جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/28 21:13
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 37003

علل و درمان زانو درد بعد از ورزش و دویدن چیست؟

بیشتر مراجعین که نزد ما می آیند، از آسیب های زانو پس از ورزش و فعالیت هایی مثل دویدن گله مند هستند. بسیاری از ما سوال می پرسند که چرا درد زانو پس از این فعالیت ها ایجاد می شود؟ آیا این درد طبیعی است؟ چه روش هایی برای درمان وجود دارد؟

با توجه به سوالات بسیاری که در این زمینه وجود دارد، تصمیم داریم تا در این مطلب بررسی کنیم که علت درد زانو پس از ورزش و دویدن چیست و چه راهکار هایی برای آن وجود دارد. بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به این دسته آسیب ها دچار شده اید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

علت زانو درد بعد از ورزش و دویدن

111111111111111111111111111111111111111111111111111

بی توجهی به وضعیت بدن

بسیاری از دوندگان، به ویژه دوندگان مبتدی، مسافت پیموده شده خود را خیلی سریع افزایش می دهند، قبل از اینکه مفاصل و بافت های همبند دونده به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند فشار را تحمل کنند.

تناسب اندام قلبی عروقی و عضلانی ما سریعتر از حالت دادن به غضروف، رباط ها، تاندون ها و استخوان ما بهبود می یابد. پزشکان فیزیوتراپی می گوید در نتیجه، دوندگان بیشتر مستعد آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد هستند .

یک بررسی از آسیب های دویدن نشان داد که 80 درصد از آسیب های زانو که پس از ورزش و دویدن ایجاد می شود ناشی از استفاده بیش از حد بوده است. ورزشکاران، به ویژه دوندگان جدید، که مسافت پیموده شده خود را بیش از 10 درصد در هفته افزایش می دهند، نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند، در معرض خطر بیشتری برای آسیب هایی از جمله پارگی رباط صلیبی زانو هستند.

ضعف

فقدان قدرت و انعطاف پذیری نیز از عوامل خطر آسیب های دویدن هستند. از آنجایی که بدن پیچیده است، یک متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپی بهتر است ارزیابی کند که چه نواحی ممکن است نیاز به تقویت یا کشش داشته باشند و چگونه باید انجام شود.

عضلات ضعیف

پای دوندگان باید به آرامی زیر مرکز ثقل خود فرود آید. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از آسیب های دویدن را می توان به لگن ضعیف و هم ترازی اندام تحتانی در حین دویدن نسبت داد. اگر آسیب های مکرر دارید، ممکن است فرم دویدن یا ورزش های شما نیاز به ارزیابی و تغییر داشته باشد.

کفش دویدن

کفش‌های مخصوص دویدن می‌توانند تأثیر زیادی بر نحوه حرکت بدن ما در هنگام دویدن و میزان تأثیر آن داشته باشند. این که چگونه پاهای ما روی زمین فرود می آیند و در زمان ورزش های مختلف یا دویدن میزان فشار وارد شده بر روی مفاصل زانو تا چه حد می باشد، تمامی این موارد بر روی زانو درد پس از ورزش تاثیر دارند. 

اگر کفش‌های نامناسب یا کفش‌های قدیمی می‌پوشید، ممکن است به یک ناحیه مانند زانوهایتان فشار زیادی وارد کنید که منجر به سوزش شود؛ و اگر این کار را برای مدت طولانی انجام دهید آسیب های بیشتری در پی آن ایجاد می شود.

آیا دویدن برای زانو مضر است؟

22222222222222222222222222

در حالی که هنگام دویدن درباره زانو درد صحبت می کنیم، مهم است که توجه داشته باشید که دویدن برای زانوهای شما مضر نیست. در واقع حتی می توان این گونه گفت که ورزش و دویدن منظم زانو را تقویت می کند و از آرتروز در سنین بالاتر محافظت می کند. بلکه چیزی که برای زانو مضر است نحوه انجام فعالیت شما می باشد!  

بیایید یک مثال بزنیم، همانطور که وزنه‌برداری باعث می‌شود ماهیچه‌های شما سازگار شوند و بزرگ ‌تر و قوی ‌تر شوند، دویدن نیز زانوها و مفاصل شما را قوی‌تر می‌کند و باعث می‌شود استخوان و غضروف (بافت همبند که ساق پای شما را از بالای پای شما جدا می‌کند) سازگار و قوی‌تر شوند.

اما این بدان معنا نیست که هر چه بیشتر بدوید، زانوهایتان قوی تر می شوند. حتی به این معنا نیست که اگر زانو درد دارید پس حرکات خود را ادامه بدهید تا زانوهایتان تقویت شود. شما باید با رعایت تمامی نکات ایمنی فعالیت داشته باشید و هر زمان که احساس کردید در هر یک از حرکات فشاری به زانوی شما وارد می شود تمرین خود را متوقف کنید و با مراجعه نزد فوق تخصص زانو (دکتر حاجی تقی) به دنبال کنترل درد باشید تا آسیبی شدید تر ایجاد نشود.

آسیب هایی که در حین ورزش به زانو وارد می شود و چگونگی درمان

333333333332333

سندروم زانوی دونده

جایی که درد دارد: در طی این آسیب در قسمت بیرونی زانوی شما درد ایجاد می شود.

چه چیزی باعث آن می شود؟ زمانی رخ می دهد که بند IT که در امتداد کنار ران شما قرار دارد و روی زانو شما می لغزد، سفت می شود، اصطکاک ایجاد می کند و شروع به متورم شدن می کند.

چگونگی درمان؟ در ابتدا دوندگان باید روی یک سطح صاف تمرین داشته باشند. با اجتناب از انجام هر کاری که باعث تحریک آن می شود، استفاده از یخ و گرما در فواصل 15 دقیقه ای، و تقویت ماهیچه های هسته مرکزی، لگن و زانو، علائم سندرم مدریت می شود.

تاندونیت کشکک

جایی که درد دارد: تاندونیت کشکک زیر زانو در تاندون کشکک که کاسه زانو و ساق پا را به هم متصل می‌کند، جایی که به شما امکان می‌دهد تا زانوی خود را به طور کامل دراز کنید درد می کند؛ هنگامی که تاندون بیش از حد کار می کند، پارگی های ریز و التهاب ایجاد می شود که منجر به درد خصوصا در زمان های صاف کردن زانو می شود.

چه چیزی باعث آن می شود؟ تاندونیت کشکک اغلب به دلیل افزایش مسافت پیموده شده و یا ضربه خیلی سریع ایجاد می شود. همچنین به دلیل داشتن ماهیچه های چهار سر ران ضعیف یا سفت یا همسترینگ ایجاد می شود که می تواند به تاندون استرس اضافه کند. 

چگونگی درمان؟ به جهت درمان لازم است که فعالیت هایی مانند دویدن که باعث تشدید تاندونیت کشکک می شود را انجام ندهید. بر روی ناحیه آسیب دیده کیسه یخ قرار دهید و پس آن گرم کنید. همچنین تقویت چهار ران و همسترینگ و کشش آن ها تاثیر بسیاری دارد. همچنین می توانید برای کاهش استرس کشکک از کشک بند استفاده کنید.

بورسیت زانو 

4444444444

جایی که درد دارد؟ بورسیت زانو می تواند در هر یک از بورس های زانو که در بالا و داخل زانو و روی کاسه زانو شما قرار دارند، ایجاد شود که معمولا با درد داخل زانو بعد از دویدن مشخص شود.

با این حال، شایع ترین درد روی کاسه زانو بورسیت پیش کشکک یا قسمت داخلی زانو در زیر مفصل بورسیت پس آنسرین است که گاهی با رگ به رگ ش اشتباه گرفته می شود.

چه چیزی باعث آن می شود؟ بورسا یک کیسه کوچک پر از مایع است که اصطکاک و نقاط فشار را بین استخوان ها و تاندون ها، ماهیچه ها و پوست شما کاهش می دهد. هنگامی که آنها تحریک می شوند، متورم می شوند و باعث درد می شوند، تحریک معمولاً با افزایش سریع مسافت پیموده شده یا شدت ایجاد می شود.

چگونگی درمان؟ همانند آسیب های دیگر لازم است که شما از روش هایی مثل استراحت، یخ و گرما و همچنین از داروهای ضد التهاب برای درد استفاده کنید. وقتی تورم کاهش یافت می توانید دویدن را از سر بگیرید، اما اگر درد و تورم ادامه داشت، از یک متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید زیرا ممکن است به درمان هایی مانند تزریق کورتیزون و فیزیوتراپی نیاز باشد.

پارگی مینیسک

جایی که درد دارد؟ پارگی مینیسک زمانی است که یک تکه غضروف (در هر طرف زانو) بین استخوان ساق پا و ران پاره شود. منیسک پاره شده درد می کند و معمولاً در اطراف زانو متورم می شود که در طی آن نمی توانید پای خود را به طور کامل دراز کنید.

چه چیزی باعث آن می شود؟ پارگی منیسک معمولاً در اثر استفاده بیش از حد یا حرکات ناگهانی مانند چرخش یا تغییر جهت ایجاد می شود.

نحوه درمان آن: همیشه با پارگی مینیسک نیازی به جراحی ندارید. اگر منیسک خود را پاره کرده اید، دویدن را متوقف کنید تا درد و تورم کاهش یابد و از گزینه هایی مثل یخ، گرما، و دارو برای درد با بهبود مینیسک مصرف کنید. 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با درد زانو پس از ورزش و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. اگر می خواهید در خصوص هر یک از آسیب های وارد شده اطلاعات بیشتری به دست آورید می توانید به سایت دکتر حاجی تقی به آدرس drhajitaghi.com مراجعه کنید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qdjk