یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/24 14:39
بی اختیاری ادرار
کد خبر: 39557

تعریف بی اختیاری ادرار | راه درمان بی اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار به دفع غیرارادی ادرار می‌گویند. با ما همراه باشید تا درباره این بیماری بیشتر بدانیم

بی‌اختیاری ادرار می‌تواند عامل مهمی در کاهش کیفیت زندگی به‌شمار رود. بسیاری از افراد مسن بی‌اختیاری ادرار را به عنوان نشانه‌ای از سن بالا می‌پذیرند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. بی اختیاری ادرار از دست دادن کنترل مثانه یا نشت ادرار است. بی‌اختیاری ادرار یک بیماری نیست بلکه نشانه وجود مشکل در دستگاه ادراری است. بی‌اختیاری ادرار در زنان دو برابر مردان است 

ادرار توسط کلیه‌ها ساخته می‌شود و در مثانه ذخیره می‌شود. مثانه عضلاتی دارد که هنگام نیاز به دفع ادرار منقبض می‌شوند. وقتی عضلات مثانه منقبض می‌شوند، ادرار از لوله‌ای به نام مجرای ادراری یا میزراه از مثانه خارج می‌شود. در همین حین، عضلات اسفنکتر اطراف مجرای ادراری شل می‌شوند تا ادرار بتواند از بدن خارج شود. 

بی اختیاری ادرار

بی‌اختیاری زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که عضلات مثانه به‌طور ناگهانی منقبض می‌شوند و عضلات اسفنکتر به اندازه کافی قوی نیستند که مجرای ادراری را ببندند. این امر موجب تمایل ناگهانی و شدید برای ادرار کردن می‌شود به‌طوری‌که ممکن است نتوانید آن را کنترل کنید.

بسیاری از مشکلات بهداشتی مختلف نیز می توانند باعث بروز این بیماری شوند. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متغیر است و می تواند نشانه ای از سرطان، سنگ کلیه، عفونت یا بزرگ شدن پروستات باشد.

هر نمونه بی اختیاری ممکن است علامت یک بیماری جدی تر باشد که باید درمان شود. 

اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا از آنها استفاده کنید. داشتن یک سبک زندگی سالم مهم است. به عنوان مثال سعی کنید:

وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

خوب ورزش کنید.

یک رژیم متعادل داشته باشید.

مصرف کافئین و الکل را محدود کنید.

اگر سیگار می کشید، ترک کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gk8b9