سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/06 10:30
سرخک
کد خبر: 19515

سرخک در کمین کودکان زیر پنج سال| جان کودکانتان در خطر است

وزارت بهداشت به والدین کودکان زیر پنج سال هشدار داد و تایید به واکسیناسیون کرد.

سرخک یک بیماری ویروسی است که معمولاً کودکان به آن مبتلا می شوند و اصولا طغیان و اپیدمی های سرخک، در فصل بهار در مناطقی که واکسیناسیون صورت نمی گیرد یا درصد واکسیناسیون رضایت بخش نیست، رخ می دهد. بیماری سرخک در کودکان از طریق قطرات تنفسی، آب دهان و تماس مستقیم با ضایعات پوستی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و ویروس این بیماری در گلو و بینی کودک بیمار به سرعت تکثیر می‌شود.جان کودکانتان در خطر بیماری سرخک است

14010117000266_Test_PhotoN

افراد آلوده به ویروس می توانند از 4 روز قبل تا 7 روز بعد از ظاهر شدن ضایعات پوستی بیماری را انتقال دهند و دوره نهفتگی بیماری سرخک 10 تا 14 روز است.

بیماری سرخک در ابتدا شبیه سرماخوردگی است

بیماری سرخک با علایم تب شدید، آبریزش بینی و سرفه آغاز می شود و این بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی بروز پیدا می کند.

بعد از 3 روز از علائم بیماری سرخک، بثورات قرمز رنگ بر رو پوست نمایان می شود و در دوران نقاهت تا زمانی که فرد بهبودی کامل پیدا کند، ادامه دارد.

مشخصه اصلی بیماری تب‌ شدید، دانه‌های درهم فرورفته و نزدیک به‌هم است،  پس از بروز ضایعات پوستی تب‌های شدید و از روز پنجم ضایعات پوستی به صورت تدریجی بهبود پیدا می‌کند.

حداکثر شیوع بیماری در اطفال کمتر از پنج سال بوده و بطور کلی سرخک یک بیماری دوره کودکی است که می تواند بصورت یک بیماری خطرناک در بالغین جوان درآید.

سرخک-در-کودکان1

شایع ترین عوارض بیماری سرخک در برخی کودکان شامل پنومونی و ضایعه مغزی است.

دوز اول واکسن سرخک در 12 ماهگی و دوز دوم واکسن در 18 ماهگی به منظور پیشگیری از ابتلاء کودکان به این ویروس تزریق می‌شود.

زنگ خطر سرخک برای بیماران زمینه ای

بیماری سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی است و افراد دارای بیماری زمینه ای در صورت ابتلا به سرخک را با عوارض شدید و حتی مرگ و میر مواجه خواهند شد.

کودکان با علائم تب شدید از رفتن به مدرسه خودداری کنند

با بروز علائم تب شدید در کودکان، ضرورت دارد که والدین، فرزندانشان را به مراکز درمانی برده و از رو والدین بایستی در چنین شرایطی از فرستادن کودکان شان به مدرسه خودداری کنند.

والدین باید بدانند که سرخک فقط بثورات ریز روی پوست ایجاد نمی‌کند، بلکه این بیماری می‌تواند خطرناک باشد و اگر به کودک خود واکسن سرخک تزریق نکرده‌اید؛ در اولین قدم این کار را انجام دهید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oam6q