پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/03/03 13:15
خودخواهی
کد خبر: 40027

ویژگی های همسر خودخواه | تاثیر خودخواهی بر زندگی مشترک

در مقاله زیر مسائل مربوط به خود خواهی و نشانه های همسر خودخواه را میخوانید.

 زندگی با  خودخواهی همسر  کار طاقت فرسایی است. یکی از مهم ترین ویژگی زندگی شاد و رابطه سالم دوری از خودخواهی است. اکثر زندگی های مشترک به دلیل وجود خودخواهی همسر  با مشکلات زیادی رو به رو می شوند.

روابط زناشویی

عوامل موثر در بروز خودخواهی

خودخواهی میتواند ارثی باشد و از والدین به کودک منتقل شود یا این که در برخود با افراد و محیط پیرامون ایجاد شود. مهم ترین عوامل موثر در بروز خودخواهی عبارتند از : 

تجربیات کودکی : تک فرزند بودن یا توجه بیش از حد والدین ، تشویق بیش از حد ،  حسادت نسبت به خواهران و برادران ، توجه نکردن به کودک در حالت عصبانیت و اضطراب در کودکی متواند منجر به انزوا و در بزرگسازی منجر به خودخواهی شود.

تربیت خانوادگی : خانواده هایی که تصور میکنند کار خانه و بچه داری فقط وظیفه زن است و کارهای بیرون از خانه بر عهده مرد ، باعث بروز مشکلات تربیتی و افکار اشتباه در فرزندان می شود. این تفکر باعث می شود زن از نظر مالی به خانواده و شهر وابسته شود و احساس خود کم بینی و کاهش عزت نفس در او رشد کند. مردان هم در ارتباط با چنین زنانی به صورت طبیعی احساس غرور و خود بزرگ بینی خواهند داشت. 

کلیشه جنسیتی مردسالاری : در جوامع جهان سومی  خانواده ها برای پسران ارزش بیشتری قائلند ، هنوز کلیشه جنسیتی برتر بودن مردان وجود دارد و مردان تصور میکنند مالک همسر خود هستند و خودشان را برتر می دانند. همین مسائل میتواند باعث تقویت احساس خودبزرگ بینی و خودخواهی در پسران شود.

نحوه رفتار با همسر خود خواه 

یکی از بزرگترین اشتباهات ما این است که دائم در حال شکایت کردن هستیم. درست است که همسر شما به شدت خودخواه است و شما را خسته و ناامید کرده است اما هرگز او را خودخواه خطاب نکنید. این کار شما فقط باعث می شود او حالت تدافعی به خود بگیرد و دائم بخواهد به شما بفهماند که خودخواه نیست. در عوض سعی کنید به آرامی رفتارشان را تغییر بدهید. مثلا اگر امروز نوبت همسرتان است که فرزندان را به کلاس شنا ببرد اما او این کار را به شما واگذار کرده و خوابیده است. او را بیدار کنید و از او تقاضا کنید خودش این کار را انجام دهد. چون شما یک قرار کاری مهم دارید و باید به محل کارتان بروید. منتظر جواب از او نباشید با یک بوسه خانه را ترک کنید. به طور خلاصه شکایت نکنید، او را در عمل انجام شده قرار بدهید.

اگر رفتار و کارهای او باعث رنجش شما می شود، با او در این باره صحبت کنید. اینکه شما سکوت کنید و امیدوار باشید که همسرتان روزی تغییر کند اشتباه است. شاید همسرتان خودش نیز متوجه این نشده باشد که فرد خودخواهی است و به نیازهای شما توجه نمی کند. با قدرت ولی آرام و بدون جنجال، با همسرتان صحبت کنید. از سرزنش کردن و فریاد زدن استفاده نکنید. می توانید در حضور یک مشاوره حضوری خانواده صحبت کنید و از نیازها و ناراحتی های خود بگویید.

ممکن است 99 درصد از کارهای همسرتان این موضوع که او فرد به شدت خودخواهی است را ثابت کند. اما موقعیتی نیز پیش بیاید که او شما و بچه را در اولویت قرار دهد. این یعنی هنوز راهی برای تغییر او وجود دارد. به جای تمرکز و شکایت از رفتارهای خودخواهانه او، به رفتار مثبتش فکر کنید و او را بخاطر این کار تشویق کنید. همچنین گاهی از او برای اینکه شما و فرزندان را در اولویت قرار داده است تشکر کنید.

 ایثار و فداکاری شما در مقابل یک فرد خودخواه باعث نمی شود او رفتار خوب شما را بیاموزد بلکه به خودخواهی اش دامن می زند، بنابراین درست از فداکاری مداوم بردارید و اجازه ندهید همسرتان از نیت خیر شما سوءاستفاده کنید. 

روی خوشیها ، پیشرفت و لذت های خودتان تمرکز کنید و به خواسته های خودتان بیشتر اهمیت بدهید. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qymk