پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/12 00:08
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 34699

با انواع دستکش کوهنوردی آشنا شوید!

آشنایی با انواع دستکش کوهنوردی و موارد استفاده آنها به همراه پیشنهادات برای انتخاب و خرید

 یکی از ضروری ترین تجهیزات در بین لوازم کوهنوردی، دستکش کوهنوردی است. در وهله اول باید بدانید که حجم زیادی از گرما از طریق دست و مچ هدر می رود. همچنین انگشتان شما به دلیل ظریف بودن در معرض سرمازدگی بیشتری هستند. همین دو مورد کافیست که اهمیت استفاده از دستکش کوهنوردی را درک کنید. اولین گام در انتخاب و خرید دستکش کوهنوردی شناخت انواع این دستکش و درک کاربرد هر یک است. در ادامه این مقاله به معرفی انواع دستکش کوهنوردی و توضیحات تکمیلی در این رابطه خواهیم پرداخت. 

انواع دستکش کوهنوردی

انواع دستکش کوهنوردی

خب در ابتدا باید با انواع دستکش کوهنوردی آشنا شوید. دستکش های کوهنوردی با اهداف مختلف و برای استفاده های گوناگونی طراحی و تولید می شوند. بعضی از مهمترین انواع دستکش کوهنوردی به شرح زیر هستند:

دستکش بیس کوهنوردی

دستکش بیس مانند لباس بیس عمل می کند و نقش لایه محافظ پوست را دارد. یک دستکش بیس کوهنوردی باید به خوبی و راحتی کامل روی پوست قرار گیرد. از ویژگی های دستکش بیس می توان به تنفس پذیری اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود رطوبت ناشی از تعریق از دستکش خارج شده و دست شما به دلیل عرق کردن خیس نشود. همچنین دستکش بیس لایه محافظ پوست در مقابل عوامل محیطی مانند اشعه مضر خورشید، خار و خاشاک و سایر موارد خواهد بود. دستکش بیس دارای خاصیت ضدآب بودن نیست اما این دستکش ها از موادی تولید می شوند که ویژگی خشک شدن سریع دارند.

دستکش پلار کوهنوردی

برای درک دستکش های پلار، این مدل ها شبیه به لباس کاپشن کوهنوردی پلار هستند و فقط وظیفه لایه گرمایی را دارا می باشند. دستکش های پلار ضدآب نبوده اما خاصیت خشک شدن سریع و همچنین تنفس پذیری دارند. از دستکش پلار می توان در ترکیب با دستکش دو انگشتی یا به شکل تکی در سرمای متوسط خشک استفاده نمود. دستکش های پلار با تراکم و ضخامت های مختلف به بازار ارایه می شوند.

انواع دستکش کوهنوردی

دستکش پنج انگشتی کوهنوردی

دستکش های پنج انگشتی کوهنوردی ترکیبی از گرمایش، ضدآب و ضدباد بودن را با هم ارایه می کنند. این مدل دستکش ها معمولا دارای چند لایه روی همدیگر هستند. لایه بیرونی از یک غشا قوی تر ضدآب و ضدباد تولید شده است که محافظت در برابر عوامل بیرونی را انجام می دهد. لایه میانی این دستکش ها اغلب با الیاف مصنوعی پر می شود که مسئول حفظ گرمای دست شماست. لایه داخلی دستکش هم به مسئول حفظ گرمایش و همچنین فرم داخلی دستکش هست. دستکش های پنج انگشتی معمولا برای استفاده در کوهنوردی در سرمای متوسط تا شدید، یخنوردی، اسکی و مانند اینها کاربرد دارند. این دستکش ها عموما دارای فیکس روی مچ هستند که با استفاده از آنها می توانید جلوی اتلاف حرارتی را بگیرید و همچنین به شما کمک می کند دستکشتان را بهتر تنظیم کنید. برخی از انواع دستکش پنج انگشتی کوهنوردی دارای زیپ کوچک روی بدنه، برف پاک کن عینک و سایر ویژگی های اضافی هستند.

دستکش دو انگشتی

دستکش دو انگشتی همانطور که از نامش پیداست دارای دو بخش برای انگشت ها است. انگشت شست در جای خود قرار گرفته در حالی که 4 انگشت دیگر در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت. دستکش های دو انگشتی در انواع مختلفی به بازار ارایه می شوند. گرم ترین نوع دستکش دو انگشتی، دستکش دو انگشتی پر است که در لایه میانی آن از پر طبیعی استفاده شده. پف کردن پر هم باعث می شود هوا در این قسمت محبوس شده و مانند عایق جلوی اتلاف حرارتی را بگیرد. یک مدل دستکش دوانگشتی دیگر به جای پر از الیاف مصنوعی استفاده می شود. این نوع نسبت به پر سردتر است اما یک ویژگی دارد و آن هم اینکه الیاف مصنوعی حتی در صورت خیس شدن هم تا حدودی توان حرارتی خود را حفظ می کنند. یکی دیگر از انواع دستکش دو انگشتی کوهنوردی نیز تنها یک روکش است. این نوع فقط یک لایه ضدآب، ضدباد است که باید روی یک دستکش قوی تر پوشیده شود.

دستکش دوپوش

دستکش دوپوش شامل یک لایه رویی ضدآب، ضدباد و یک لایه جداگانه پلار است. یعنی در حقیقت وظیفه گرمایش در بین بخش های این دستکش تقسیم شده است. حسن دستکش دوپوش این است که لایه های آنرا به تنها می توانید استفاده کنید و از این نظر نسبت به دستکش پنج انگشتی معمولی برتری دارد. از طرف دیگر به دلیل پیوند داشتن لایه بیرونی و لایه گرمایشی کار کردن با دستکش پنج انگشتی نسبت به دستکش دوپوش راحتتر است.

دستکش سه انگشتی یا لابستر

این مدل دستکش را احتمالا کمتر دیده اید و البته تنوع کمتری هم نسبت به مدلهایی که تا به اینجا معرفی کردیم دارد. دستکش سه انگشتی دارای یک جای انگشت شست، یک جای انگشت اشاره و یک جا برای سه انگشت دیگر است. این دستکش به طور کلی برای کار فنی در هوای سرد، در دمایی که نمی شود با دستکش پنج انگشتی کار کرد استفاده می شود. شکل این دستکش شبیه به لابستر است.

کدام یک از انواع دستکش کوهنوردی برای من بهتر است؟

انتخاب دستکش کوهنوردی در بین انواع آن بستگی به سابقه، هدف از کوهنوردی و میزان سرمای هوای دارد. به طور کلی اگر تازه کار هستید و قصد دارید برای کوهپیمایی در تابستان به ارتفاعات نزدیک بروید احتمالا یک دستکش بیس برایتان کفایت می کند. برای همین کوهپیمایی در زمستان به یک دستکش پنج انگشتی یا دوپوش پنج انگشتی نیاز خواهید داشت. برای صعود به ارتفاعات در زمستان هم به لایه بندی دستکش احتیاج دارید. به طور مثال برای صعود زمستانی دماوند استفاده از دستکش پر به همراه یک دستکش بیس گزینه مناسب خواهد بود. همچنین برای صعود به قله توچال در زمستان در اکثر موارد یک دستکش پنج انگشتی با کیفیت و قوی (یا ترکیب یک دستکش پنج انگشتی روی دستکش بیس) جواب می دهد.

در جمع بندی باید مجددا تاکید کنیم که حفظ دستها در برابر سرما و رطوبت به دلیل آسیب پذیری بالای این عضو و نیاز به کار کردن با دستها اهمیت ویژه ای دارد. همچنین شما می توانید از طریق فروشگاه لوازم کوهنوردی موج کوه اقدام به خرید انواع مختلف دستکش کوهنوردی نمایید. 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد ...


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qxjk