پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/29 04:27
سهام عدالت | فروش سهام عدالت | نحوه فروش سهام عدالت
کد خبر: 37781

سهام عدالت خود را چگونه بفروشیم؟ | نحوه فروش سهام عدالت

در مقاله امروز رصدورزشی قصد داریم شما را با پاسخ سوال مهم چگونه سهام عدالت را بفروشیم آشنا نماییم.

 با آزاد شدن سهام عدالت سوالات مهمی در میان جامعه در خصوص این سهام مطرح شده است ، سوالاتی که سعی می کنیم با انتشار مقالات متعدد به پاسخ آن ها بپردازیم. ابتدا بهتر است بدانیم سهام عدالت چیست ، سهام عدالت نوعی یارانه می باشد که از طریق شرکت ‌های تعاونی عدالت استانی در سال 1385 به مشمولان آن واگذار شده است. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌ است. بیش از 49 میلیون ایرانی دارای سهام عدالت می باشند که در ثبت نام اولیه این سهام را دریافت کرده اند ، البته ثبت نام جدیدی از آن سال تا کنون برای دریافت سهام عدالت برای متقاضیان جدید صورت نپذیرفته است ، همچنین این سهام تا اردیبهشت امسال بلوکه شده و اجازه ای برای خرید و فروش به سهامداران صادر نشده بود و تنها سود سهام سود سهام عدالت در سال 95 به ازای هر سهم یک میلیونی 150 هزار تومان، و برای سال 96 سود این سهام 175 هزار تومان بوده است. سود سهام عدالت سال 97 نیز ، اسفند ماه سال 98 به مبلغ 200 هزار ریال واریز شده است.

روز نهم اردیبهشت ماه سال 99 خبری خوشحال کننده برای دارندگان سهام عدالت منتشر شد که مقدمات آزاد شدن خرید و فروش سهام با موافقت مقام رهبری فراهم شده است. پس از نزدیک به چهارده سال می تواند با توجه به شرایط امروز کشور و مشکلات اقتصادی پیش آمده برای مردم، گره ای از مشکلات سهام داران باز نماید. می توان گقت یکی از معدود مزیت های شیوع ویروس کرونا در ایران علی رغم تلفات جانی و مالی بسیار ، آزاد سازی سهام عدالت می باشد. در هیواتک نیز با توجه به اهمیت بحث سهام عدالت در مقالات قبلی که در ذیل مشاهده می نمایید به تفصیل در این خصوص صحبت کرده ایم که مطالعه آن را به عنوان پیش زمینه این مقاله برای شما مفید می دانیم. با مطالعه این مقاله نیز با ما همراه باشید تا با پاسخ سوال چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم ؟ آشنا شوید.

آشنایی با روش های فروش سهام عدالت

اولین اقدام برای فروش سهام عدالت ، آشنایی با روش های فروش و آزادسازی سهام عدالت می باشد ، دو روش پیش رو خواهید داشت :

روش غیر مستقیم :

در صورت انتخاب آزاد سازی و فروش به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌ عدالت شما از طریق شرکت‌های سرمایه ‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت و با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌ های سرمایه پذیر سهام ‌عدالت متعلق به شما توسط شرکت ‌های سرمایه ‌گذاری استانی ساماندهی می‌شود. این سهام در قالب صندوق‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله به میزان هفتاد درصد و صندوق‌ های سرمایه‌گذاری پروژه استانی به میزان سی درصد ساماندهی خواهد شد. اگر شما اطلاعات، وقت و تجربه کافی در این زمینه ندارید می توانید از این روش استفاده کنید.

روش مستقیم :

در روش سهامداری به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌ عدالت به ‌صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد و منظور از روش مستقیم این است که سرمایه گذار با افتتاح حساب نزد کارگزاری ها به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهم کند. در سرمایه‌ گذاری مستقیم شما با مراجعه به صورت تلفنی و یا از طریق اینترنت می‌توانید ضمن رصد بازار اقدام به خرید و فروش سهام شرکت ‌های حاضر در بورس کنید. برای این روش حرفه‌ای بودن در بازار سرمایه و شناخت کافی از ساز و کار بورس و ابزارهای معامله ‌گری ضروری است. افراد غیرحرفه‌ای نباید در سرمایه‌گذاری مستقیم سرمایه گذاری کنند چون  ، ریسک و چالش‌های حضور در بورس را افزایش می‌دهد.

در صورتی که از روش مستقیم استفاده کنید ، همانطور که گفته شد نیاز به دانش بورسی دارید ، برای هر گونه فعالیت در بورس پیش نیاز مهم ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی خواهد بود. برای ثبت نام در سجام می توانید به صورت غیر حضوری اقدام نمایید که مطالعه مقاله نحوه احراز هویت غیرحضوری سجام  می تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای دریافت کد بورسی نیز می توانید مقاله دریافت کد بورسی را مطالعه فرمایید.

نحوه انتخاب روش های فروش سهام عدالت

برای انتخاب یکی از روش های فروش و پاسخ به سوال چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم ؟ لازم است از طریق دستورالعمل ذیل اقدام نمایید :

- از طریق این لینک به سامانه الکترونیکی سهام عدالت مراجعه نمایید.

- در این صفحه گزینه ورود به سامانه ( سامانه الکترونیکی سهام عدالت ) را انتخاب نمایید.

سهام عدالت

- با مطالعه قوانین ، گزینه " مطالب فوق را مطالعه نموده و می پذیرم " را تیک زده و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

- در این قسمت شماره ملی خود را وارد و با وارد کردن کد امنیتی بر روی گزینه ادامه کلیک کنید و در صفحه بعد نام و نام خانوادگی خود را از میان نام ها انتخاب و گزینه بعدی را انتخاب کنید. در صفحه بعد نام پدر را از میان گزینه های موجود انتخاب و گزینه بعدی را انتخاب کنید و در صفحه بعد سال تولد خود را از میان گزینه ها انتخاب کنید و گزینه بعدی را انتخاب کنید.

- در صفحه بعد شماره شناسنامه خود را از میان شماره های ارائه شده انتخاب و گزینه بعدی را انتخاب کنید و در صفحه بعد تمامی اطلاعات شخصی تایید شده برای شما نمایش داده می شود که در صورت صحیح بودن می بایست تایید و ادامه را انتخاب نمایید.

سهام عدالت

- پس از طی تمامی مراحل به صفحه شخصی خود که اطلاعات سهامداری ، مقدار سهام و واریزی ها را مشخص کرده وارد می شوید. این صفحه دارای چهار آیکون است و خلاصه‌ای از وضعیت پرونده اطلاعات سهامدار در این سامانه اعلام شده است.

- آیکون نخست در زمینه انتخاب روش مدیریت سهام عدالت از سوی سهامدار است، در این قسمت روش سهامداری غیرمستقیم به صورت پیش‌ فرض انتخاب شده اما سهامداری که به دنبال روش سهامداری مستقیم است باید با کلیک بر گزینه تغییر روش سهامداری را به روش مستقیم تغییر دهد.

- آیکون دوم مربوط به صورت وضعیت دارایی سهام است که با کلیک بر روی گزینه آبی رنگ مشاهده ، امکان مشاهده صورت وضعیت وضعیت دارایی و سود سهام سهامدار فراهم شده است.

- آیکون سوم درخصوص شماره شبای بانکی است که با کلیک بر روی گزینه مشاهده ، شماره شبای وارد شده قابل مشاهده است و گزینه چهارم نیز مربوط به شماره تلفن همراه سهامدار است که امکان تغییر آن وجود دارد.

سهام عدالت

- آیکون اول را انتخاب می کنیم که بلافاصله نسبت به انتخاب روش مدیریت سهامداری هشدار داده شده و اعلام شده که هر یک از سهامداران سهام عدالت که علاقمند به روش مدیریت مستقیم سهام خود هستند باید نسبت به انتخاب مدیریت مستقیم سهام اقدام کنند اما در صورت عدم ثبت روش سهام‌داری مستقیم، سهام متعلق به سهامدار به صورت خودکار وارد روش مدیریت غیرمستقیم می‌شود و توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت خواهد شد. همچنین انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت فقط یک بار امکان ‌پذیر خواهد بود اما چند روز گذشته طبق مصوبه‌ای اعلام شد برای افرادی که از ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت به اشتباه روش غیرمستقیم را انتخاب کردند یک بار امکان ویرایش گذاشته شده تا تغییرات لازم را اعمال کنند.

- در مرحله بعد شرایط استفاده از روش سهامداری مستقیم توضیح داده شده و در صورتی که با توجه به شرایط موجود سهامدار مایل به انتخاب روش مستقیم برای نگهداری از دارایی سهام عدالت است باید گزینه پایین صفحه مطلب فوق را مطالعه کرده و مایل به استفاده از روش مستقیم برای بهره مندی از دارایی سهام عدالت خود هستم را انتخاب کند و در آخر بر روی کلید ثبت روش مستقیم کلیک و به مرحله بعد ورود کند.

سهام عدالت

- در این مرحله که برای تایید شماره تلفن همراه سهامدار می باشد اعلام شده جهت ثبت نهایی برای روش سهام‌ داری مستقیم کد تایید ۶ رقمی از طریق پیامک به شماره تلفن همراه که از قبل اعلام شده است ارسال می‌شود، در صورتی که شماره همراه سهامدار تغییر کرده باشد شماره همراه جدید باید در کادر مستطیل شکل که پایین صفحه وجود دارد ثبت و بعد با کلیک بر گزینه تایید و ادامه وارد مرحله پایانی شود.

- در مرحله پایان انتخاب روش مدیریت سهام عدالت، رسید اطلاعات وارد شده سهامدار اصلی و کد پیگیری ارائه می‌شود که با انتخاب گزینه چاپ از اطلاعات روی صفحه نسخه چاپی گرفته‌ می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gk579