دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/28 00:23
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 34115

مراحل اظهار کالا در گمرک

هدف از اظهار کالا در گمرک افزایش سرعت روند خروج کالا از گمرک است. اظهارنامه گمرکی مربوط به اطلاعات فروشنده و خریدار است. یعنی صادرکننده، واردکننده یا وکیل ایشان به گمرک اعلام می‌دارد که کالایی که قصد خروج آن از گمرک را دارند چیست و روال قانونی برای خروج کالا توسط وی طی شده و مواردی مانند عوارض و مالیات پرداخت گردیده است.

 

هدف از اظهار کالا در گمرک افزایش سرعت روند خروج کالا از گمرک است. اظهارنامه گمرکی مربوط به اطلاعات فروشنده و خریدار است. یعنی صادرکننده، واردکننده یا وکیل ایشان به گمرک اعلام می‌دارد که کالایی که قصد خروج آن از گمرک را دارند چیست و روال قانونی برای خروج کالا توسط وی طی شده و مواردی مانند عوارض و مالیات پرداخت گردیده است. البته که برای افزایش سرعت مراحل اظهار کالا در گمرک از سامانه EPL استفاده می‌شود و نیازی به انجام امور اظهار کالا به‌صورت حضوری نیست. طبق دستورالعمل صادره از سوی اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران در سایت رسمی این اداره به آدرس www.irica.gov.ir برای ترخیص کالای وارداتی و خروج کالای صادراتی از کشور اظهارنامه گمرکی باید به گمرک تحویل گردد. اظهارکننده کالا باید به گمرک سیاهه خرید (فاکتور خرید یا لیست خرید)، گواهی مبدأ، اسناد بانکی و مجوزهای لازم برای صادرات و واردات کالای مزبور را ارائه دهد.

چه مواردی باید در اظهارنامه گمرکی ذکر شود؟

  • مشخصات گمرک و زمان ثبت کالا
  • شرکتی که کالا را وارد کرده
  • کشور مبدأ و مقصد کالا
  • نحوه حمل کالا
  • تعداد کالا
  • وزن کالا
  • ارزش کالا

دسته‌بندی کالاهای صادراتی و وارداتی

به‌طورکلی کالاها برای صادرات و واردات به سه دسته زیر تقسیم  می‌شوند:

  • کالاهای مجاز: کالاهایی که برای واردات و صادرات آن ها در صورت رعایت ضوابط و مقررات گمرک نیازی به اخذ مجوز نیست.
  • کالاهای ممنوعه: کالاهایی که واردات و صادرات آن ها از کشور ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.
  • کالاهای مشروط: کالاهایی که برای صادرات و واردات آنها باید از یک یا چند سازمان موافقت‌نامه دریافت کرد.

نکته: برای ترخیص کالا، اظهارنامه گمرکی که تسلیم گمرک گردیده از لحاظ انطباق مندرجات اظهارنامه با اسناد کالا و همچنین انطباق محتویات بسته کالا با مفاد اظهارنامه بررسی گردیده و تنها درصورتی‌که مغایرتی وجود نداشته باشد پروانه گمرکی و جواز ترخیص صادر خواهد گردید.

دریافت اظهارنامه گمرکی

در قدم اول برای تهیه اظهارنامه گمرکی باید اطلاعات فروشنده یا خریدار به طور کامل ذکر شود. در قدم بعدی شرکت واردکننده کالا، اطلاعات و همچنین ارزش کالا را محاسبه و وارد سامانه جامع امور گمرکی می‌کند. در این مرحله اظهارنامه گمرکی پذیرش می‌شود و بعد از آن به مرحله کنترل گمرکی رسیده و فرد ارزیاب همه‌ موارد را کنترل می‌کند و در صورت تأیید، اظهارنامه را امضا و به کارشناس مربوطه تحویل می دهد. در مرحله آخر در صورت تأیید فیش ارائه شده با مبلغ داده شده توسط سیستم، صندوق‌دار پروانه گمرکی را تأیید و مجوز ترخیص و پرداخت داده می‌شود. اگر در جایی محموله وارداتی یا صادراتی اظهار شده و اظهارات با محتویات محموله همخوانی نداشته باشد، گمرک باتوجه‌به مقدار تفاوت اظهارنامه با محموله، اقدام به جریمه می‌کند. در مواردی که کلاً اظهارکننده کالا با قصد پرداخت عوارض کمتر، اقدام به استفاده از تعرفه‌های دیگر می‌کند، با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد. مراحل انجام امور اداری برای واردات کالا عبارت‌اند از:

  • ورود اطلاعات: تکمیل اظهارنامه توسط مالک یا وکیل وی؛
  • پذیرش اظهارنامه: صدور کد کوتاژ بعد از تأیید صحت مندرجات اظهارنامه با اطلاعات رایانه؛
  • کنترل‌های گمرکی: بررسی فیزیکی کالا و تطبیق آن با مندرجات اسناد؛
  • پرداخت و ترخیص: صدور تأیید پرداخت فیش بانکی توسط صندوق.

مدارک و مجوزهای لازم برای دریافت اظهارنامه گمرکی

  1. کپی کارت بازرگانی معتبر
  2. بارنامه
  3. ترخیصیه
  4. گواهی مبدأ
  5. فاکتور یا سیاهه خرید
  6. اعلامیه تأمین ارز
  7. پیش‌فاکتور
  8. مجوز ثبت سفارش
  9. لیست عدل‌بندی
  10. بیمه‌نامه
  11. پروانه بهره‌برداری
  12. وکالت‌نامه رسمی
  13. پروانه صادراتی

در آخر

اظهار گمرکی کالا در سامانه جامع امور گمرکی و دریافت کد رهگیری یا شماره کوتاژ اولین قدم پس از دریافت اسناد حمل از فروشنده برای ترخیص کالا مثلا ترخیص کالا از گمرک بندرعباس است. اظهار اسناد حمل کالا در پنجره واحد تجارت فرامرزی مقدماتی دارد که لازمه اظهار گمرکی کالا در  EPL  (پنجره تجارت فرامرزی) است. توجه کنید که قبل از اظهار گمرکی باید برای خریدهای بانکی گواهی بازرسی کالا از یک شرکت بازرسی دریافت و ثبت آن در سامانه جامع امور گمرکی انجام شود. لازم به ذکر است برای انجام امور اظهار کالا در گمرک می‌توانید از یک شرکت بازرگانی معتبر کمک بگیرید. شرکت بازرگانی سپاهان همراه به آدرس اینترنتی www.sepahanhamrah.com با داشتن متخصصان و کارشناسان مجرب در این زمینه می‌تواند همراه و راهنمای شما در کل این مسیر باشد.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2ozd7d