چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/24 05:34
قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز
کد خبر: 39528

قیمت دلار چرا درجا می زند؟ | علت کاهش قیمت دلار چیست؟

اگرچه قیمت دلار امروز کمی افزایش داشت، اما این افزایش قیمتی بسیار محدود بود و به نظر می‌رسد که فعلا دلار در کانال ۵۲ و ۵۳ هزار تومان در نوسان خواهد بود و دلار تغییر چندانی نخواهد داشت.

کاهش قیمت دلار به طور عمومی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله کاهش تقاضا برای دلار، افزایش عرضه دلار در بازار و یا افزایش ارزش ارزهای دیگر نسبت به قیمت دلار رخ دهد. به هر حال، محلول کردن مشکلات اقتصادی کشور شامل کاهش تورم، توسعه صادرات و کاهش وابستگی به واردات می‌تواند به طور مستقیم به کاهش قیمت دلار منجر شود. همچنین، سیاست‌های پولی و ارزی دولت و بانک مرکزی نیز می‌تواند بر قیمت دلار تأثیر بگذارد.

قیمت دلار امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حدود ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان است که نسبت به روز گذشته تغییر چندان زیادی نداشته است.

قیمت دلار هرات هم که دیروز به آستانه کانال ۵۱ هزار تومانی رسیده بود کمی افزایش داشت و به ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. معامله‌گران حرفه‌ای بازار معتقدند که دلار هرات در کانالی ایستاده که برای قیمت دلار فردوسی بسیار تعیین‌کننده است. اگر قیمت دلار هرات کاهش داشته باشد، باید منتظر ورود دلار تهران به کانال ۵۱ هزار تومان و نزدیک شدن آن به کانال ۵۰ هزار تومان بود.

اما اگر دلار هرات به سمت بالا حرکت کند، احتمال افزایش قیمت دلار تهران وجود دارد. از روز گذشته تاکنون قیمت دلار هرات تغییر چندانی نداشته اما حداقل روند نزولی آن فعلا متوقف شده و به سمت بالا در حرکت است.

به گفته معامله‌گران بازار ارز، اگر دلار بتواند قیمت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان را حفظ کند، زمینه صعود دلار فراهم می‌شود اما اگر این محدوده حمایتی از دست برود، قیمت دلار کاهشی می‌شود و حتی ممکن است به کانال ۵۰ هزار تومان هم نزدیک شود.

اما علت کاهش قیمت دلار چیست؟

اگرچه هفته گذشته بانک مرکزی برای خریداران دلار و به خصوص صادرکنندگان خط و نشان ارزی کشید و خرید و فروش دلار در بازار آزاد را قاچاق خواند، اما معامله‌گران می‌گویند این گفته‌های فرزین اثری در بازار نداشته و علت کاهش قیمت دلار این مساله نیست.

فروش خودرو در سامانه یکپارچه از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۹ اردیبهشت ماه هم ادامه دارد. معامله‌گران می‌گویند سرمایه‌های خرد بازار به سمت خرید خودرو رفته و فعلا تقاضای چندانی برای خرید دلار در بازار وجود ندارد و علت کاهش قیمت دلار همین است.

اما کارشناسان نگاه دیگری به علت کاهش قیمت دلار دارند و می‌گویند این کاهش، ذات بازار ارز است.سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی درباره روند کاهشی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «این ریزش، یک موضوع عادی است و به این روند کاهشی باید مانند یک نوسان محدود نگاه کنیم. این مقدار کاهش قیمت نوسان محدودی است و مانند یک نویز در بازار عمل کرده است.»

وی با اشاره به اینکه نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: «این موضوع یعنی بازار همچنان تورمی خواهد بود و انتظارات تورمی بالاست. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آوردند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهد.»

قیمت ارزهای موثر

دیروز اسکناس یورو در بازار آزاد یک پله عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۵۶ هزار و ۵۴۳ تومان رسید و نزدیک به ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل نیز اسکناس یورو کاهش قیمت داشت و به قیمت ۴۵ هزار و ۹۷۶ تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۷۹۷ تومان عرضه شد.

روز گذشته قیمت درهم در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. روز گذشته، قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی افزایش محدودی داشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان عرضه شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/39kq5w