چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/23 01:42
سهام عدالت | سود سهام عدالت | سود جاماندگان سهام عدالت
کد خبر: 38370

زمان واریز سود سهام عدالت برای جاماندگان مشخص شد + مبلغ دقیق سود سهام عدالت

۱۵۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت نتوانستند سود خود را دریافت کنند.

سهام عدالت یا نیز به آن "سهام ملت" یا "سهام تحول" نیز گفته می‌شود، یکی از برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای توزیع عدالت اقتصادی و کاهش فاصله‌ی اقتصادی بین لایه‌های جامعه است. به طور خلاصه، سهام عدالت به معنی اختصاص قسمتی از دارایی‌های شرکت‌های دولتی به افراد بودجه‌دار و مستحقانی است که با پرداخت هزینه‌ی نسبتاً کمی، سهامی از دارایی‌های این شرکت‌ها به ثبت می‌رسد. برنامه سهام عدالت در سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

اسفند ۱۴۰۱ سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ به حساب سهامداران واریز شد. اما آنگونه که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خبر داده ۱۵۰ هزار سهامدار نتوانستند سود مرحله دوم را دریافت کنند.

دلایلی از جمله شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، حساب راکد، حساب مشترک (دو امضا)، حساب ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که سود به حساب این تعداد از سهامداران سهام عدالت واریز نشده است.

اکنون این مقام مسئول اعلام کرده که دارندگان سهام عدالت که سود مرحله دوم را دریافت نکرده‌اند باید به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) مراجعه و یا شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir وارد کنند. پس از این مرحله است که سود سهام عدالت به حساب این ۱۵۰ هزار نفر واریز می‌شود.

اما این مقام مسئول درباره تاریخ واریز سود سهام عدالت هیچ اطلاعی نداده و مشخص نکرده که بعد از اصلاح اطلاعات حساب، سود واریزی چه تاریخی به حساب دارندگان سهام واریز می‌شود.

سود سهام عدالت مرحله دوم، اسفند ماه سال گذشته به حساب سهامداران واریز شد. سود سهام عدالت دارندگان سهام یک میلیونی حدود یک میلیون و سود برگه‌های ۵۳۲ هزار تومانی هم حدود ۵۰۰ هزار تومان بود.

کسانی که سود سهام عدالت نگرفتند، چه کار کنند

محمد باغستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد سهامداران عدالت که سود مرحله دوم خود در سال قبل را دریافت نکردند، گفت: 150 هزار سهامدار عدالت به دلیل مشکل شماره شبای معتبر بانکی، نتوانستند سود سهام عدالت مرحله دوم عملکرد 1400 را دریافت کنند.

وی گفت: سود سهامدارانی که مشکل شبای معتبر بانکی خود را برطرف کنند، در مراحل بعدی به حساب آنها واریز خواهد شد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه مرحله دوم سود عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1400 شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت روز 25 اسفندماه سال 1401 به حساب 43 میلیون و 864 هزار سهامدار واریز شد، افزود: بر اساس گزارش های دریافتی از بانک‌ها، سود حدود 150 هزار سهامدار عدالت به حساب آنها واریز نشده است.

وی ادامه داد: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که سود به حساب این تعداد از سهامداران سهام عدالت واریز نشده است.

مدیرعامل سمات اظهار داشت: سهامدارانی که با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند، می‌توانند با ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) و یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت sahamedalat.ir در فرایند دریافت سود سهام قرار بگیرند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سال گذشته سود عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1400 شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت را در دو مرحله و در روزهای 30 آذرماه و 25 اسفندماه به حساب بیش از 43 میلیون سهامدار واریز کرد.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «تکلیف جاماندگان سهام عدالت چه می‌شود؟» خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. 

مخاطبان در این پویش نوشتند: « طبق آخرین اظهارات مسئولان، قرار بود واگذاری سهام عدالت برای جاماندگان تا پایان سال 1401 اجرایی شود، اما خبرها حاکی از آن است، اختصاص سهام عدالت با مخالفت معاونت حقوقی رئیس جمهور در سال جاری منتفی شد.

حال سؤال ما این است که تکلیف جاماندگان چه می‌شود؟ آیا نباید سهام عدالت عادلانه بین اقشار جامعه توزیع شود؟ آیا حق هر ایرانی برخورداری از سهام عدالت نیست؟»

در این زمینه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در مورد طرح سهام عدالت جاماندگان گفت: ما مصوبه هیئت‌ دولت را برای سه و نیم نفر میلیون نفر از اعضای تحت پوشش نهادهای حمایتی گرفتیم، در آذرماه هیئت تطبیق مصوبات مجلس اعلام کرد که این مصوبه باید اول در شورای عالی اصل ۴۴ تصویب شود و سپس به دست دولت برسد که ما مجدد در انتهای سال گذشته در شورای عالی اصل ۴۴ این مساله را مطرح کردیم و در نهایت مصوب شد و برای بار دوم که به هیئت دولت ارجاع دادیم تا دولت آن را با جزئیات تایید کند؛ متاسفانه از آنجایی که برخی از وزارتخانه‌ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت‌های زیرمجموعه خود نبودند، این سهام تا انتهای سال 1401 بلاتکلیف ماند.

پیش از این هم حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین خبر از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان سه دهک کم درآمدی جامعه، گفت: بعد از مخالفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت نفت و وزارت صمت برای اختصاص سهام دولت در سه شرکت پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس و فولاد مبارکه، خبر جدیدی نیست.

وی گفت: غیر از این سه شرکت دولت سهام قابل توجه دیگری ندارد که به این منظور بدهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، گرچه در قانون بودجه 1401 دولت مکلف به شناسایی جاماندگان سه دهک کم درآمد جامعه شد و در این زمینه جامعه آماری 3.5 میلیون نفری هم از سوی سازمان خصوصی سازی در خرداد سال قبل شناسایی و اعلام شد، در نهایت در اواخر اسفند گذشته اعلا شد که معاون حقوقی رئیس جمهور با دادن سهام عدالت به این افراد مخالفت کرد.

اخیرا هم قربان زاده گفت: آخرین تصمیم همان مخالفت معاون حقوقی ریاست جمهوری است، در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری هم باید ببینیم در قالب قانون بودجه 1402 چه تکلیفی آمده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yjyby