جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/04/11 05:20
رپورتاژ آگهی/
کد خبر: 41723

نکات طلایی برای خرید نهال را بشناسید

برای خرید نهال با کیفیت در قدم اول به یک نهالستان تولید کننده با باغ مادر مجوز دار مانند برتر نهال مراجعه کنید، در مرحله بعدی به ظاهر نهال توجه کنید

چیدن میوه رسیده از درخت در زمین خود دستاوردی است که نیازمند تحقیق و کار سخت است، یک‌ کشاورز قبل از خرید درختان میوه، ابتدا باید در مورد شرایط آب و هوایی محلی اطلاعات لازم را کسب کرده و بداند چه نوع درختان میوه در ملک آنها رشد اقتصادی می‌کند، در مرحله بعدی درختان سالم را از یک نهالستان یا مرکز معتبر خریداری کند، برای انتخاب درخت باید چند نکته ژنتیکی و غیر ژنتیکی را بررسی کنید تا بتوانید از فروش میوه‌های تولید شده اطمینان داشته باشید‌.

 

 

انتخاب درختان میوه بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی

 

باغداران می‌توانند قبل از خرید نهال ( https://bartarnahal.ir/ ) از اطلاعات منطقه که در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد استفاده کنند تا بدانند چه نوع درختان میوه در منطقه آنها سازگار بوده و باردهی اقتصادی خواهد داشت، باغدار می‌تواند مختصات و نقشه منطقه باغ را از وزارت کشاورزی دریافت کرده و حداقل اطلاعات مورد نیاز درباره احداث باغ را به دست بیاورد، همچنین می‌تواند از اطلاعات کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی یا کارشناسان مهندسین نهالستان‌های مجوزدار کمک بگیرد تا بتواند سازگارترین نهال را در باغ خود کاشت کند، فراموش نکنید نهالستان‌هایی که به طور رسمی پروانه کسب خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کردند در واقع به عنوان نماینده این وزارتخانه شناخته می‌شوند، مهمترین اطلاعاتی که به عنوان یک باغدار قبل از خرید نهال باید به دست بیاورید عبارتند از:

الگوهای باد : شاید کمتر کشاورزی الگوی باد منطقه خود را مورد بررسی قرار دهد ولی این اطمینان را داشته باشید بررسی الگوی باد منطقه تاثیر زیادی بر روی سازگاری نهال شما خواهد داشت، برخی از بادها کاملاً سرد هستند، اگر نهال خریداری شده حساسیت بالایی به وزش باد سرد داشته باشد باعث می شود در کمترین زمان تلف شده و نابود شود، برخی از باد‌ها باعث شرجی شدن منطقه و برخی دیگر نیز سبب خشک شدن منطقه می‌شود، در واقع باد علل اصلی تعیین رطوبت هوای منطقه است، پس حتماً این مورد را بررسی کنید

 

درجه تابش نور خورشید در ملک کشاورزی باغدار : با توجه به عرض جغرافیایی منطقه درجه تابش نور خورشید در ملک کشاورزی مشخص می‌شود، معمولا زمین‌های جنوبی در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دارند، اگر زمین کشاورزی در مناطق سایه روشن قرار گرفته بهتر است کشاورزی بهتر نهال‌هایی را خریداری کنید که برای رشد بهتر میوه ها به نور آفتاب زیادی احتیاج نداشته باشند، میانگین نور آفتاب برای رسیدن میوه، حداقل ۶ الی ۸ ساعت نور آفتاب احتیاج دارد.

 

درجه حرارت بالا و پایین در ملک کشاورزی: اطلاعاع داشتن از دمای بیشینه سال و دمای کمینه سال و همچنین اختلاف بین آنها باعث می‌شود تا باغدار یک انتخاب صحیح داشته و درختانی را انتخاب کند که بازه تحمل دمایی آن سازگار با محیط باشد.

 

 

شیب ملک کشاورزی: شیب زمین زراعی مهم است چون بر سرعت خروج آب باران تأثیر می‌گذارد، همچنین فاصله بین درختان بر اساس شیب زمین مشخص می‌‌شود.

 

ویژگی نهال خریداری شده را خوب بشناسید

 

وقتی مشخصات ملک کشاورزی خود را به طور دقیق به دست آوردید بهتر است درختانی که می‌خواهید آنها را خریداری کنید را به خوبی بشناسید، برای این کار بهتر است از کارشناسان نهالستان کمک بگیرید تا آنها اطلاعات علمی و دقیق در مورد نهال خریداری شده در اختیار شما قرار دهند:

درخت پایه کوتاه یا پایه بلند: قبل از هر کاری اندازه درختان میوه را تعیین کنید، اندازه درخت ممکن است با ترجیح شخصی شما یا مقدار فضای کاشت موجود تعیین شود، ممکن است یک  درخت پایه بلند یا چندین درخت میوه پایه کوتاه بخواهید، این یک انتخاب سلیقه‌ای است، ولی نسل جدید درختان پیوندی و اصلاح شده درختان پایه کوتاه قرار گرفته و حداکثر ارتفاع آنها ۵ الی ۶ متر بوده و از نظر مهندسین کشاورزی بهترین انتخاب برای باغداران درختان پایه کوتاه است.

گرده افشانی : نیاز های گرده افشانی درختان خود را بشناسید، برخی از درختان میوه مانند گلابی برای گرده افشانی به درختان گلابی دیگری نیاز دارند تا بتوانند میوه دهند و برخی درختان دیگر مانند نهال گردو ژنوتیپ می‌توانند خود گرده افشانی کنند، این درختان خود سازگاری بالایی دارند.

نیاز سرمایی نهال : اطمینان حاصل کنید که درختانی که انتخاب می کنید حداقل تعداد ساعات سرمایش را خواهند داشت، اکثر درختان سردسیری در زمستان باید تعداد ساعات مشخصی را در دمای کمتر منفی ۷ درجه را تجربه کنند تا در فصل بهار شکوفا شوند و میوه بدهند، انواع مختلف درختان میوه به تعداد ساعت سرمای متفاوتی نیاز دارند.

میزان رطوبت خاک را بسنجید : گاهی رطوبت خاک از دست باغدار خارج است، بخاطر بارش باران یا وجود سفره‌های زیر زمینی میزان رطوبت خاک بیش از حد استاندارد می‌شود، درختان میوه‌ای را انتخاب کنید که در خاک محلی شما شکوفا شوند، اگر خاک شما مرطوب است، نوع نهال میوه را انتخاب کنید که در خاک مرطوب رشد می کند.

نهال محلی را انتخاب کنید : درختان میوه‌ای را انتخاب کنید که دارای گونه‌های محلی هستند، درختان محلی بیشترین برداشت میوه را خواهند داشت، چون سازگاری اینگونه نهال از گذشته توسط نیاکان ما مشخص شده است، مثلاً درخت انگور در شمال غرب کشور و نهال سنجد در شمال شرق کشور سازگاری بالایی دارد.

 

 

کلام آخر

برای خرید نهال با کیفیت در قدم اول به یک نهالستان تولید کننده با باغ مادر مجوز دار مانند برتر نهال مراجعه کنید، در مرحله بعدی به ظاهر نهال توجه کنید

  1. هنگام انتخاب درخت به قطر تنه توجه کنید، درختان جوان ۱ الی ۲ ساله را انتخاب کنید، درختان میوه‌ای سریع‌تر باردهی خود را آغاز می‌کنند که دارای تنه‌هایی با قطرهای نیم اینچ (1.25 سانتی‌متر) تا 5/8 اینچ (1.6 سانتی‌متر) هستند.
  2. درختان میوه با تنه مستقیم را انتخاب کنید، درختان با تنه کج در هنگام پر شدن میوه یا در هوای بادی احتمال بیشتری دارد که سرنگون شده و ریشه کن شوند.
  3. درختانی که رشد جانبی دارند را انتخاب کنید و از خرید نهال با رشد طولی تا حد امکان خودداری کنید.
  4. درختانی را انتخاب کنید که تاج‌ آن از شاخه ها به طور یکنواخت در اطراف پخش شده باشند. باید شاخه های رهبر به وضوح تعریف شده و در وسط رشد کنند.
  5. ریشه نهال را بررسی کنید، نهال میوه با ریشه متناسب که سالم و بدون آسیب به نظر می‌رسند را انتخاب کنید.

تماس با برتر نهال: 09141832393

تماس با پالیز نهال: 09144501003


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3zbqmz