یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/26 08:10
در چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی به میزبانی فرابورس ایران مطرح شد
کد خبر: 25328

نقش فین‌تک در حل چالش‌های بازار سرمایه

فریدون رهنمای رودپشتی، رئیس چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی که امروز به میزبانی فرابورس ایران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نقش فناوری مالی در توسعه کسب‌وکارها، اظهار داشت: امروزه اگر کسب‌وکاری بخواهد با تحول همراه شود و بازارساز باشد باید ابزارهای مناسب در اختیار داشته باشد که یکی از بهترین ابزارها در این زمینه، فین‌تک است.

رئیس مرکز پژوهشی مهندسی مالی بازارساز و دبیرکل انجمن مهندسی مالی ایران، فناوری مالی را زمینه‌ساز کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دانسته و اظهار داشت: عمق توسعه‌یافتگی یک بازار می‌تواند از توسعه کسب‌وکارهای مالی مورد قضاوت قرار گیرد.

رهنمای به نقش بازار سرمایه در حل چالش‌های پیش روی فین‌تک پرداخت و گفت: بحث رگولیشن مربوط به فناوری مالی نیز از چالش‌های مهم ماست؛ هر کشوری که بخواهد از فین‌تک برای توسعه اشتغال، رشد کسب‌وکارها، افزایش تولید ناخالص داخلی و … استفاده کند بی‌شک نیازمند تدوین قوانین مشخص در این زمینه است که ارکان بازار سرمایه اعم از سازمان بورس و فرابورس می‌توانند در این حوزه کمک کنند.

اهمیت وجود زیرساخت برای ورود افراد به بازار سرمایه

در بخش دیگری از چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی، سروش خواجه‌حق‌وردی معاون عملیات بازار فرابورس ایران با تاکید بر روند رو به رشد فین‌تک در سال‌های اخیر عنوان کرد: این حوزه به ویژه در زمینه فناوری بیمه، پرداخت، حوزه نظارتی بازار سرمایه، امنیت سایبری و بلاک چین فعالیت دارد.

معاون عملیات بازار فرابورس ایران با اشاره به اهمیت وجود تکنولوژی و زیرساخت برای ورود افراد به بازار سرمایه، گفت: در سال ۹۹ شاهد حضور افراد تازه‌وارد زیادی در بازار سرمایه بودیم که ایده سرمایه‌گذاری نداشتند و مایل بودند از شخص دیگری آن را دریافت کنند و از این رو رشد قارچ‌گونه گروه‌های وی آی پی، آگهی‌های مشاوره حتی در سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور و … رخ داد. این در حالی بود که تکنولوژی و زیرساخت مناسب برای ورود این حجم از افراد به بازار سرمایه نداشتیم.

حق‌وردی به استفاده بورس‌های بزرگ دنیا از جمله نزدک از فین‌تک اشاره کرد و در زمینه روند فعلی حاکم بر بازار سرمایه در زمینه فین‌تک گفت: اکنون در بازار سرمایه داده‌ها از فرمت پی دی اف به فرمت اچ تی ام ال تبدیل شده‌اند و شرکت‌های دیتا پراسسینگ فعالیت پررنگی پیدا کرده‌اند.

معاون بازار فرابورس با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در بازار سرمایه نیز اظهار کرد: اخیرا فین‌تک‌ها از داده‌های تحلیل احساسات شبکه‌های اجتماعی و آژانس‌های خبری برای تصمیم‌گیری معاملاتی استفاده می‌کنند.

حق‌وردی با اشاره به اینکه پلتفرم‌های آنلاین معاملاتی بازارگردان‌ها ذیل فین‌تک قرار دارد، افزود: این پلتفرم‌ها می‌تواند معاملات الگوریتمی را فراهم توسعه بخشد و در تکنولوژی الگوریتمی، بازارگردان می‌تواند سفارش را در دو سمت دفتر سفارش به صورت لحظه‌ای بگذارد.

معاون عملیات بازار فرابورس ایران در ادامه به بحث معامله‌گری جمعی یا اجتماعی (Social Trading) پرداخت و آن را شکلی از سرمایه‌گذاری تعریف کرد که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد رفتار معاملاتی متخصصان را مشاهده و از آن‌ها تقلید کنند.

او در تشریح مزایای این شکل از معامله‌گری عنوان کرد: افرادی که آموزش ندیده‌اند، می‌توانند از آن استفاده کنند و از سوی دیگر از سوی سرمایه‌گذاران نیز در خصوص اینکه افراد متخصص صرفا سیگنال نمی‌دهند بلکه در عمل، بر اساس نظرات‌شان معامله می‌کنند، اعتماد شکل می‌گیرد.

به گفته حق‌وردی از معایب این نوع معامله‌گری نیز باید به وجود امکان دستکاری بازار و همچنین امکان تاثیرگذاری افراد با دنبال‌کنندگان زیاد بر روند بازار اشاره کرد.

تحول صنعت مالی و بانکداری با فین‌تک

سعید مستشار معاون مالی و اداری بانک مرکزی به عنوان دیگر سخنران چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی، در تشریح اقتصاد دیجیتال عنوان کرد: در اقتصاد دیجیتال، خلق ارزش مبتنی بر فناوری دیجیتال شکل می‌گیرد و در این نوع از اقتصاد، کسب‌وکارهایی دوام می‌یابند که به طور مستمر فعالیت‌های نوآورانه داشته باشند، از سوی دیگر چرخه عمر محصولات در این نوع اقتصاد کوتاه است و همواره باید این چرخه به‌روز شود.

معاون مالی و اداری بانک مرکزی اضافه کرد: داده‌محوری نیز از ویژگی‌های مهم اقتصاد دیجیتال است به طوری که داده‌ها مهم‌ترین دارایی در این اقتصاد به شمار رفته و مبنای خلق ارزش هستند.

مستشار در ادامه به نقش فین‌تک در اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: فین‌تک‌ها با سه روش «کاهش هزینه بازیگران و افزایش کیفیت ارائه سرویس‌های مالی»، «هوشمندی در ارزیابی ریسک (توانایی استارتاپ‌ها در ارزیابی خطرها و ریسک‌ها)» و «ارزش‌آفرینی برای مشتریان»، صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده‌اند.

مستشار در ادامه به کاربردهای فین‌تک به طور مشخص در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: فین‌تک می‌تواند در حوزه نظارت هوشمند و خدمات نوین مثل کپی تریدینگ و الگوریتم‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. در حال حاضر نیز در حوزه نظارت هوشمند، احراز هویت الکترونیک و … گام‌های خوبی از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه برداشته شده است.

گفتنی است مهدی معدنچی دبیر علمی کنفرانس علمی فین‌تک در چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی که در فرابورس ایران میزبانی آن را بر عهده داشت ضمن ابراز امیدواری از دستیابی کنفرانس به اهداف خود در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان، عنوان کرد: ثمره برگزاری سه دوره از این کنفرانس تا کنون این بوده که سمت‌وسوی پژوهش‌ها و محیط آکادمیک به این سو سوق داده شده است.

او اضافه کرد: اکنون در دانشگاه‌های ایران مقاله‌های زیادی در سطح تحصیلات تکمیلی و به طور مشخص رساله‌های پرشماری در مقطع دکتری به موضوع فناوری مالی می‌پردازند.

در ادامه این کنفرانس، پژوهشگران و دانش‌آموختگان حوزه‌های مرتبط با فین‌تک و بازار سرمایه به ارائه و تشریح نتایج و یافته‌های مقالات و پژوهش‌های خود پرداختند.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399lyo