چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/30 08:58
هواشناسی
کد خبر: 39824

طوفان در راه تهران و کرج مردم مراقب باشند | سیل و صاعقه در کمین ۷ استان

سازمان هواشناسی درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی و همچنین نفوذ سامانه بارشی جدید به کشور همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و گرد و خاک برای ۱۲ استان ۲ هشدار نارنجی و زرد صادر کرد.

سازمان هواشناسی با اعلام گسترش و تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی همراه با رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید در بعضی ساعات احتمال گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ و کاهش نسبی دما هشدار نارنجی صادر کرد. 

این هشدار برای امروز (شنبه) و فردا (تا اواخر وقت) در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی و دامنه و ارتفاعات گیلان صادر شده است. 

بر اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه،  تگرگ، خسارت دیدن سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی سقوط سنگ محتمل خواهد بود.

بر این اساس، سازمان مذکور موارد زیر را برای مناطق یادشده توصیه کرد: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت دیدن بخش کشاورزی.

هشدار زردرنگ هواشناسی به ۷ استان

همچنین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ مبنی بر ادامه فعالیت سامانه بارشی، ناپایداری های محلی و نفوذ سامانه بارشی جدید از رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک و کاهش نسبی دما در بعضی استان‌ها خبر داد.

براساس این هشدار، دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، نیمه شمالی و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان و ارتفاعات هرمزگان و سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ نیمه شمالی خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی تحت تاثیر این مخاطره جوی خواهند بود.

در استان‌های یادشده آبگرفتگی معابر به شکل محدود، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، مه و کاهش دید محتمل خواهد بود.

سازمان هواشناسی موارد زیر را برای این استان‌ها توصیه کرد:

اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45ry5o