در بورس کالا منافع متعددی برای مصرف کنندگان دارد زیرا این گمان وجود داشت مبنی بر اینکه ورود خودرو به بورس کالا  فشار بیشتری به مصرف کنندگان وارد می کند و با قیمت های بالاتر روزهای سخت برای مردم شکل بگیرد شود اما عرضه خودرو در بورس کالا نشان داد که این امر صورت نمی گیرد.این زمانی تکمیل می شود که بتوانیم تنظیم گری های لازم در حوزه توزیع و تجارت راهم رسما به ساز وکار بورس کالا متصل کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی  به معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: با پیگیری وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی و سازمان بورس و اوراق بهادار بخشنامه اخیر تصویب و مسئله مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی حل شد و الان توپ در زمین بازار سرمایه است که ظرفیت های این بخشنامه با سرعت بالاتری برای محصول های معدنی و صنعتی و بازارهای پر مخاطب پیش روی فعالان اقتصاد در بورس کالا ایجاد کند.

وی ادامه داد: همچنین پیگیری های لازم در حال انجام است، در ماه های آینده تالار املاک و مستغلات راه اندازی شود که این امر می تواند که رانت و توزیع در اقتصاد را کاهش دهد و شفاف کند و زمینه را برای نوع دیگری از تعاملات اقتصادی ایجاد کند و شهرداری تهران هم پیش قدم شده از ظرفیت بورس کالا برای این بخش استفاده کند، لذا مولد سازی دارایی های دولت در حال انجام است و تا پایان امسال رسما کلید زده می شود.

 

روابط عمومی بورس کالا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45amqd