پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/08 08:42
کد خبر: 34578

سردترین مکان روی زمین کجاست؟

رصدخانه زمین ناسا، سردترین مکان روی زمین را اعلام کرد.

در هفته گذشته، بخش زیادی از ایالات متحده تحت تأثیر یک طوفان شدید زمستانی قرار گرفت که با بارش سنگین برف، باد‌های شدید و کاهش دما تا ۲۰- درجه فارنهایت همراه بود.

 این دما به اندازه کافی پایین است که یک فرد معمولی با قرار گرفتن مستقیم در معرض آن در کمتر از ۱۰ دقیقه دچار سرمازدگی شود، اما با این حال به اندازه سردترین مکان روی زمین خطرناک نیست.

ماهواره‌های ناسا اخیراً یک نقطه در زمین را که دارای دمای بسیار پایینی است ثبت کرده اند. طبق داده‌های به دست آمده، خط الراس کوهستانی در فلات قطب جنوب شرقی دارای شب‌های زمستانی با دمای هوا به ۱۳۵.۸- درجه فارنهایت است.

جنوبگان

همانطور که می‌توانید تصور کنید، قرار گرفتن در معرض چنین دما‌هایی بدون تجهیزات مخصوص، حتی برای چند ثانیه، می‌تواند کشنده باشد. به عنوان مثال، طبق داده‌های سرویس ملی هواشناسی، قرار گرفتن در معرض ۹۵- درجه فارنهایت می‌تواند در کمتر از دو دقیقه باعث سرمازدگی شود.

این خط الراس مرتفع فلات قطب جنوب از سال ۲۰۱۳، زمانی که ماهواره‌های ناسا برای اولین بار دما را در آنجا ثبت کردند، عنوان "سردترین مکان جهان" را حفظ کرده است، ابا این حال به طور پیوسته سردتر می‌شود. در سال ۲۰۱۳، کمترین دمای ثبت شده ۱۳۳.۶- درجه فارنهایت بود، اما اکنون به نظر می‌رسد دمای هوا به -۱۳۵.۸ فارنهایت کاهش یافته است.

گفتنی است؛ دما در سردترین مکان روی زمین بسیار کمتر از دما در برخی مناطق مریخ است، دمای سیاره سرخ به طور متوسط ​​۸۱ درجه فارنهایت است، اما هر چقدر به سمت قطب‌ها برویم، دما در طول ماه‌های زمستان تا ۲۲۰- درجه انجماد کاهش می‌یابد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4bew78