پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1402/03/09 11:26
مرغ
کد خبر: 40292

جنجال مرغ های 90 روزه | آیا به مرغ های چاق آنتی بیوتیک میزنند؟

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران در واکنش به خبر پرورش مرغ‌های بالای ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم حاوی آنتی‌بیوتیک در طول ۹۰ روز گفت: این خبر یک دروغ شاخدار است که به شدت آن را تکذیب می‌کنم.

این روزها شایعاتی در مورد گوشت مرغ داغ زیاداست. یکبار خبر واردات مرغ آلوده از بلاروس منتشر می شود که سازمان دامپزشکی آن را تکذیب و اعلام کرد هیچ مجوزی برای واردات از بلاروس صادر نشده است.

اکنون هم خبری مبنی بر پرورش مرغ‌های بالای ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم حاوی آنتی‌بیوتیک در گردش است. در این خبر آمده است که به دلیل گران شدن مرغ، برخی مرغداران به جای ۴۵ روز، مرغ‌ها را با آنتی‌بیوتیک تا ۹۰ روز زنده نگه می‌دارند تا بتوانند با وزن و قیمت بالاتری بفروشند.

مرغ

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت: به شدت این خبر را تکذیب می‌کنم و اصلا اینطور نیست و یک دروغ شاخدار است.

پرویز فروغی با بیان اینکه اصلا نمی‌شود مرغ را ۹۰ روز نگه داشت، افزود: تا الان چنین چیزی را ندیده و نشده‌ایم ضمن اینکه این کار اصلا توجیه اقتصادی ندارد و اگر مرغداری بخواهد مرغ را اینقدر زنده نگه دارد دان مرغ از کجا می‌آورد؟! علاوه بر آن، اگر مرغداری مرغی را ۹۰ روز نگه دارد وزن آن حدود ۴ کیلو می‌شود که دیگر به درد بازار نمی‌خورد!

فروغی در پاسخ به اینکه زمان استاندارد برای پرورش مرغ‌های گوشتی چند روز است؟ گفت: بین ۴۵ تا ۴۸ روز زمان پرورش مرغ است و خود سازمان دامپزشکی هم در نامه‌ای به تولیدکنندگان مرغ ابلاغ کرده است که مرغ خود را تا ۴۸ روز و نهایتا تا ۵۰ روز به بازار عرضه کنند.

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران در مورد وزن استاندارد مرغ هم بیان کرد: زمان وزن‌گیری مرغ‌ها در نقاط مختلف کشور متفاوت است برای مثال در مناطق شمالی، مرغ‌ها زودتر به وزن قابل کشتار می‌رسند و در برخی نقاط دیگر، کمی بیشتر طول می‌کشد ضمن اینکه فاکتورهای مختلفی برای وزن‌گیری مرغ وجود دارد اما زمان وزن‌گیری نهایتا تا ۵۰ روز طول می‌کشد.

در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک در پرورش مرغ‌های بالای ۲ کیلو هم نظر دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران را پرسیدیم. فروغی ضمن تکذیب شدید این موضوع گفت: من شدیدا این حرف‌ها را تکذیب می‌کنم و دادن آنتی‌بیوتیک ربطی به وزن و سن مرغ ندارد.

وی ادامه داد: مرغداران زمانی به مرغ خود آنتی‌بیوتیک می‌دهند که گله‌ای دچار بیماری میکروبی شود و بعد با انجام آنتی‌بیوگرام و بر اساس نوع بیماری و با دٌز مخصوص برای گله خود آنتی‌بیوتیک لازم را تجویز می‌کنند بنابراین این موضوع ربطی به وزن و سن مرغ ندارد و ممکن است مرغ با وزن و سن کم هم به دلیل بیماری نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته باشد.

دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران در مورد اینکه وزن استاندارد برای مرغ چقدر است؟ گفت: به مرغ یک کیلو و ۹۰۰ گرم تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم مرغ سایز می‌گویند که با توجه به اینکه چربی کمتری دارد کیفیت بهتری دارد اما در کشور ما چندان مورد پسند مردم نیست و مشتری کمی دارد.

فروغی ادامه داد: مردم ما مرغ‌های با وزن‌های بالای ۲ کیلو و نیم را می‌پسندند.

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی جهاد کشاورزی هم ضمن تکذیب خبر پرورش مرغ‌های بالای ۲ کیلو و ۲۰۰ حاوی آنتی‌بیوتیک در طول ۹۰ روز به همشهری آنلاین گفت: اصلا چنین چیزی نبوده است و مرغ با سن ۹۰ روزه نداریم.

مسعود امراللهی ادامه داد: ما مرغ‌های ۵۲ و ۵۵ روزه داشتیم که با مرغداران برخورد کردیم که آنهم دلیلش مسائل بهداشتی و مصرف آنتی‌بیوتیک نبوده است بلکه فقط به دلیل بحث احتکار و گرانفروشی با آنها برخورد کردیم.

امراللهی در مورد تخلفات مرغداران هم گفت: بیشتر تخلفات مرغداران احتکار و گرانفروشی و عرضه مرغ خارج از شبکه است که ما به طور منظم در حال رصد بازار هستیم و با متخلفان به شدت برخورد می‌کنیم کما اینکه تاکنون رقمی در حدود ۹۰ میلیارد تومان جریمه شده‌اند

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3wzgbv