جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/11 21:27
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 24400

شناسایی لکه ها قبل از لکه برداری از فرش

برای شست و شوی فرش ها همیشه در اولین مرحله از کار فرش را مشاهده می کنند که آیا لکه دارد یا خیر چرا که لکه برداری همیشه باید در اول کار برطرف شود و سپس به شست و شوی کل فرش پرداخته شود.

برای این که لکه های فرش را پاک کنند لازم است که نوع لکه را تشخیص داده شود چراکه در صورت قابل تشخیص بودن لکه مواد شوینده ی مخصوص همان لکه مورد استفاده قرار می گیرد و سریع تر هم پاک می شود. برخی از راه های خانگی از جمله جوش شیرین و سرکه و ماست و... برای برطرف کردن اکثر لکه ها به کار می روند اما اگر لکه کهنه شده باشد روش های خانگی معمولا نمی تواند پاسخ گوی کامل آن ها باشد چرا که این لکه به خورد فرش رفته است و پاک کردن آن دشوار است و هم چنین از همه مهم تر این که در صورت قدیمی شدن لکه تشخیص نوع آن هم کار راحتی نبوده و در بیش تر مواقع هم اصلا قابل تشخیص نیست. اما اصلا جای نگرانی در این شرایط وجود ندارد چرا که در صورت کهنه شدن لکه ها بر روی فرش قالی شویی ها با توجه به دستگاه ها و تجهیزاتی که دارند و البته مواد شوینده ی مخصوص به راحتی این مشکل را بر طرف کرده و لکه ها را کامل از بین می برند. هم چنین در صورت بروز لکه از هر ماده و محلولی بهتر است که در همان لحظه به برطرف کردن آن پرداخته شود چرا که نفوذ لکه ها به داخل فرش و تار و پود های فرش در برخی مواقع باعث اسیب به فرش می شود و در طول زمان می توان فرش را کهنه کند به همین دلیل است که همیشه توصیه می شود فرش ها را در مواقع مناسب در سال شست و شو دهند تا فرش در اثر الودگی و لکه ها از بین نرود و اسیبی به آن وارد نشود.

 

مراحل لکه برداری

لکه برداری از فرش از جمله اقداماتی است که هر چه سریع تر انجام شود بهتر است چرا که در صورت ماندن لکه ها به مدت طولانی می تواند اسیب هایی را به فرش وارد کند. از بین لکه ها هم می تواند داخل منزل به روش های خانگی انجام شود و هم داخل قالی شویی به وسیله تجهیزات و دستگاه های مخصوص انجام شود به هر حال هر دو می توانند در این زمینه پاسخ مثبت دهند اما تفاوتی هایی وجود.

در برخی مواقع لکه های سرسختی هم ایجاد می شود که یا سطحی هستند یا عمقی که هر دو در این سطح بوده و برطرف کردنشان کار مشکلی است که در این شرایط قالی شویی می تواند بهترین گزینه مناسبی جهت برطرف کردن لکه باشد چرا که قالی شویی ها مواد شوینده های مخصوصی جهت این کار دارند و به راحتی این مشکل قابل حل می باشد. هم چنین کارشناسانی هم در قالی شویی حضور دارند که در صورت ایجاد لکه با زنگ زدن به این کارشناسان می توان به راحتی مشاوره های مفید انجام داد و در منازل به پاک کردن لکه ها در صورت عدم تشخیص آن پرداخت. در ارتباط با مراحله لکه بردارین این گونه است که در ابتدا نوع لکه باشد تشخیص داده شود و سپس به وسیله ی روش های خانگی و یا مواد شوینده های مخصوص برطرف شود هم چنین برخی پاک کننده های مخصوصی هم وجود دارند که می توانند به راحتی هر گونه لکه ای بر روی فرش را برطرف کنند و با خریداری این لکه می توانید به راحتی در خانه فرش را از هر گونه لکه پاکسازی کنید.

8414b852-4ab1-41d9-bffb-116786d677f1

بهترین مواد شوینده برای لکه برداری

امروزه در بازار مواد شوینده های مختلفی موجود می باشد که هر کدام از آن ها در قسمت های مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. در زمینه فرش و شست و شوی آن مواد شوینده های مختلف و مخصوصی وجود دارد که دقیقا مطابق هر جنس از فرش که شامل ماشینی و دستبافت و ابریشمی و .... طراحی شده اند و هم چنین علاوه بر تمامیه این موارد لکه بر های بسیار قوی و شیمیایی هم موجود است که در صورت برطرف نشدن لکه ها سر سخت به روش خانگی این لکه بر های شیمیایی جایگزین آن ها شوند.

73856dd2-6f22-4b89-a5c5-98397920cd2d

مواد شوینده مخصوص لکه های ساده

یکی از ساده ترین و در دسترس ترین پاک کننده ها آب است که به سرعت می تواند لکه های ساده ای از جمله شیر و رنگ طبیعی میوه ها و لکه هایی از این قبیل را پاک کند و اگر هم لکه ها کمی سخت بودند در کنار آب از سرکه هم استفاده شود به راحتی این لکه های آسان برطرف می شود پس اگر لکه های آسان بر روی فرش ریخته شد در وهله ی اول از آب به خصوص آب ولرم استفاده شود. لکه های دیگری از جمله ژله هم هستند که به راحتی توسط آب پاک می شوند هر ماده ای که آب جزعی از آن باشد به این روش کاملا پاکسازی می شود.

 

مواد شوینده مخصوص پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی فرش

این لکه را می‌توان با استفاده از الکل سفید از سطح موکت پاک کنید، بدین‌صورت که مقداری از الکل سفید را بر روی لکه جوهر می‌ریزیم و با دستمالی بر روی آن می‌کشیم تا کاملاً لکه از بین برود بعد از این‌که لکه کاملاً از بین رفت میتوانیم با آب همان مکان را شستشو دهیم و سپس با یک دستمال خشک بر روی آن بکشیم تا رطوبت آن کشیده شود .

 

مواد شوینده مخصوص لکه قهوه

حال در ارتباط با لکه ی قهوه این گونه است که قهوه به علت این که بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد بیش تر در معرض آن است که به عنوان لکه بر روی فرش ریخته شود و در ارتباط با پاک کردن آن دو راه سریع و خانگی وجود دارد که راه اول استفاده از مایع ظرف شویی می باشد که پس از مخلوط کردن آن با آب بر روی محل لکه می ریزیم و سپس توسط دستمال تمیز و اسفنج پاک می کنیم که این باید مکرر انجام شود تا لکه کاملا از بین برود روش بعدی که جهت پاک کردن لکه قهوه استفاده می شود ماست است که به همان روشی که لکه ی جوهر پاک شد لکه ی قهوه هم پاک می شود.

لکه خون

اگر لکه خونی که بر روی فرش ریخته شده است را  سریعاً با آب سرد پاک کنید، هیچ‌گونه اثری از لکه بر روی فرش باقی نمی‌ماند. اما اگر لکه خشک شد، می‌توانید با استفاده از نوشابه‌، لکه را به‌خوبی از سطح فرش پاک کنید و سپس با اسپری آب به روی مکان مورد نظر اثرات نوشابه را نیز از بین ببرید .

f73f62e7-4336-4ab5-841b-38d6135d0986

استفاده ازشامپو فرش

یکی دیگر از روش های مناسب برای لکه ها استفاده از شامپو فرش می باشد که ابتدا سطح فرش را کاملاً با جاروبرقی جارو بکشید حتی می‌توانید دو بار از سطح فرش را جارو بکشید که هیچ‌گونه گردوغباری بر روی فرش باقی نماند .اگر در خانه شما حیوانات خانگی وجود دارد با یک پرزگیر بر روی فرش بکشید تا موهای اضافی از سطح فرش به پرز گیر بچسبد. شامپو فرش را طبق دستورالعملی که بر روی آن نوشته‌شده است با آب مخلوط کنید و آن‌قدر بهم بزنید که برروی آن کف ایجاد شود باید دقت کنید این کف باید بر روی سطح فرش کشیده شود و هیچ‌گاه آن را همراه آب، بر روی فرش نکشید چون این آب به درون بافت‌های فرش نفوذ می‌کند و باعث می‌شود که به‌قدر کافی تمیز نشود و یک لایه چسبنده بر روی فرش ایجاد می‌کند .

 

استفاده از جوش شیرین و سرکه

یکی از محلول‌هایی که تاثیر بسزایی در پاک کردن فرش ها دارد، ترکیب جوش‌شیرین و سرکه و مقداری مایع ظرف‌شویی می‌باشد که مقداری سرکه را با یک قاشق جوش‌شیرین و مقداری مایع ظرف‌شویی مخلوط می‌کنیم و این ترکیب را به نسبتی که احتیاج داریم اضافه می‌کنیم و سپس این محلول را بر تمام سطح فرش می‌کشیم بعد از این‌که تمام فرش پوشش داده شد، کمی به آن زمان می‌دهیم و سپس با یک دستمال مرطوب کاملاً سطح فرش را تمیز می‌کنیم و چون این  ترکیب، به داخل بافت‌ فرش نفوذ نکرده سریع خشک می‌شود و بعد از شستشو با این ترکیب متوجه می‌شوید که فرش چقدر تمیز شده‌ است وهمچنین جوش‌شیرین و سرکه بوهای نامطبوعی را که در اثر لکه‌های مختلف، در موکت به‌وجودآمده است را از بین می‌برند و باعث ضدعفونی شدن مکان می‌شوند.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45alo9