چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/08 11:00
قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز
کد خبر: 39053

زلزله اردیبهشت بر جان قیمت دلار افتاد؟

پنجشنبه 7 اردیبهشت قیمت دلار در پله سوم کانال ۵۰ هزار تومانی قرار گرفت. روند صعودی دلار توسط کارشناسان با آغاز اردیبهشت پیش‌بینی شده بود. آیا بازارساز برای مدیریت اسکناس آمریکایی وارد میدان می‌شود؟

چهارم فروردین نخستین روز کاری بازارها در اردیبهشت‌ماه کلید خورد. روز دوشنبه و بعد از تعطیلات عید فطر قیمت دلار در کانال ۵۱ هزار تومانی نوسان داشت. این روند تا روز بعد نیز ادامه داشت.

قیمت اسکناس آمریکایی متعاقب سیگنا‌ل‌های تورمی ورودی به بازار، چهارشنبه ۶ اردیبهشت خط قرمز سیاستگذار را شکست. این اسکناس وارد کانال ۵۲ هزار تومانی شد و روز گذشته (پنجشنبه ۷ اردیبهشت) با بیش از هزار تومان افزایش، با قیمت ۵۳ هزار و ۳۰۹ تومان بسته شد.

وضوح دلار در اردیبهشت

فعالان بازار ارز بازار دلار در فروردین ماه را کم رمق می‌دانند. انتظار افزایشی‌های بازار نیز رونق و وضوح قیمت‌ دلار در اردیبهشت است.

تحلیلگران اقتصادی انتظارات تورمی سال جاری را افزایشی توصیف می‌کنند. آنها معتقدند تورم موجود کف تورم امسال است. سیاست‌های پولی غلط، بی‌انضباطی مالی دولت، ناترازی بانک‌ها، تشدید کسری بودجه و عدم اقدام موثر دولتی از سوی سیاستگذار در خصوص چالش‌های پیش‌رو، دلایل عمده جهش قیمت در بازارهای مالی توصیف می‌شود.

با تغییر کانال دلار در روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت فعالان بازار، فرصت سه روزه به دلار برای جهش و ورود به کانال ۵۳ هزار تومانی دادند، این در حالی بود که دیروز این اسکناس آمریکایی بعد از گذشت کمتر از یک روز به کانال بالاتر راه یافت.

چرا دلار کانال عوض کرد؟

در روزهای گذشته کارشناسان اقتصادی به روند صعودی قیمت‌ها در اردیبهشت و ودیعه خودرو که نزد کارخانجات بلوکه شده بود، برای جهش دلار اشاره داشتند.

 به نظر می‌رسد معامله‌گران چشم‌انتظار رفتار سیاستگذار برای ارز‌پاشی دلار در بازار آزاد و مهار نقدینگی آزاد شده از بازار خودرو هستند. این در حالی است که در روزهای گذشته فعالان بازار از محدودیت عرضه در بازار آزاد و افزایش تقاضا می‌‌گفتند.

با وجودی که روز چهارشنبه قیمت دلار در بازار آزاد در روند افزایشی قرار گرفت و در پایان معاملات نیز خط قرمز ۵۲ هزار تومانی سیاستگذار را شکست اما در این روز مرکز مبادله قیمت دلار را با ۲۱۴ تومان کاهش قیمت ثبت کرد. دلار در مرکز مبادله ۴۱ هزار و ۹۶۶ تومان کشف قیمت شد.

قیمت دلار در روز گذشته نیز در مرکز مبادله نسبت به روز چهارشنبه ثابت ماند و با همان قیمت روز چهارشنبه ثبت شد.

رکب بانک مرکزی به بازار آزاد؟

این در حالی است که برخی اخبار رسیده به تجارت‌نیوز حاکی از این است که بانک مرکزی قصد دارد قیمت دلار را به کانال ۴۰ هزار تومانی نزدیک کند و حتی قیمت را در بازار آزاد در محدوده ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان کاهش دهد. این منبع می‌گوید با این رخداد فروشنده‌ها در بازار بیشتر می‌شوند و روند کاهشی دلار شتاب بیشتری می‌گیرد.

به نظر می‌رسد با بازگشایی بازارها در روز شنبه ۹ اردیبهشت و شروع به کار بازارهای همسایه، روند قیمت دلار برای ماندن در کانال جدید یا برگشت از منطقه ممنوعه وضوح بیشتری می‌گیرد. این در حالی است که اخبار سیاسی همچنان قوی‌ترین سیگنال را به بازارهای مالی می‌دهند و ورود اخبار سیاسی می‌تواند دلار را به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی برگرداند. در غیر این صورت صعود قیمت دلار با توجه به پیش‌بینی کارشناسان و افزایش انتظارات تورمی دور از انتظار نخواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2axnnv