سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/03/09 09:28
سامانه یکپارچه
کد خبر: 40284

خبر فوری برای ثبت نام خودرو | شرط ۱ سال رهن بودن سند خودرو حذف شد | اولویت بندی خودرو سامانه یکپارچه چگونه خواهد بود؟

به دنبال تصویب شورای رقابت، شرط یک سال رهن بودن سند خودرو حذف شد.

سامانه یکپارچه به معنای دسترسی به اطلاعات و امکانات مختلف در یک سیستم یا شبکه است. سامانه یکپارچه  می توانند شامل چندین جزء و بخش باشند که با هم در ارتباط هستند و قابلیت ارتباط و تبادل اطلاعات را با یکدیگر دارند. سامانه یکپارچه‌ سازی، برای ساده سازی فرآیندهای کاری، بهبود بهره وری و افزایش کارایی و کاربردی برای کاربران ارائه می شود. سامانه یکپارچه شامل محصولات نرم افزاری و سخت افزاری متعددی می باشد که با همکاری و یکپارچه سازی آنها، برای کاربران قابلیت استفاده آسان تر و بهبود عملکرد را فراهم می کند. برای اطلاع بیشتر در ثبت نام سامانه یکپارچه مطلب زیر را بخوانید.

جلسه پانصد و هفتاد یکم شورای رقابت مورخ 1402/03/02 با موضوع اصلاح مصوبه 543 شورای رقابت (دستورالعمل 543 تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ 1401/11/11 برگزار شد.

در این جلسه بند 7 ماده 4 دستورالعمل 543 شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ 11/‌11/‌1401‬ مبنی بر «عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند»، حذف می‌گردد.

یکی از مسائل مهم ثبت نام در سامانه جامع عرضه اتومبیل، تعیین اولویت‌ها است. اولویت بندی خودرو سامانه یکپارچه موضوعی سوال برانگیز برای کاربران است، با این حال تعیین اولویت ساده‌تر از آن‌چه است که در نگاه اول به نظر می‌رسد.

اولویت بندی خودرو سامانه یکپارچه همانند انتخاب رشته دانشگاه است. به این معنا که خودروهای محبوب را در رتبه‌های نخست قرار می‌دهید و خودروهایی که نزد شما از محبوبیت کمتری برخوردار هستند، در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. امکان انتخاب هر اولویت از یک خودروساز وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید هرکدام از خودروهایی را که می‌خواهید انتخاب کنید. برای مثال می‌توان اولویت اول را شاهین اتوماتیک از گروه خودروسازی سایپا انتخاب کرد، در حالی که اولویت دوم فردا SX5‌ از گروه فرداموتورز است و اولویت سوم نیز به جک S3‌ از کرمان موتور اختصاص خواهد یافت. همچنین می‌توانید برای اولویت چهارم یا پنجم، محصولی از شرکت مدیران خودرو انتخاب کنید. تا پایان ثبت نام سامانه یکپارچه فروش خودرو داخلی، امکان ویرایش و جابجایی اولویت‌ها وجود دارد.

نکته: بعد از تحویل خودرو می توانید خودرو خود را بفروشید اما باید مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنید.

اولویت بندی خودرو برای متقاضیان چگونه خواهد بود؟

اولویت بندی خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو داخلی براساس میزان عرضه و تقاضای خودرو در سال ۱۴۰۲ صورت می‌پذیرد. بنابراین اگر میزان تقاضا از عرضه خودرو در یک مدت مشخص بیشتر باشد، زمان تحویل خودرو شما به زمان دیرتری انتقال خواهد یافت. به همین دلیل است که در دور نخست عرضه خودرو در قالب سامانه یکپارچه، موعد تحویل برخی محصولات ایران خودرو به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود.

اولویت بندی خودرو در سامانه یکپارچه با موضوع طرح تبدیل که مدتی بعد مطرح شد، تفاوت دارد. در صورتی که افراد مایل به تحویل گرفتن خودرو در تاریخ انتخابی نباشند، قابلیت تبدیل خودرو برای آن‌ها فراهم خواهد شد. در نتیجه متقاضیان می‌توانستند با مراجعه به سامانه یکپارچه، خودرو جایگزین را برای تحویل گرفتن در زمان زودتر انتخاب کنند. البته این موضوع در مرحله نخست طرح یکپارچه ارائه شده بود. مشخص نیست آیا برای مرحله دوم این طرح نیز قابلیت تبدیل خودرو انتخابی در نظر گرفته شود یا خیر.

نکته : در ثبت نام خودرو اگر یک یا 2 خودرو فقط مدنظر شما هست فقط همان 2مورد رو انتخاب کنید و نیازی نیست رو وارد کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2lwvq6