پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/02 03:19
هواشناسی| هواشناسی تهران
کد خبر: 38953

هواشناسی ایران امرز 02 /02 / 1402 | هشدار سازمان هواشناسی برای 25 استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای ۲۵ استان کشور از احتمال طغیان رودخانه‌ها، سقوط سنگ در مناطق کوهستانی، تگرگ و جاری شدن روان‌آب خبر داد.

هواشناسی به دو دسته علمی تقسیم می‌شود: هواشناسی دینامیکی و هواشناسی شیمیایی. در هواشناسی دینامیکی، پدیده‌هایی همچون باد، رطوبت، نزولات جوی و... با استفاده از معادلات حرکت جو و قوانین فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در هواشناسی شیمیایی، به بررسی ترکیب شیمیایی جو، اثر گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آن در طول زمان، پرداخته می‌شود.هواشناسی در کشورهای مختلف بسته به مناطق جغرافیایی و اقلیمی، به صورت مختلفی تحت عنوان‌های مختلفی شناخته می‌شود. برای مثال، در مناطق سردسیری و قطبی، هواشناسی قطبی و در مناطق گرمسیری، هواشناسی استوایی نامیده می‌شود.اهمیت هواشناسی برای انسان‌ها بسیار بالاست، زیرا پیش‌بینی دقیق وضعیت هوا، به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی برای برنامه‌ریزی در بسیاری از صنایع همچون کشاورزی، حمل و نقل، توریسم و... استفاده می‌شود. همچنین، پیش‌بینی دقیق آب و هوا، در کاهش خسارات احتمالی از بحران‌های طبیعی همچون تندباد، طوفان و سیلاب، نیز نقش بسیار مهمی داشته است.

 

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، برخی مناطق کرمانشاه، یزد،‌ شمال کرمان و روز یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، مناطق مرکز و شرق کشور و نیمه شمالی کرمان رگبار پراکنده باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی گاهی گردوخاک پیش بینی می‌شود.

روز دوشنبه سامانه بارشی وارد کشور شده و در شمال غرب، غرب، مرکز، شرق، و سه‌شنبه علاوه بر این مناطق در جنوب غرب استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی بارش روی می‌دهد.

روز چهارشنبه بارش در غرب و جنوب غرب کشور قطع شده و در مناطق مرکزی، شرقی، جنوب شرق، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی و برخی مناطق اردبیل و شمال آذربایجان بارندگی پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: گذر امواج تراز میانی و فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/02/05

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

شنبه 1402/02/02: ارتفاعات و دامنه در استان‌های کرمان، یزد، غرب اصفهان و سمنان، شرق کرمانشاه و غرب همدان.

یکشنبه 1402/02/03: کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کرمانشاه، کردستان و ارتفاعات سمنان.

دوشنبه 1402/02/04: سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، شمال هرمزگان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و زنجان.

سه‌شنبه 1402/02/05: سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، سمنان، شرق یزد، غرب فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، مازندران، گیلان، اردبیل، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ

توصیه: اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه دوم: تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه 1402/02/04

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

شنبه 1402/02/02: قم، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، زنجان، جنوب آذربایجان غربی، کردستان و البرز.

یکشنبه 1402/02/03: جنوب تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال کرمان، سمنان و شمال سیستان و بلوچستان.

دوشنبه 1402/02/04: سمنان، خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، آذربایجان شرقی و غرب خوزستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: بعدازظهر شنبه 1402/02/02

نوع مخاطره: وزش باد شدید و مواج شدن دریا

بیشینه سرعت وزش باد تا 15 متر بر ثانیه

بیشینه ارتفاع موج تا 1.7 متر

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر، در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان

اثر مخاطره: غرق شدن شناورهای کوچک، مواج و متلاطم شدن دریا ،اختلال در تردد شناورهای بزرگ، اختلال در فعالیت‌های بندری، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به قایق‌های کوچک تفریحی، احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر‌گونه خسارت به تورهای صیادی و احتیاط در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2axnzy