جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/22 14:15
قیمت خودرو
کد خبر: 39429

قیمت‌ جدید خودروهای مونتاژی |قیمت‌ خودرو در روز سه شنبه مشخص خواهد شد

سخنگوی شورای رقابت گفت: قیمت خودرو‌های مونتاژی بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه اول سال گذشته تعیین شده است.

 

به گزارش خبر رصد ورزشی:قیمت خودرو هر روز تغییر میکند. قیمت خودرو وارداتی در روز سه شنبه مشخص می شود. برای آگاهی از قیمت خودرو به سایت های معتبر مراجعه کنید.قیمت خودرو در سامانه یکپارچه اعلام خواهد شد.

 امروز عملکرد و نحوه کارکرد شورای رقابت با حضور شجاعی سخنگوی شورای رقابت در میز اقتصاد بررسی شد.

به گفته شجاعی تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی خواستار تجدید نظر شورای رقابت در قیمت های اعلامی خود برای این خودروها شده و شورای رقابت نیز با این درخواست موافقت کرده است.

مشروح این گفت و گو که به صورت محاوره ای تنظیم شده در ادامه آمده است:

آقای شجاعی از پرمخاطب‌ترین خبر این روز‌ها شروع کنیم چندروز پیش گفتید قیمت خودرو‌های مونتاژی براساس فرمول شورای رقابت اعلام شد. خودروسازان خواهان تجدیدنظر شدند، درخواست خودروسازان در هفته پیش رو مورد بررسی قرار می‌گیرد در این خصوص احتمال تجدیدنظر در قیمت‌ها است و روند به چه ترتیبی است؟

طبیعتا با توجه به محاسباتی که شورای رقابت انجام داده و این محاسبات مربوط به سال گذشته است یعنی صورت‌های مالی به شرکت‌های خودروسازی به سازمان حمایت دادند و شاخص حمایت پذیری محاسبه شده طبیعتا مربوط به شش ماه اول سال 1401 بوده و محاسبات جدید قطعا انجام می‌شود، البته من یک بار عرض کردم در سه ماه آینده، اما ریاست محترم شورا به من گفتند ممکن است خیلی زودتر هم اتفاق بیفتد ما تجدیدنظر نمی‌کنیم، محاسبات جدید را براساس صورت‌های مالی ارائه می‌دهیم.

صبر می‌کردید صورت مالی جدید می‌آمد بعد دوباره قیمت‌ها را اعلام می‌کردید.

با توجه به این که از بهمن ماه ما دستورالعمل صادر کرده بودیم و تا حدی تکلیف قیمت گذاری برای بخش فروش باید روشن می‌شد، باید اعلام می‌شد، اما این که ما وقتی قیمتی را اعلام می‌کنیم گاهی مصرف کننده و گاهی تولیدکننده با انتقاد و نارضایتی همراه می‌شوند همان طور که ما در مورد قیمت‌های خودرو‌های تولیدی وقتی میانگین حدود 30 درصد کمتر بالاتر از قیمت‌های موجود بود اعلام شد، خیلی از مصرف کنندگان اعلام می‌کردند که شما به نفع تولید کننده دارید اقدام می‌کنید الان که قیمت خودرو‌های مونتاژی پایین‌تر از قیمت‌های آن‌ها شده حالا مصرف کننده‌ها می‌گویند خیلی خوب شد، تولیدکننده‌ها می‌گویند که این به زیان ما تمام می‌شود. شورای رقابت به عنوان یک دستگاهی که وظیفه اصلی اش تنظیم گری اقتصاد است، این چارچوب را کاملا مدنظر خودش قرار داده که حمایت از مصرف کننده از اصول اساسی شورا است، اما این حمایت از دروازه‌های تولید می‌گذرد ما نباید جوری قیمت گذاری و سیاست گذاری کنیم، جوری در تصمیمات مختلف، چه در مالیات، چه در گمرک و چه در تعرفه‌های دیگر به شکلی عمل کنیم که تولید متوقف شود، هر اقدامی در جهت زیان و مخالفت با تولید، شورای رقابت با آن موافق نیست.

این هفته که بررسی می‌شود، نتیجه‌ها هم همین هفته اعلام می‌شود؟

امیدوارم، شورا چارچوبی دارد و تا وقتی که نتیجه نگیرد نمی‌توانیم خروجی را اعلام کنیم، امیدوارم که تا سه شنبه نتایج قیمت‌های جدید اعلام شود.

قیمت خودروی مونتاژی که در فهرست قبلی نبود، به این فهرست جدید اضافه می‌شود؟

قاعدتا اگر سازمان حمایت محاسباتش کامل شده باشد و براساس صورت‌های مالی که خودروسازان دادند و همه شاخص رقابت پذیری در مورد خودرو‌ها محاسباتش به انتها برسد این را به کارگروه تخصصی شورا ارائه می‌دهد و اگر کارگروه موافقت کند می‌آید به صحن شورا.

یعنی این هفته همه با هم اعلام می‌شود؟

احتمال زیاد باقی مانده خودرو‌ها، اگر محاسبات نهایی شده باشد تا سه شنبه اعلام می‌شود.

این اولین بار است که شورای رقابت به موضوع قیمت‌های خودرو‌های مونتاژی ورود می‌کند، درست است؟

بله. یک نکته خیلی مهم در مورد خودرو‌های مونتاژی رعایت این اصل است، خودرو‌های مونتاژی علیرغم این که اعضای محترم شورای رقابت به این نکته توجه دارند به هر صورت یک کارخانه سرمایه گذاری شده، کلی از نیرو‌ها اشتغال پیدا کردند، انتقال تکنولوژی امکان پذیر شده و این خودش یک مزیت است برای یک کشور که کارخانه‌های مختلفی در حوزه مونتاژ در حال فعالیت هستند، اما باید این اصل را هم به آن توجه داشته باشیم، خودروی مونتاژی ما نباید قیمتش از قیمت خودروی وارداتی، اگر همان خودرو را وارد کنیم و تعرفه هایش را پرداخت کنیم و پلاک گذاری کنیم و بیاید این جا، از آن بیشتر باشد. اگر بیشتر باشد خوب طبیعتا منطق مونتاژ را از دست داده این جا، بنابراین رقابتی که باید اتفاق بیفتد همین نکته است. من هم چندبار همین را عرض کردم سیاست کلی شورا هم این است در بند 2 ماده 5 آورده، به هر صورت رقابتی شدن بازار خودرو متکی به این است که ما اجازه دهیم بخشی از خودرو‌های ساخته شده، وارد بشود که این بحث را در مورد خودرو‌هایی که مثلا 5 سال ساخته شده یا دست دوم است مطرح کردند، ولی با این حال منظور این که بازار خودرو تا وقتی که واردات را ما به دلایل مختلف چه تعرفه‌ای و چه غیرتعرفه‌ای و سیاست‌های مختلف متوقف نگهداریم بازار خودرو رقابتی نخواهد شد.

علت ورودتان به این بحث خودرو‌های مونتاژی، رویه‌های ضدرقابتی است که وجود دارد؟

بله، چون اعتراض مصرف کنندگان و قیمت‌های فوق العاده‌ای که این‌ها پیدا کردند و من در گزارش‌های قبلی هم دیدم مردم مقایسه می‌کنند می‌گویند این خودرو اگر در چین یا جای دیگری تولید می‌شود اگر وارد کنیم ارزان‌تر در می‌آید. منطقتان چیست و بعد این اصطلاحات را به کار می‌برند که من خیلی موافق نیستیم میگویند مافیای خودرو سودش در این است که واردات بسته شود و خودرو این جا بیاید با چند برابر قیمت تولید شود یا در مورد خودرو‌های تولیدی ما که حالا یک نماینده مجلس داشت به من می‌گفت که این‌ها به گفته نیروی انتظامی ارابه مرگ است، نه این جور نیست ما در بخش تولیدمان چه در بخش خصوصی، چه بخش دولتی واقعا مدیران و متخصصین بسیار زیاد و خوبی داریم، اما مشکل اساسی ما این است که دخالت بیش از اندازه دولت در فرآیند سیاست گذاری خودرو‌های ما این قدر زیاد است که این‌ها را ناکارآمد کرده، راه اساسی ما خصوصی سازی در بخش خودرو است و دولت باید از قضیه خارج شود.

پس از این که قیمت‌های مورد تائید شورای رقابت برای خودرو‌های مونتاژی اعلام شد، دیده شد که برخی خودروسازان از این قیمت‌ها خیلی تمکین نکردند و گفتند این قیمت‌ها را اعمال نمی‌کنند و عرضه با این قیمت‌ها انجام نمی‌دهند، روند قانونی در این مورد به چه ترتیب است؟ کلا مصوبات شورای رقابت در موارد مختلف چقدر لازم الاجرا است؟

یک نکته را عرض کنم، مصوبات شورای رقابت که کاملا لازم الاجرا است، اما توجه کنید تفاوت بخش دولتی و خصوصی ما چیست؟ بخش دولتی ما اگر به آن یک قیمت دهیم با زیان هم که شده تولید می‌کند صدایش هم در نمی‌آید باید متابعت کند، ولی بخش خصوصی ما، چون سرمایه گذاری کرده و باید سود ببرد اعتراض می‌کند، اساس اقتصاد به این بخش خصوصی است ما استقبال می‌کنیم از این اعتراض، به هر صورت شورای رقابت به دنبال این نیست که بخش‌های تولیدی ما متوقف شود، اما روال این است. مصوبات را ما اعلام می‌کنیم و سازمان حمایت این‌ها را کنترل می‌کند.

اگر اجرا نکردند؟

طی نامه 30 فروردین امسال که نائب رئیس محترم شورا به سازمان حمایت زدند گفتند قیمت‌ها کاملا بررسی شود و اگر تخلف و افزایش بی رویه‌ای بوده طبق قانون که چارچوب‌های قانونی سازمان حمایت است باید با آن‌ها برخورد شود.

یک موقع قیمت‌ها را قبول نکنند و عرضه را کم کنند.

در هر صورت این فضا همین جوری نیست که ما در یک چارچوب کاملا دموکراتیک داریم، یک شورایی هستیم که مرکب از بخش‌های مختلف است و بخش خصوصی هم حضور دارند و آن‌ها می‌توانند اعتراض کنند و این بررسی شود الان هم عرض کردم اعتراض آن‌ها در مورد قیمت‌ها قابل بررسی است و می‌تواند در قیمت جدید بیاید و این بررسی شود.

چه ضمانت اجرایی دارد احکام؟

عرض کردم در مورد خودرو‌ها به دلایل مختلف که در چارچوب است سازمان حمایت کاملا این موضوع را رسیدگی می‌کند.

اگر اجرا نشد چه می‌شود؟

سازمان حمایت به تعزیرات ارجاع می‌دهد و جریمه می‌شوند.

در زمان تعیین قیمت خود خودروسازان نبودند که الان دوباره تجدیدنظر خواستند؟

در آن روال بودند، اما محاسباتی را که داشتند، ما یک مسئله دیگر داریم، ببینید ما تمام صورت‌های مالی شرکت‌ها را براساس نیمه اول سال که ارائه دادند نیمه سال گذشته، صورت‌های مالی شان مربوط به 1401 است، ولی چون در کشور شاهد تورم فوق العاده‌ای بودیم خوب طبیعتا برای این‌ها هزینه‌ها تغییر کرده و مشکلاتی که آن‌ها دارند کاملا قابل درک است، من خدمت همه مردم عزیز و خودروساز‌ها خصوصا خودروساز‌های خصوصی ما به هر صورت تولید از نظر ما بسیار ارزشمند است، این را عرض می‌کنم تلاش شورای رقابت این نیست که یک مصوبه‌ای را بگذراند و بگوید همین که من گفتم و اجحاف کنیم، نه کاملا در تعامل با آن‌ها است و قاعدتا این مسیر در یک روال منطقی طی خواهد شد.

اگر این که قیمتی که شما دادید را قبول نکردند و آمدند عرضه را کم کردند، آن موقع چه اتفاقی می‌افتد؟

این هم نشان می‌دهد که اگر ما بازار را درست مدیریت نکنیم با همان اختلال‌ها مواجه می‌شویم یعنی این که من بعضی از بینندگان گاهی تماس می‌گیرند یا در رسانه‌ها می‌گویند خیلی خوب شد که قیمت‌ها را پایین آوردید، نه اگر ما تولید را به شکلی در سیاست گذاری مان متوقف کنیم به نفع مصرف کننده نخواهد بود، تولید باید تداوم پیدا کند، اما عرض کردم خودروساز‌های مونتاژی ما هم این را باید بدانند سیاست اصلی ما این است که واردات هم اتفاق بیفتد، باید خودرویی که این جا مونتاژ می‌کنند از قیمت خودروی وارداتی کمتر باشد اگر این نباشد که منطق را از دست دادند و این یعنی اجحاف مصرف کننده.

اگر واردات انجام شود شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی خارج می‌شود؟

کاملا، وقتی بازار رقابتی شود شورای رقابت اصلا تلاشش توسعه رقابت است دنبال این نیست که بازار را انحصاری کند در اختیار بگیرد، وقتی بازار رقابتی شود ما به آن دیگر کاری نداریم مکانیسم بازار خودش می‌تواند عمل کند. توصیه من این است که در بحث موضوع واردات، دولت و مجلس محترم هم تلاش خودشان را بکنند و موانع را به حداقل برسانند سیاست واردات خودرو به شکلی اجرایی شود که بازار متعادل شود این به نفع همه است.

گفته می‌شود که تعداد خودروساز‌ها در بخش خصوصی زیاد است و رقابت است و نیازی به ورود شورای رقابت نیست.

حجم بازارشان بیش از 15 درصد نیست، اما چون تعدادشان کم است و واردات متوقف است کاملا می‌توانند به بازار اثر بگذارند یعنی کافی است با یک تلفن با همدیگر هماهنگ شوند و بازار را تغییر دهند ضمن این که الان قیمت‌هایی که شما در بازار می‌بینید شما اگر در گزارشاتتان یک مورد پیدا کردید که این‌ها از عرف بازار پایین‌تر بودند یا رقابتی بودند می‌توانید اذعان کنید، عملا قیمت هایشان بالا است البته تقصیر خودشان نیست واقعا ما بازار را مختل کردیم یعنی من می‌خواهم با یک صدای بلند این را بگویم، ما در بخش تولید خودرو بازار را مختل کردیم منظور از ما مجلس محترم باسیاست جوانی جمعیت، دولت با متوقف کردن واردات، دخالت‌های بی اندازه در سیاست گذاری، ما کاری کردیم صنعت خودرو استراتژی ناپذیر شود به دلیل این که ثبات ندارد من الان عرض می‌کنم یک وزیر در این دولت محترم عوض شده، دو مدیرعامل ایران خودرو، دست از سر ایران خودرو و سایپا بردارید، همین بخش خصوصی ما که خودروساز بوده همه مدیران قبلی بخش‌های دولتی بودند به خدا متخصصین خوبی در بخش خودروسازی داریم این‌ها را بکار بگیرید و خصوصی کنید درست می‌شود.

مردم بیشتر شورای رقابت را با مسائل خودرویی شناختند در حالی که گستره ورود شورای رقابت در خصوص مسائل مختلف خیلی وسیع است. درست است؟

به نظرم این جا تقصیر صدا و سیما است. من گله ام را می‌خواهم از رسانه‌ها بگویم فقط صدا و سیما نیست. گله من این است که شورای رقابت 10-12 سال است که تشکیل شده هیچ کس به آن نمی‌پردازد مثلا قیمت خودرو که مطرح می‌شود همه یادشان می‌افتد که شورای رقابت است، جوری هم مطرح می‌شود که اگر من جایی می‌گفتم واقعیتش هنوز هم همین طور است کارشناسان مرکز ملی رقابت هم بار‌ها به من گفته اند که ما جایی می‌گوییم شورای رقابت، می‌گویند همان خودرو؟ یعنی مثل این که فقط شورای رقابت در کار خودرو است.

البته ما همین جا با شما در خصوص تعرفه‌های تلفن ثابت صحبت کردیم، در خصوص تاکسی‌های اینترنتی صحبت کردیم.

ببینید شورای رقابت به پرونده‌های دیگر هم وارد شد مثلا به اسنپ و تپ سی وارد شد، به بحث تعرفه‌های تلفن هم وارد شد، به بحث پتروشیمی، به مباحث یوتولیتی، به روغن پایه و اصلا صورتجلسه هایش را هم در سایت شورای رقابت می‌گذارند، حساسیت رسانه‌ها به مباحث دیگر آن قدر نبوده است.

ما که این‌ها را پوشش دادیم.

مثلا در بحث مخابرات ما خدمت شما بودیم این به دلایل مختلف

آقای شجاعی در خصوص مخابرات که اعمال شد یک تعرفه‌ای و بعد شورای رقابت مخالفت کرد، ولی الان باز دارد همان تعرفه اعمال می‌شود.

ما یک ساز و کار کاملا قانونی داریم وقتی که ما یک پرونده را رسیدگی می‌کنیم یا یک شکایتی را رسیدگی می‌کنیم مثلا در مورد اسنپ و تپ سی این گونه است که شکایت می‌تواند تجدیدنظر شود، کسی که علیه آن شکایت شده می‌تواند درخواست تجدیدنظر دهد و می‌رود در روال تجدیدنظر، در مورد مخابرات آن موقع هم عرض کردم مشکل این است که اگر فرض کنیم مخابرات یک شرکت کاملا خصوصی بود، خیلی اتفاقات متفاوت عمل می‌شد، اما چون خصوصی نیست و خصولتی است قدرت حاکمیت را به شکل دیگری اعمال کردند، این‌ها بردند در دیوان البته قانونی است، بردند در دیوان عدالت اداری، در هیات تخصصی بررسی شد این باید برود در یک شعبه دادگاه، شعبه دادگاه قاضی محترم بدون این که از شورای رقابت دعوت کند و رسیدگی کند فعلا دستور توقف رای این شورا را داده و این جا است که من گله می‌کنم هیچ رسانه‌ای از آن موقع تا الان نرفت بگوید که این مردم قیمت بیخود دارند پرداخت می‌کنند و مخابرات دارند به آن‌ها اجحاف می‌کند یا هر چیز دیگری یا اصلا شورا اشتباه کرده، هیچ کس صدایش درنیامد الان شش ماه است که هیچ کس چیزی نمی‌گوید.

شما حداقل در سایت خودتان می‌گذاشتید، این کار را که می‌توانستید بکنید.

وظیفه و نقش، ببینید این الان چارچوب است این باید برود در هیات عمومی دیوان و رسیدگی شود فعلا یک قاضی محترم به نفع مخابرات رای داده و الحمدلله هیچ رسانه‌ای هم چیزی نگفت و همه هم دارند پرداخت می‌کنند.

به نظرم روابط عمومی و سخنگوی شورا باید وارد عمل می‌شد، روی سایت که می‌شود بگذارد.

پرسیدید من هم الان دارم با صدای بلند می‌گویم.

پس خوب شد پرسیدیم اگر نمی‌پرسیدیم که نمی‌گفتید

آن روز هم خدمت آقای زارعیان بودم گفتم ببینید فرق یک شرکت خصوصی با یک شرکتی که یک خورده خصولتی است این است که می‌توانی کاری انجام دهی که هیچ کس هیچ کاری نکند.

در مورد اسنپ و تپ سی حکم اجرا شد و آن جا مشکلی نبود.

بله، چون شکایت تپ سی از اسنپ بود رای داده شد و در تجدیدنظر مراحل رسیدگی اش را دارد طی می‌کند، شورای رقابت یک تنظیم گر کلان است و در مواردی که شرکت‌های بزرگ که به خصوص مثل اسنپ و تپ سی یا مخابرات یا وزارت نیرو، الان بخشی از تولیدکنندگان نیرو انرژی برق مثلا با وزارت نیرو مشکل دارند این جا جایی است که می‌توانند بیایند به شورای رقابت و شکایت کنند، مثلا یک مدرسه خصوصی به اصطلاح غیرانتفاعی در استان لرستان از اداره آب و برق و گاز شکایت کرده بود که شما تعرفه مدارس دولتی را به دستور دولت نیم بها می‌گیرید یا نمی‌گیرید و آن مصوبه شامل مدارس غیرانتفاعی می‌شود، ولی شما از من تعرفه‌ها را می‌گیرد و در شورای رقابت شکایت کرد.

این‌ها مواردی است که می‌توانند اگر یک بخش خصوصی با بخش‌های دولتی مواجهه‌ای دارد می‌تواند شکایتش را در شورای رقابت مطرح کند و شورای رقابت مختص خودرو نیست.

مردم باید حضوری بیایند؟

نه سایت شورای رقابت آماده است و می‌توانند شکایت کنند، اما جلساتی که برگزار می‌شود و رسیدگی می‌شود قطعا باید حضور یابند یا می‌توانند نماینده‌های حقوقی شان را بفرستند.

در مورد تعرفه‌های اسنپ و تپسی گفته بودید شورای رقابت ورود می‌کند.

هنوز کارگروه نتایجش را بررسی نکرده که ارائه شود، ولی این کار تخصصی انجام می‌شود من تا جایی که خودم در جریان هستیم حالا اگر اطلاعاتم ناقص است نمی‌دانم، ولی تا جایی که می‌دانم ما شکایت جدی را از مصرف کننده‌ها و راننده‌ها در مورد تعرفه‌های اسنپ و تپسی تا الان نداشتیم.

چقدر بررسی این مورد که بیایند و شکایت کنند طول می‌کشد؟

بعید است که زمان زیادی طول بکشد من در جریان پرونده‌هایی که الان نوبت رسیدگی هستند، نیستم که بینیم چند پرونده در نوبت است، ولی معمولا روال این است که الان مثلا در مورد خودرو‌ها و مباحث مختلف حدود 300 شکایت مطرح شده مثلا مردم از خودروساز شکایت کردند، ایران خودرو این کار را کرده، سایپا این کار را کرده خودروی من را ندادند این‌ها معمولا در شورای رقابت جمع بندی می‌شود و به آن رسیدگی می‌شود، در مورد این مواردی که فرمودید ما از راننده‌ها شکایتی نداشتیم اگر شکایتی هم نباشد کارگروه تخصصی با دعوت از بخش‌های مختلف به این موضوع رسیدگی می‌کند که این تعرفه‌ها به چه صورت است و آیا لازم است تغییر کند یا خیر.

چون در برنامه قبلی که خدمتتان بودیم گفتید به این رسیدیم که یک روند ضدرقابتی است در خصوص تعرفه‌های اسنپ و تپسی و راسا شورای رقابت رسیدگی می‌کند.

آن موقع هم عرض کردم که روال تخصصی ما این است که شورا وقتی قرار است اتفاقی را بررسی کند ارجاع می‌دهد به یک کارگروه تخصصی که کاملا مطالعات دقیقی انجام دهند و بعد نتایج آن کارگروه تخصصی معمولا در صحن شورا مطرح می‌شود گاهی هم حتما این طور نیست که پذیرفته شود.

در این تقریبا دو هفته‌ای که از برنامه گذشته هنوز کارگروه بررسی را انجام نداده است؟

هنوز ارائه نشده، الان آخرین گزارش آن‌ها را ندارم که به کجا رسیده

کلا شکایاتی که می‌شود مثلا در سایت، فزونی اش را نگاه می‌کنید برای این که به آن بپردازید؟

نه عرض کردم یک مدرسه شکایت کرده از چند نهاد دولتی و بعد از مثلا یک هفته ثبت شده، درخواست شده و رسیدگی شده و گزارشش تکمیل شده و بعد آمده در صحن فکر می‌کنم فاصله یک ماه و خورده‌ای آمده در صحن و بررسی شده و از طرفین هم دعوت کردیم، اصلا به فزونی ربط ندارد شما ممکن است به تنهایی از یک سازمان یا یک بخش شکایت کنید.

غیر از موضوعاتی که ما مطرح کردیم، تعرفه تلفن‌های ثابت و اسنپ و تپسی، مورد دیگری بوده که شورا رسیدگی کرده باشد و اهمیت زیادی داشته باشد در افکار عمومی؟

الان بحث‌های مربوط به پتروشیمی، چون هنوز نهایی نشده من الان تا وقتی نهایی نشود نمی‌توانم اعلام کنم، ولی در حال رسیدگی است، موضوع روغن پایه از موضوعاتی بوده که در حال رسیدگی است، بحث اینترنت ثابت و اینترنت همراه از مباحثی است که الان شورا دارد به آن می‌پردازد.

در مورد اینترنت ثابت شکایت بوده؟

موارد شکایتی هم رسیدگی شده مثلا بعضی از موارد شکایتی به عنوان یک پرونده رسیدگی می‌شود، زمانی که شورا بخواهد موضوعی را رسیدگی کند دیگر فرق می‌کند از آن که بخواهد فقط به یک شکایت رسیدگی کند ممکن است شرکتی از مخابرات بابت خدمات اینترنتش شرکت کند.

الان موضوعی که فرمودید در مورد اینترنت ثابت و همراه

بحث نرخ اینترنت و میزان و تسهیلاتی که در این مورد وجود داشت، چون بعضی از کسب و کار‌ها به واسطه تغییرات سرعت اینترنت کاملا دچار اختلال شدند و این بحث‌های مربوط به فیلتر شدن و مباحث این چنین در کسب و کار بسیاری از افراد تاثیر گذاشته، خاطرتان است رسانه‌ها هم گزارش‌های زیادی در این مورد زدند، عده زیادی به واسطه پلت فرم‌هایی مثل اینستاگرام یا واتس آپ یا تلگرام داشتند زندگی می‌کردند خرج زندگی شان را می‌دادند وقتی این‌ها را فیلتر کردیم باعث اختلال در کسب و کار این‌ها شدیم.

البته پلت فرم‌های دیگری در اختیارشان قرار داده شده، پس الان موضوعی که در خصوص اینترنت قرار است بررسی شود همین تعرفه‌ها است یعنی تعرفه‌ها بالاتر از عرف است؟

بله

الان خیلی شرکت اینترنتی داریم آن جا یعنی شما می‌فرمائید رویه ضدرقابتی است؟

من هنوز چیزی را اعلام نکردم کارگروه بررسی می‌کند اصلا ممکن است ما به آن ورود نکنیم، بحث تخصصی این نیست که وقتی ما چیزی را مطالعه می‌کنیم لزوما می‌گوییم این انحصاری است پس باید، شورای رقابت الزام ندارد که هرچیزی را انحصاری اعلام کند و در آن ورود کند، ولی پایش و بررسی می‌کند، می‌بیند اگر دچار اختلال شده و نیاز به سیاست گذاری دارد شورای رقابت به آن می‌پردازد.

شورای رقابت اولا یک نهاد مستقل است، درست است نمایندگان چند وزارتخانه و نهاد حضور دارند، استقلال از این جهت است که وقتی این افراد منصوب می‌شوند تا شش سال قابل عزل نیستند و دوم این که نمی‌شود از آن‌ها سوال کرد که چرا این رای را دادید، سه نماینده از وزارت صمت است، سه نماینده از وزارت اقتصاد و یک نماینده از وزارت دادگستری، دو قاضی محترم دیوان عالی کشور و سه نماینده محترم مجلس، یک نماینده از اتاق بازرگانی و یک نماینده از اتاق تعاون، اما مسئله این است که این‌ها تا شش سال این جا هستند ضمن این که معمولا و تا این جا این گونه بوده افرادی که عضو شورا شدند افرادی کاملا پخته، متخصصین، خبرگانی هستند که آن وزارتخانه تشخیص داده که این‌ها را بعنوان متخصص ارجاع دهد، این‌ها نماینده آن وزارتخانه نیستند به رای تخصصی خودشان بعد از 30-40 سال فعالیت در آن کسب و کار و در آن حوزه دارند رای می‌دهند بنابراین اگر قرار باشد به طور مستقل از این‌ها سوال شود اگر قرار باشد از ده نفر متخصص سوال شود یکی از ده نفر، این‌ها خواهند بود. از این جهت من اطمینان می‌دهم که شورای رقابت نه تحت تاثیر دولت است و نه تحت تاثیر نهاد‌های دیگر است نه تحت فشار است مستقلا تصمیمش را می‌گیرد همانطور که دیدید در مورد قیمت خودرو‌های تولیدی علیرغم میل دولت، شورای رقابت کار خودش را انجام داد و نظر خودش را هم اعمال و اعلام کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2axq8e