پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/10/11 06:15
رپورتاژ/
کد خبر: 125880

نقش قهوه در ریکاوری عضلات و پیشگیری از آسیب ورزشی

شاید از آن دست ورزشکارانی باشید که خرید قهوه تازه را اولویت رسیدن به اندامی تنومند می‌دانید و به همه‌چیز ازجمله روش و مهارت‌های دم‌آوری آن اهمیت می‌دهید یا شاید از آن گروه ورزشکاران بی‌خیالی باشید که با نوشیدن یک شات قهوه، حالا به هر شکلی که باشد، لذت می‌برید و آن را می‌پذیرید.

شاید از آن دست ورزشکارانی باشید که خرید قهوه تازه را اولویت رسیدن به اندامی تنومند می‌دانید و به همه‌چیز ازجمله روش و مهارت‌های دم‌آوری آن اهمیت می‌دهید یا شاید از آن گروه ورزشکاران بی‌خیالی باشید که با نوشیدن یک شات قهوه، حالا به هر شکلی که باشد، لذت می‌برید و آن را می‌پذیرید.

از این مسئله که عطر، طعم و حتی خواص هیچ نوشیدنی با کیفیت قهوه‌های تازه برابری نمی‌کند هم که بگذریم، دلیل این‌که ورزشکاران، قهوه تازه را به‌ هر نوشیدنی دیگری ترجیح می‌دهند، این است که چنین محصولی، به‌عنوان یک محرک طبیعی و ابزاری مفید برای کمک به بهبود سطح انرژي، استقامت و ریکاوری عضلات شناخته می‌شود. به نظر شما چرا؟

 

 

قهوه تازه و تجربه نوشیدن محصولی سالم تر

مسلما درحین رفت‌وآمدهای روزانه به مغازه‌های قهوه‌فروشی، بسته‌بندی‌هایی از این محصول را در رست‌های گوناگون، وزن‌های مختلف و در حالت دان یا پودر دیده‌اید. در واقع، اینها همان قهوه‌های تازه هستند. شاید واژه (تازه) کمی برایتان گنگ و نامفهوم باشد و برداشت‌های مختلفی از آن داشته باشید ولی می‌دانیم که قطعا یکی از دیدگاه‌های شما مربوط به آسیاب و رست‌شدن است که البته درست هم فکر می‌کنید.

زمانی که از خرید قهوه تازه صحبت می‌کنیم، منظورمان تهیه محصولی است که با اجرای فرایند برشته‌کاری روی آن و بسته‌بندی‌هایی که راهی برای نفوذ هوا ندارند، به‌شکلی کاملا باکیفیت و سالم به بازار عرضه می‌شوند. حالا بیایید ببینیم که آیا این نوشیدنی خوشمزه و سالم، قرار است چه نتایجی بر وضعیت جسمی ورزشکاران داشته باشد؟

 

بدن تان را با نوشیدن قهوه تازه بهتر بسازید!

امروز، تناسب اندام هدف خیلی از افراد به‌خصوص جوانان است که در مسیر دستیابی به آن هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. حتی ممکن است دست به جراحی‌های پرخطر بزنند اما شاید بهتر باشد بدانید که رسیدن به یک نتیجه مطلوب از بدن‌سازی، مستلزم مصرف مکمل‌های طبیعی همچون قهوه است. به‌نظر شما این نوشیدنی محبوب، چه تاثیراتی در این زمینه دارد؟

 

 

با قهوه، انرژی بیشتری برای ورزش دارید!

کافئین موجود در قهوه، هوشیاری و تمرکز ذهن شما را برای انجام تمرینات سنگین به حداکثر می‌رساند. در واقع، هوشیاری ذهنی و تمرکز، 2 اصل مهم است که به بدن‌سازان کمک می‌کند تا با انگیزه و دقت بیشتری پیش بروند.

 

قهوه تازه، یک راهکار عالی برای ریکاوری و کاهش دردهای عضلانی است

بعد از فعالیت‌های ورزشی، هم ذخایر انرژي در بدن‌تان کاهش می‌یابد و هم برخی بافت‌ها دچار تخریب و آسیب می‌شوند. ریکاوری به معنای بازسازی انرژی و ترمیم آسیب‌های وارده به ماهیچه‌هاست. اگر از آن صرف‌نظر کنید، باید منتظر موجی از خستگی، خواب‌آلودگی، آسیب‌دیدگی‌های بیشتر (دردهای طولانی‌مدت عضلات) و اثربخشی ضعیف ورزش باشید.

یکی از روش‌های ریکاوری بعد از تمرین، مصرف مکمل‌هایی همچون قهوه است تا به‌وسیله آن، ذخایر گلیکوژن را در عضلات خود پر کنید و مواد مغذی مورد نیاز را به جای‌جای سلول‌های ماهیچه‌ای برسانید. قهوه همچنین انگیزه روانی شما را برای راند بعدی تمرین، افزایش می‌دهد

ریکاوری بعد از تمرین با قهوه، به این معناست که کافئين، به کاهش دردها و گرفتگی‌های عضلانی بعد از ورزش کمک می‌کند و همچنین با افزایش جریان خون در بافت عضلات، باعث دفع مواد زائد متابولیک و انتقال اکسیژن و منابع غذایی به سلول‌ها می‌شود. قهوه، یک نوشیدنی غنی از آنتی‌اکسیدان و ذخایر مغذی دیگر است که به کاهش التهاب و ریکاوری ماهیچه‌ها منجر خواهد شد.

 

بهبود استقامت و عملکرد در تمرینات با قهوه

 

ورزشکاران، قهوه را یک محصول جادویی برای متمرکزکردن انرژی در حین تمرین و بهبود استقامت می‌دانند که البته این فرضیه درست است. مطالعات دانشمندان هم تناسب رابطه کافئین را با عملکردهای ورزشی را تایید می‌کند و می‌گوید زمانی که این ماده وارد بدن می‌شود، فشارخون و ضربان قلب افزایش می‌یابند، چربی‌ها تجزیه و سپس اسیدهای چرب به خون وارد می‌شوند.

به همین دلیل است که از کافئین، به‌عنوان یک نیروزای طبیعی یاد می‌شود چراکه ورزشکاران بعد از مصرف آن، با توانی 2برابر و مدت‌زمانی بیشتر تمرین می‌کنند و انرژي دارند.

 

بعد از خرید قهوه تازه، وقت آن است که با زمان درست مصرف آن آشنا شوید

در بحث بهترین زمان مصرف قهوه در بدن‌سازی، باید بگوییم محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف کافئین هم قبل ورزش و هم بعد ورزش تاثیرات مثبتی در پی دارد. اگر این نوشیدنی را 45 الی 60 دقیقه قبل از ورزش مصرف کنید، به اوج اثربخشی آن در حین تمرین خواهید رسید و انرژی و هوشیاری بیشتری برای فعالیت دارید و اگر قهوه را بعد از تمرین بنوشید، به ریکاوری عضلات آسیب‌دیده و دردهای ماهیچه‌ای کمک خواهید کرد.

با این اوصاف، بیشترین مصرف قهوه توسط ورزشکاران فعال در حوزه بدن‌سازی، قبل از ورزش است تا عملکردهای ذهنی و فیزیکی خود را افزایش دهند و به بازدهی‌های خوبی از ورزش دست یابند. حالا گذشته از این مسائل، فراموش نکنید که اعتدال در مصرف هرچیزی مهم است چراکه زیاده‌روی در استفاده بهترین خوراکی‌ها هم، در نهایت می‌تواند به زیان فرد تمام شود.

 

 

حالا به عنوان یک ورزشکار چه قهوه‌ای تهیه کنیم؟

در بین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، همواره یکی از آن‌ها برای پرانرژي‌بودن فرد مصرف‌کننده بیشترین صدا را دارد و آن قهوه است. به همین دلیل، آن را یک محرک عصبی می‌دانند که تحرکات ورزشی را تسهیل می‌کند؛ البته اگر به‌درستی مصرف شود.

برای بدن‌سازان، بهترین نوع قهوه، بدون مواد افزودنی مانند شکر است. این قهوه سیاه، کم‌ترین میزان چربی و قند را درون خود دارد اما در مقابل، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که به بهبود سلامت عمومی ورزشکاران، کمک می‌کند.

پس حواس‌تان باشد، اگر به‌عنوان یک ورزشکار به‌دنبال محصولی انرژي‌زا می‌گردید، خرید انواع دانه و پودر قهوه که هم تازه باشد و هم فاقد هرگونه مواد افزودنی، مناسب شما خواهد بود تا به‌واسطه آن، متابولیسم بدن‌تان را افزایش دهید و دردهای عضلانی حاصل از تمرین را به صفر متمایل سازید. از مصرف قهوه‌های اسپشیالیتی که حاوی سیروپ و طعم‌دهنده‌های اضافی هستند، خودداری کنید چون علاوه‌بر ممانعت از اثربخشی ورزش، هضم دشواری هم دارند.

 

 

مقدار مناسب مصرف قهوه برای ورزشکاران

استاندارد مصرف قهوه توسط ورزشکاران به عواملی همچون وزن او، تحمل کافئين، شدت ورزش و مدت‌زمانی که صرف تحرکات ورزشی می‌کند، بستگی دارد. طبق یک دستورالعمل کلی، مصرف یک الی 3 میلی‌گرم کافئين، به ازای هر کیلوگرم وزن، مناسب است. این روند می‌تواند تاثیر مطلوبی در ورزش‌های استقامتی داشته باشد.

به‌طور مثال، اگر وزن شما 60 کیلوگرم باشد، احتمالا از مصرف 60 الی 180 میلی‌گرم کافئين، سود می‌برید. اما بیشتر از این مقدار، منجر به بروز عوارض جانبی مانند حساسیت به کافئين، تپش قلب و اضطراب خواهد شد. بنابراین، شاید بهتر باشد از همان ابتدا، با یک متخصص تغذیه برای تعیین مقدار مناسب مصرف قهوه صحبت کنید.

 

خلاصه اینکه

مصرف صحیح قهوه از لحاظ میزان مصرف و زمان مناسب نوشیدن، یک راهکار سلامتی‌بخش برای ورزشکاران بدن‌سازی است که سرعت ریکاوری، عضله‌سازی و بازدهی فعالیت آن‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. اگر شما هم به‌عنوان یک ورزشکار، دوستدار این دانه کوچک انرژي‌‌زا هستید، فاکتور سوم، تهیه قهوه تازه را نیز مد نظر قرار دهید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3exgqy