جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/23 00:36
قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز
کد خبر: 39435

پیش‌بینی مهم یک کارشناس درباره قیمت دلار | پشت پرده گرانی قیمت دلار چیست؟

یک کارشناس اقتصادی به ذکر دلایل گرانی دلار دز هفته‌های اخیر پرداخت.

افزایش قیمت دلار می‌تواند به علت چندین عامل اتفاق بیافتد، از جمله:

۱. تقاضای بالای خارجی برای کالاها و خدمات از ایران

۲. سیاست‌های تجاری دولت‌های خارجی نسبت به ایران

۳. افزایش هزینه‌های تولید داخلی در ایران

۴. افزایش تورم در ایران

معمولاً افزایش قیمت دلار در بلندمدت تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور دارد، زیرا این باعث افزایش هزینه‌های وارداتی و کاهش توان رقابتی صادراتی می‌شود. اما در کوتاه مدت، افزایش قیمت دلار ممکن است به برخی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کمک کند که با فروش دلارهایی که در اختیار دارند، سود بیشتری کسب کنند.افزایش قیمت دلار در کشورهای صادرکننده نفت وابستگی به قیمت نفت دارد، زیرا در این کشورها بخش عمده درآمدی از فروش نفت تامین می‌گردد. با توجه به اینکه قیمت نفت در بازار جهانی تحت تأثیر عوامل مختلفی است، مانند تقاضا و عرضه، سیاست‌های تولید نفت کشورهای صادر کننده، تحریم‌ها و...، پس افزایش قیمت دلار در این کشورها همواره ممکن است رخ دهد

حسین محمودی‌اصل در یادداشتی نوشت:. دلیل افزایش قیمت دلار، چند عامل است که توضیح می‌دهم: رونق کسب‌وکار در کشور و منطقه؛ تغییر سال و تغییر قیمت در بسیاری از کالاها و بخش‌ها (گاها دلار خود عامل رشد قیمت‌هاست و گاه افزایش قیمت‌ها در سایر کالاها و بخش‌ها موجب رشد دلار می‌شود).

وی عنوان کرد: به زبان ساده، وقتی قیمت کالاها افزایش می‌یابد، یعنی بهای تمام شده افزایش یافته یا واردات کاهش پیدا کرده یا ممنوع شده.

این کلرشناس اقتصادی تصریح کرد: با افزایش بهای تمام شده صادرات با این نرخ دلار نیما صرفه ندارد و عرضه دلار کم می‌شود.

وی افزود: همان‌طور که چند ساله متذکر می‌شویم، دلار چند نرخی، خودرو چند نرخی و قیمت‌گذاری دستوری یعنی ایجاد مازاد تقاضا و بهشت دلالان.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3koz8q