جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/09/22 06:08
رپورتاز اگهی/
کد خبر: 125518

آیا عمل ژنیکوماستی عوارض دارد؟

ژنیکوماستی اغلب به‌ دلیل عدم تعادل هورمون‌های تستوسترون و استروژن به وجود می‌آید. برخی داروها و بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث تورم و بزرگ‌شدن بافت سینه مردان شوند. بزرگ‌شدن سینه در پسران و مردان اغلب بدون درمان بهبود می‌یابد. اگر این وضعیت برای شما آزاردهنده است، می‌توانید از روش‌های جراحی کوچک‌کردن سینه در مردان بهره بگیرید.

ژنیکوماستی اغلب به‌ دلیل عدم تعادل هورمون‌های تستوسترون و استروژن به وجود می‌آید. برخی داروها و بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث تورم و بزرگ‌شدن بافت سینه مردان شوند. بزرگ‌شدن سینه در پسران و مردان اغلب بدون درمان بهبود می‌یابد. اگر این وضعیت برای شما آزاردهنده است، می‌توانید از روش‌های جراحی کوچک‌کردن سینه در مردان بهره بگیرید.

 

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه مردانه (Gynecomastia) یک بیماری شایع است که منجر به بزرگ‌شدن بافت سینه مردانه می‌شود. در میان مردان و در سنین مختلف از نوزادی، بلوغ و بزرگسالی، این بیماری قابل مشاهده است. علل زیادی برای این بیماری وجود دارد که معمولا شایع‌ترین دلیل آن عدم تعادل هورمون‌های تستوسترون و استروژن است.

 

بزرگی سینه چگونه بر بدن مردانه تأثیر می‌گذارد؟

بزرگی سینه مردانه را می‌توان به‌صورت رشدی به‌اندازه دکمه در زیر نوک سینه مشاهده کرد. احتمال دارد بتوانید آن را به‌عنوان یک توده سینه ببینید یا زمانی که آن ناحیه را فشار می‌دهید آن را احساس کنید. توده ممکن است به‌راحتی در بافت پستان حرکت کند و در لمس حساس باشد. توده‌های سینه و بزرگ‌شدن سینه می‌تواند در یک یا هر دو سینه رخ دهد.

Gynecomastia چقدر شایع است؟

ژنیکوماستی شایع‌ترین اختلال پستان مردانه محسوب می‌شود. این بیماری بین 50 تا 65 درصد از پسران و مردان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

چه کسانی دچار این بیماری می‌شوند؟

ژنیکوماستی می‌تواند در زمان‌های مختلف رخ دهد، از جمله:

  • تولد : بیش از نیمی از نوزادان پسر دارای سینه‌های بزرگ هستند. این وضعیت به‌ دلیل سطح استروژن مادر است. سینه‌های بزرگ‌شده معمولا در عرض چند هفته از بین می‌روند.
  • بلوغ : بیش از نیمی از پسران نوجوان درجاتی از بزرگ‌شدن سینه را دارند. نوسانات هورمونی، از جمله افت تستوسترون و افزایش استروژن، باعث رشد بافت سینه می‌شود. این وضعیت با یکنواخت شدن سطح هورمون از بین می‌رود؛ فرایندی که تکمیل آن حدود 6 ماه تا 2 سال طول می‌کشد.
  • بزرگسالی : بزرگ‌شدن سینه‌ها در مردان بالای 50 سال شایع‌تر است. با افزایش سن، بدن مردان تستوسترون کمتری تولید می‌کند. احتمالا چربی بدن بیشتری داشته باشند که باعث تحریک تولید استروژن و رشد بافت سینه می‌شود.

 

چه عواملی باعث Gynecomastia می شود؟

عدم تعادل بین هورمون‌های استروژن و آندروژن معمولا باعث ژنیکوماستی خواهد شد. بدن مردان معمولا مقادیر کمی استروژن تولید خواهد کرد، استروژن همان هورمونی است که رشد سینه را به کنترل در می‌آورد. اگر بدن شما بیش از حد استروژن تولید می‌کند یا تستوسترون پایینی دارید (هیپوگنادیسم)، سینه‌های شما احتمالا بزرگ شوند.

گاهی اوقات افراد مبتلا به چاقی به‌ دلیل بافت چربی اضافی، سینه‌هایشان بزرگ می‌شود. این وضعیت به نام pseudogynecomastia نام دارد.

برخی از روغن‌های گیاهی مورداستفاده در شامپوها، صابون‌ها یا لوسیون‌ها با ژنیکوماستی مرتبط هستند. این روغن‌ها شامل روغن درخت چای یا اسطوخودوس است. ترکیبات موجود در روغن می‌تواند استروژن را تقویت کند یا بر تستوسترون تاثیر بگذارد.

 

چه شرایطی خاصی باعث این بیماری می شود؟

شرایط خاصی باعث بزرگ‌شدن سینه مردان می‌شود، از جمله:

  • تومورهای آدرنال
  • اعتیاد به الکل
  • بیماری کلیوی یا نارسایی کلیه
  • سندرم کلاین فلتر (یک بیماری ارثی)
  • بیماری کبد
  • بیماری تیروئید
  • پروستات بزرگ‌شده
  • نارسایی قلبی و فشارخون بالا
  • ناباروری مردان
  • عفونت های باکتریایی و قارچی
  • اضطراب و افسردگی
  • زخم معده

 

عمل Gynecomastia چگونه صورت می‌گیرد؟

عمل ژنیکوماستی به چند مرحله اصلی تقسیم می‌شود که هرکدام نقش مهمی در موفقیت این روش درمانی دارند.

آماده‌سازی قبل از جراحی

قبل از انجام عمل، بررسی‌های جامع ژنتیکی صورت می‌گیرد تا اطلاعات لازم برای حذف دقیق عوامل ژنتیکی فراهم شود. این مرحله شامل تست‌های ژنتیکی و مشاوره با تیم پزشکی مختص در زمینه این بیماری است.

فرایند جراحی

باتوجه‌به اطلاعات ژنتیکی فرد، این عمل به‌صورت جراحی انجام می‌شود و به‌دقت بالایی نیاز دارد تا تمامی عواملی که منجر به این بیماری شده‌اند با جراحی از بین بروند.

مراقبت‌ها و پیگیری پس از جراحی

پس از عمل، مراقبت‌های لازم برای بهبود سریع‌تر بیمار انجام می‌شود. مراقبت‌ها شامل رعایت برخی دستورالعمل‌های پزشکی بعد از جراحی و پیگیری‌های منظم با تیم پزشکی متخصص است.

در کل، این عمل به‌عنوان یک روش پیشگیری و درمان موثر در سرطان پستان مطرح است که با دقت و اطلاعات ژنتیکی فرد، امکانات شخصی‌سازی‌شده‌ درمانی متناسب با هر فردا را ارائه می‌دهد.

 

C:\Users\user\Downloads\gynecomastia-vs-normal-breast.jpg

 

آیا عمل ژنیکوماستی عوارض دارد؟

این عمل، همانند هر روش جراحی دیگر، احتمالا عوارضی داشته باشد. اما باید توجه داشت که این عوارض معمولا کمتر از روش‌های درمان سنتی خواهد بود. بین عوارض ممکن می‌توان به عوارض جراحی، خونریزی، عفونت و واکنش به بخش‌های مختلف اعضای بدن اشاره کرد.

اما اکثر افراد پس از عمل بهبودی سریعی داشته‌اند و از آن به‌عنوان یک راه‌حل موثر برای کاهش خطر سرطان پستان بهره‌مند می‌شوند. درهرصورت، مشاوره با پزشک و بررسی دقیق وضعیت فرد قبل از تصمیم‌گیری بسیار حائز اهمیت است.

 

پیشگیری

چندین عامل تحت کنترل احتمال دارد خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد:

  • از مواد مخدر استفاده نکنید. به‌عنوان‌مثال می‌توان به استروئیدهای آنابولیک، آمفتامین‌ها، هروئین و ماری‌جوانا اشاره کرد.
  • مصرف الکل را محدود کنید یا از آن بپرهیزید. اگر الکل مصرف می‌کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. مصرف بیش از دو لیوان الکل در روز برای مردان توصیه نمی‌شود.
  • شما نمی‌توانید از بسیاری از تغییرات هورمونی که باعث بروز این بیماری می‌شوند جلوگیری کنید. در صورت نیاز، احتمال دارد خطر بزرگ‌شدن سینه خود را با مصرف برخی داروها به کنترل درآورید.

 

چه زمانی باید در مورد این بیماری با پزشک خود تماس بگیریم؟

اگر هرکدام از علائم زیر را تجربه کردید، بهتر است برای جلوگیری از پیشروی این بیماری یا کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مشابه با پزشک متخصص تماس بگیرید:

  • توده سینه، درد سینه یا تغییرات غیرعادی سینه
  • خارش سینه یا ناحیه زیر بغل
  • ترشح از نوک پستان

جمع‌بندی

اگر در مورد اندازه سینه خود ناراحت هستید، از صحبت با پزشک خود خجالت نکشید. متخصصین می‌توانند علت ژنیکوماستی را مشخص کنند. اگر دارو یا بیماری خاصی منجر به این پدیده شده باشد، تغییرات دارویی و درمان بیماری می‌تواند روند بیماری کنترل با متوقف کند. بافت سینه متورم اغلب باگذشت زمان کوچک می‌شود. اگر نسبت به‌ظاهر خود مضطرب هستید، پیشنهاد می‌کنیم از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rpa96