پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/28 13:54
امیکرون | درمان امیکرون | پیشگیری از امیکرون
کد خبر: 18386

راه های پیشگیری از امیکرون چیست؟ | چرا سویه امیکرون نگران‌کننده است؟

تاکنون موارد زیادی از شناسایی سویه اومیکرون در سطح جهان گزارش نشده اما آنچه دانشمندان را نگران کرده سرعت شیوع سویه اومیکرون است.

سویه امیکرون سارس کووید ۲ (انگلیسی: SARS-CoV-2 Omicron variant)، که با نام lineage B.1.1.529 نیز شناخته می‌شود، یک سویه از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود. ۹ نوامبر ۲۰۲۱ اولین مورد شناخته شده امیکرون در بوتسوانا شناسایی شد. در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، سازمان جهانی بهداشت امیکرون را به عنوان سویه نگران‌کننده معرفی کرد و نام آن را از روی حرف یونانی امیکرون گذاشت. امیکرون جهش‌های زیادی داشته و یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کروناست.

امیکرون

راه های پیشگیری از امیکرون چیست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با اشاره به وضعیت کرونا در استان گفت: هنوز در شاخ نزولی پیک پنجم هستیم، آمار بستری به حدود ۴۰۰ نفر، بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه به حدود ۸۰ نفر و فوتی‌ها هم روزانه به ۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخلاف بعضی از استان‌ها که آمار آن‌ها ثابت شده، آمار استان اصفهان رو به کاهش است، گفت: در حال حاضر در استان ۱۵ شهرستان آبی و ۷ شهرستان زرد است و در این راستا استان از نظر رنگ‌بندی وضعیت خوبی دارد.

عقدک با اشاره به پوشش واکسیناسیون در استان اصفهان گفت: از نظر پوشش واکسیناسیون در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۸۳ درصد دز اول، دز دوم ۶۹ درصد و ۱۲ تا ۱۸ سال ۷۹ درصد برای دز اول و ۶۰ درصد دز دوم تزریق شده و شاخص خیلی خوبی است و در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به ایمنی جمعی نزدیک شده‌ایم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه اُمیکرون در حال گسترش است و سرعت انتقال و سرایت‌پذیری بالایی دارد و اگر غفلت کنیم دچار پیک ششم می‌شویم، گفت: رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی کنند برای سایر افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند و تبلیغ کنیم برای دز سوم، مردم باید واکسن بزنند تا ایمنی فردی برای آن‌ها ایجاد شود و به ایمنی جمعی هم کمک کرده باشیم.

وی با بیان اینکه در کل کشور و استان اصفهان شیوه نامه های بهداشتی به درستی رعایت نمی‌شود، گفت: فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و استفاده از تهویه مناسب در کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است و این به شدت خطرآفرین است و اگر مردم احساس کردند که رنگ‌بندی شهر‌ها آبی شده و به مراسم‌های شلوغ بروند، وجود یک یا ۲ نفر مبتلا به کرونا در آن مجلس یک فاجعه می‌آفریند.

عقدک گفت: کسانی که واکسن نزده‌اند، حتماً مراجعه کنند و کسانی که آمده‌اند برای دز دوم و سوم اقدام کنند و مردم اگر شیوه نامه های بهداشتی  را رعایت کنند، این سه مورد یک دستور کلی برای کرونا و از جمله پیشگیری از کرونای اُمیکرون می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمارستان الزهرا (س) مرجع بیماران کرونایی است، گفت: علاوه بر بیمارستان الزهرا (س)، بیمارستان‌های خورشید و امین نیز بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند، ضمن اینکه هر زمانی به پیکی برخورد کردیم تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه و تأمین اجتماعی استان درگیر می‌شوند.

چرا سویه اومیکرون نگران‌کننده است؟

تاکنون موارد زیادی از شناسایی سویه اومیکرون در سطح جهان گزارش نشده اما آنچه دانشمندان را نگران کرده سرعت شیوع سویه اومیکرون است. اولین مورد از ابتلا به اومیکرون اواسط نوامبر شناسایی شد و اکنون با گذشت یک ماه از آن زمان تقریبا سه چهارم موارد ابتلا به کرونا در آفریقای جنوبی ناشی از انتقال سویه اومیکرون بوده است.

پرسش اصلی پیرامون سویه اومیکرون شمار بالای جهش‌های مشاهده‌ شده در مقایسه با سویه‌های قبلی است. بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت برخی از این جهش‌ها «مایه نگرانی» است. دلیل اصلی نگرانی این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد احتمال افزایش سطح واگیردار بودن ویروس است.

دانشمندان اهل آفریقای جنوبی گفته‌اند که بیش از ۳۰ مورد جهش در سطح پروتئین اسپایک بر روی سویه اومیکرون مشاهده شده است. پروتئین اسپایک بر روی سطح ویروس قرار دارد و با چسبیدن به سلول‌های بدن به داخل آنها نفوذ می‌کند. به این ترتیب تعداد جهش‌های مشاهده‌شده در سویه اومیکرون از شمار جهش‌های گونه دلتا بیشتر است.

کارشناسان بیماری‌های همه‌گیر نگران هستند که تعداد زیاد جهش‌ها بر روی پروتئین اسپایک منجر به افزایش میزان واگیردار بودن ویروس شود. از سوی دیگری این نگرانی نیز وجود دارد که سویه جدید کرونا در برابر داروها، تست‌ها و واکسن‌هایی که اکنون در بازار موجود است مقاوم باشد.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که شماری از جهش‌های مشاهده شده در سویه اومیکرون می‌تواند منجر به مقاومت آن در مقابل مصونیت ایجاد شده در برابر بیماری «کووید ۱۹» شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3n9lvr