پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/20 01:22
هواشناسی | هواشناسی ایران | هواشناسی امروز | هواشناسی 20 فروردین
کد خبر: 38235

هواشناسی امروز 20 فروردین 1402 | هشدار وقوع سیل و برخورد صاعقه

سازمان هواشناسی اعلام کرده است که برخی مناطق کشور با کاهش دمای ۸ تا ۱۲ درجه مواجه خواهند شد. همچنین این سازمان به سه استان هشدار داده که احتمال طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و برخورد با صاعقه وجود دارد.

سازمان هواشناسی یک سازمان دولتی است که به بررسی و پیش‌بینی شرایط جوی و اقلیمی می‌پردازد. این سازمان از اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تجهیزات مختلفی مانند رادارها، نورسنج‌ها و سامانه‌های مخابراتی استفاده می‌کند. سازمان هواشناسی برای اطلاع‌رسانی به مردم، پیش‌بینی‌های خود را از طریق رسانه‌های مختلف اعم از تلویزیون، رادیو و اینترنت منتشر می‌کند. بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی و پیش‌بینی آینده، در برخی مناطق کشور، از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی کرمان و شمال هرمزگان، بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

در بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، از بعدازظهر فردا ابرناکی، رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

سامانه بارشی در روز سه‌شنبه به غرب کشور و مناطق مرزی آغاز می‌شود و در روز چهارشنبه در نوار غربی تقویت شده و رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد ریزش تگرگ را به همراه دارد.

پنجشنبه علاوه بر نوار غربی کشور، در سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و بخش‌هایی از مرکز و استان‌های بوشهر و غربی فارس سامانه بارشی فعال است.

در حال حاضر در بخش‌هایی از شمال‌غرب شمال شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

همچنین برای امروز در بخش‌هایی از شمال‌غرب، مناطق جنوبی البرز، سواحل دریای خزر و استان‌های بوشهر و اردبیل، کاهش محسوس دما ۸ تا ۱۲ درجه روی می‌دهد و از روز دوشنبه تا پنجشنبه در این مناطق روند افزایش دما ادامه خواهد داشت.

همچنین بعضی از مخاطراتی که با این شرایط هوایی همراه است، شامل احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌ه


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kolyq