یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/03/11 09:00
ربا
کد خبر: 40365

ربا خواری چیست | مجازات ربا خواری در قانون

ربا اصطلاحی در شریعت اسلامی است به معنی گرفتن یک مال در عوض پرداخت مالی از همان جنس است.

نزول یا همان ربا نیز ابتدا در فقه ما ممنوعیت یافته و به قانون ما نیز منتقل شده است.   تعریف ربا : هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود.

ربا

مصادیق ربا:

اگر دو یا چند نفر، طی قراردادی کتبی یا شفاهی توافق نمایند تا جنسی  را معامله کرده و معادل همان جنس را به شرط اضافه دریافت کنند و یا مبلغی را قرض داده و در هنگام استرداد آن مبلغی اضافه تر دریافت کنند ،این توافق ((ربا))قلمداد می شود.

انواع ربا

ربا دارای انواع مختلفی است که به ربای قرضی و ربای معاملی تقسیم می شود. ربای قرضی دقیقا همان معنا و مفهوم قانون گذار در قانون مجازات اسلامی است.

اما ربای معاملی که در قانون مجازات اسمی از آن برده نشده است عبارتست از؛ یکی از طرفین معامله در موضوع معامله واحد، بیشتر از آنچه که مستحق است دریافت می نماید.

مجازات ربا از نظر قانون :

مطابق با قانون مجازات اسلامی این عمل جرم بوده و برای طرفین معامله ربوی و همچنین درصورتی که شخصی واسطه ی انجام معامله ربوی بوده باشد مجازات تعیین کرده است که به شرح زیر است؛

مطابق با ماده ۵۹۵، مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین آنها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می گردند.»

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qd5a8