جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/21 12:00
کد خبر: 9757

شهادت ۱۸ پرستار در بحران کرونا

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: تعداد ۷ هزار پرستار به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و ۱۸ پرستار در دفاع از سلامت مردم در این همه‌گیری شهید شدند.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی: محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در نشست شورای عالی نظام پرستاری که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ۲۵۰ هزار نفر از دانشجو تا بازنشسته در جامعه پرستاری حضور دارند. از این تعداد ۱۱۰ هزار پرستار بر بالین بیماران در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند.

میرزابیگی افزود: ۱۹۳ دانشکده پرستاری در کشور فعال هستند و ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در این مراکز تحصیل می‌کنند. البته با کمبود نیروی پرستار مواجه هستیم و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی حدود ۸ درصد است.

او ادامه داد: ۵۰ درصد از ۶۵ هزار پرستاری که در ماه‌های گذشته به بیماران کرونا در بیمارستان‌ها خدمت رسانی کردند بین دو هفته تا دو ماه بر بالین بیماران مقیم بودند و خانواده شان را ندیدند.

میرزابیگی گفت: بالغ بر ۷ هزار پرستار در کشور به کرونا مبتلا شده اند که البته تعداد زیادی از آنها بهبود یافته‌اند. متاسفانه ۱۸ نفر جان خود را در راه دفاع از سلامت فدا کردند.

او بیان کرد: در حوزه سلامت مباحث کلان و اصلی برای پرستاری وجود دارد. در مدت اخیر بر بیماری‌های غیرواگیر تمرکز داشتیم و حالا مشخص شد که باید بر بیماری واگیر همچون کرونا و پسا کرونا هم تمرکز کنیم.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: برای بررسی این مسائل مرکز پژوهش هایی در زیر مجموعه شورای عالی نظام پرستاری تشکیل شده است و هر طرح و پیشنهادی که به مجلس یا دولت از طرف سازمان نظام پرستاری ارائه می شود پس از بررسی کارشناسی از این مرکز ارسال می شود.

او در پایان بیان کرد: تا سال ۹۳ ردیف اعتبار مختصری مخصوص نظام پرستاری وجود داشت که اکنون از بین رفته است، به همین دلیل ما قصد داریم با همکاری مجلس جدید مجد آن را احیا کنیم تا بتوانیم به مردم خدمت رسانی کنیم.

قانون ارتقا بهره‌وری به درستی اجرا نمی‌شود

در ادامه این نشست شمس الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری اظهار کرد: یکی از نهاد‌هایی که همراه پرستاران بوده، مجلس شورای اسلامی است. در همین راستا دو قانون ارتقا بهره‌وری از نیروی کار و تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شد.

او افزود: البته قانون ارتقا بهره‌وری علی‌رغم آن که تصویب شده به درستی اجرا نمی‌شود و در برخی موارد سبب گلایه پرستاران شده است. به همین دلیل خواستار ورود مجلس محترم به این موضوع هستیم. در مورد قانون تعرفه‌گذاری خدمات نیز با اینکه این قانون تصویب شده، برخی ادعا دارند که قابلیت اجرایی شدن ندارد که به این مبحث هم باید رسیدگی شود.

 

unnamed (1) - Copy - Copy

 

unnamed (1) - Copy - Copy - Copy

 

 

منبع:‌باشگاه خبرنگاران 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gblx4