جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/26 04:33
کی روش | حواشی کی روش | کی روش در تیم ملی
کد خبر: 31374

کی روش: وار حاشیه نمی شوم | «نه» کی‌روش به «فوتبال‌سیاسی»

در نبود نمایندگان رسانه‌های ایرانی در قطر، گزارشگر شبکه خبری اسکای‌اسپورت بریتانیا فرصت را مغتنم شمرد تا سوالی سیاسی در فضای فوتبال از کارلوس کی‌روش بپرسد. آنها که مربی پرتغالی را می‌شناسند، می‌دانند این روزها چقدر روی «تمرکز» و «موفقیت فوتبالی» اصرار دارد. چه، در یکی از سخنرانی‌هایش برای بازیکنان خطاب به آنها گفت: «اینجا هستیم تا فوتبال بازی کنیم و از آن لذت ببریم. اجازه ندهید هیچ‌چیز تمرکز شما را از بین ببرد. اگر می‌خواهید وارد مسائل سیاسی شوید، به شما مرخصی می‌دهیم تا از اردو خارج شوید.»

طبیعی است وقتی کی‌روش با سوالات سیاسی در یکی از ظاهرا سیاسی‌ترین جام‌های جهانی تاریخ مواجه‌شود، رو به خبرنگار اسکای‌اسپورت بگوید: «شما از کجا آمده‌اید؟ یک شرکت خصوصی هستید، درست است؟ بروید با رئیس‌تان صحبت کنید و ببینید چقدر پول می‌دهد تا سوال‌تان را جواب دهم.» به سوالی درباره مسائل اخیر ایران، کارلوس با تیزهوشی همه‌چیز را به آینده موکول کرد. آینده‌ای که البته سرابی بیش برای گزارشگر شبکه اسکای‌اسپورت نیست. بعضی از مقامات سیاسی کشورها و همین‌طور بعضی از بازیکنان و تیم‌های حاضر در رقابت‌ها، ظاهرا قصد دارند مسائل سیاسی و فوتبالی را ادغام کنند. به همین دلیل در اجلاس اخیر G۲۰ جیانی اینفانتینو رئیس فیفا از مقامات کشورهای مختلف خواست در زمان برگزاری جام‌جهانی علاوه‌بر این‌که از حواشی فاصله می‌گیرند  کاری به کار هم نداشته باشند تا مسابقات در امنیت و آرامش برگزار شود. وضعیت کارگران در زمان ساخت و سازهای قطر بهانه و عاملی بود برای زیر سؤال بردن میزبانی قطر از جام‌جهانی. اعتراضاتی که البته با تغییر قانون کار در سال ۲۰۲۱ همراه شد به شکلی که کارگران اجازه داشتند بدون مجوز از پیمانکار خود از کشور خارج شده یا پیش از اتمام قراردادشان، تغییر شغل دهند. قطر به‌ویژه در پنج سال گذشته تلاش کرد تا پاسخی به حواشی ندهد و در چند مرحله امیر قطر، ادعای بعضی از رسانه‌ها یا مقامات خارجی را تکذیب کرد. 

 

کی‌روش: من با سان سر و کله زده‌ام

اما آنچه بیشتر از هر زمان دیگر بوی سیاست گرفته، جام‌جهانی و آدم‌های آن است. بنابراین عجیب نیست وقتی خبرنگار اسکای به جای سوالات فوتبالی از کی‌روش درباره وضعیت این روزهای ایران پرسید، کارلوس هم با تیزهوشی تمام پاسخ او را داد تا یاد یکی از جملات معروفش بیفتیم: «بعضی از رسانه‌های منتقد فکر می‌کنند می‌توانند من را اذیت کنند. خیر این‌طور نیست. من از فوتبال انگلیس می‌آیم، از جایی که رسانه‌های زرد و جنجالی آن در دنیا معروف هستند، من با روزنامه سان و خبرنگارانش سر و کله زدم و هیچ‌وقت قافیه را نباختم.» اگر پای صحبت‌های کی‌روش بنشینید، متوجه می‌شوید او علاوه‌بر اطلاعات فوق‌العاده فوتبالی در تمام حوزه‌های مربوط به فوتبال هم متخصص است. از رسانه‌های مجازی بگیرید تا روزنامه‌ها و برنامه‌های ورزشی. او می‌تواند مثل یک استاد دانشگاه برای شما ساعت‌ها از سواد رسانه‌ای بگوید و از این‌که کارکرد رسانه‌ها چیست و چه اهدافی دارند. 

 

از کارلوس تا بلاژویچ

کارلوس معتقد است که علاوه‌بر دفاع از فوتبال، گاهی باید به دفاع از ایران هم بپردازد. نمونه واضح آن در جام‌جهانی برزیل و روسیه اتفاق افتاد؛ وقتی به خبرنگاران خارجی گفت تحریم‌ها علیه ایران ناعادلانه است. او قبل از شروع جام‌جهانی ۲۰۱۸ موضع تندی علیه برند آمریکایی نایکی گرفت و از فیفا خواست تا به دلیل رفتارهای سیاسی با آنها برخورد کند. نایکی در آن زمان اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها بازیکنان ایرانی اجازه ندارند استوک‌های آنها را در زمین مسابقه بپوشند. البته این حس مبارزه با زورگویی در گذشته در حرف‌های بعضی از مربیان خارجی تیم‌ملی هم دیده‌شد؛ مثل میروسلا بلاژویچ. او در مصاحبه معروفی با اشاره به انفجار برج‌های دوقلوی منهتن در آمریکا گفت: «در تهران بودم. سی‌ان‌ان داشت صحنه‌های برخورد دو هواپیما با برج‌های دوقلو را پخش می‌کرد. کلی ذوق‌زده شدم و کلی هم به آمریکایی‌ها فحش دادم. عین خودشان که دنیا را به‌هم می‌ریزند، این بار یکی هم کشورشان را به‌هم ریخته بود. بت آمریکا آن روز شکست. البته از این‌که افراد زیادی در آن قصه کشته شدند، ناراحت هستم اما به هر حال کشوری که این‌قدر همه را اذیت می‌کند، خوب حالش گرفته شد.» 

آمده‌ایم فقط فوتبال بازی کنیم

به نظر نمی‌رسد سؤال اسکای‌اسپورت از کی‌روش، آخرین سؤال حاشیه‌ای و سیاسی از سرمربی ایران باشد. در کنفرانس‌های بعدی خبرنگاران خارجی بیشتری می‌آیند و طبیعتا از این جنس سوالات هم بیشتر پرسیده‌می‌شود. بی‌شک مسئولان فدراسیون فوتبال به خاطر داشتن مربی بزرگی چون کی‌روش که می‌داند در این شرایط چطور برخورد کند و چطور جواب دهد، خوشحال هستند و حضورش را نعمتی می‌دانند. آنها مطمئن هستند کارلوس حتی برای کنفرانس‌هایش هم نقشه چیده. او یک حرف روشن و واضح دارد و مدام آن را تکرار می‌کند: «ما به قطر آمده‌ایم تا فوتبال بازی کنیم. به موفقیت برسیم و دل مردم را شاد کنیم. همین.»

منبع : جام جم


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27dgwg