چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/21 11:29
قیت دلار | قیمت دلار امروز | قیمت یورو
کد خبر: 37622

دلار بخریم یا نخریم ؟

جزئیات جدید از قیمت دلار سوالاتی برای متقاضیان خرید دلار ایجاد کرده است .

قیمت دلار برای بسیاری سوالات مختلفی ایجاد کرده است بسیاری از مردم درگیر جو رسانه ای فضای مجازی شروع به خرید دلار کردند که این امر باعث شد ضرر ببینند در ادامه جزئیاتی از احتمالات و آینده قیمت دلار می خوانید .

با کاهش قیمت دلار نسبت به هفته‌های اخیر رفت و آمد معامله‌گران نیز در بازار فردوسی تا حدودی کم شده است. صف‌های دلار دولتی نیز در پیاده‌روها مانند قبل پرتعداد نیست و سود کم خرید و فروش، تعداد این متقاضیان را نیز تغییر داده است.

بازار فردوسی حالا بیشتر از هر محرک دیگری تحت تاثیر کاهش قیمت چند روز اخیر دلار است. سیر نزولی قیمت اسکناس آمریکایی تب و تاب خرید و رفت آمد در این بازار را کاهش داده و معامله‌گران را به چند دسته تقسیم کرده است.

یکی از فعالان بازار می‌گوید: نمی‌شود دقیقا گفت مردم این روزها خریدار هستند یا فروشنده! عده‌ای که به پول خود نیاز ندارند و در قیمت‌های بالاتر خرید کرده‌اند به امید افزایش قیمت، سرمایه خود را نگه داشته‌اند. عده دیگری هم که همین دیدگاه را دارند و فکر می‌کنند قیمت‌ها باز هم بالا می‌رود با این موج کاهشی ترجیح می‌دهند اسکناس بخرند.

دلار حالا در بازار آزاد ۴۴ هزار ۵۰۰ تا ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود؛ این در حالی است که همین چند هفته گذشته بود که دلار سقف ۶۰ هزار تومان را نیز لمس کرد.

دلال دیگری که با بی‌حوصلگی روی موتور نشسته است، در مورد دسته دیگری از معامله‌گران می‌گوید: در چند روزی که قیمت دلار پایین آمده تعداد معاملات هم از آن هیجان افتاده است؛ البته نمی‌توان گفت جریان معاملات کاملا متوقف شده است. عده‌ای هم این وسط وجود دارند که روی کانال ۵۰ هزار تومان خرید کرده‌اند و حالا از ترس از دست دادن پول خود در حال فروش هستند.

دلال دیگری نیز معتقد است مردم اکنون با این شرایط ترجیح می‌دهند پول خود را نقد و برای کسب سود بیشتر در فروش خودرو ثبت‌نام کنند!

 

از ارز دولتی چه خبر؟

تماشای پیادروها از ابتدای این خیابان نشان می‌دهد هنوز هم مهم‌ترین عاملی که باعث رفت‌وآمد و تجمع در این محدوده می‌شود صف دلار دولتی است که با قیمت ۴۳ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اما صف متقاضیان این ارز نیز نسبت به هفته‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

یکی دیگر از دلالان که خریدار این سهمیه است و در نزدیکی همین صف‌ها می‌ایستد، در این مورد می‌گوید: سود خرید و فروش سهمیه دولتی نسبت به چند روز گذشته پایین آمده است و مردم امروز برای خرید و فروش فوری دلار دولتی نمی‌خرند، مگر اینکه انگیزه دیگری داشته باشند.

قیمت دلار دولتی در لحظه تنظیم این گزارش حدود هزار تومان با قیمت خرید دلار در بازار آزاد تفاوت دارد.

زن جوانی که درون یکی از صف‌ها ایستاده است می‌گوید: دوستم می‌گفت صف خرید دلار غلغله است و باید چند ساعت منتظر بمانم؛ اما امروز می‌گویند خیلی سود ندارد و خریدار زیادی نیامده است. برای من که فرقی ندارد می‌خواهم چند ماهی پولم را نگه دارم.

برخی دیگر نیز مسافرتی در پیش دارند و همین حدود قیمتی نیز برای آنها غنیمت شمرده می‌شود.

مرد دیگری نیز که در اوایل صف ایستاده است توضیح می‌دهد: پولم را باید فردا بدهم صاحبخانه دیدم این یک روزی که توی حسابم است لااقل کمی سود کنم؛ هر چند که می‌بینید سود پایین است و مثل قبل نیز آنچنان خریداری وجود ندارد.

 

درهم بخریم یا نه؟

یکی از فعالان بازار که علاوه بر معاملات دلار ارزهای دیگری نیز خرید و فروش می‌کند می‌گوید: در این شرایط شما ریال خود را به هر ارز دیگری تبدیل کنید از نگه داشتن بهتر است؛ اما دلار، سلطان ارزهاست! برای سرمایه‌گذاری همان دلار بخرید.

با توجه به چسبندگی قیمت دلار و درهم سرنوشت این ارز هم مبهم است و خریداران آن را بیشتر کسانی تشکیل می‌دهند که قصد سفر به امارات را دارند.

او همچنین در این بین بارها پاسخ کسانی را می‌دهد که قیمت می‌پرسند و در نهایت با ناامیدی از سرمایه خود می‌گویند که هر لحظه در حال کاهش است.

 

دلار خود را بفروشیم یا نه؟

سردرگمی بارزترین صفتی است که حالا بین معامله‌گران بازار ارز وجود دارد؛ در حالی که تا همین چند هفته گذشته این اسکناس آمریکایی در شیب افزایشی تندی قرار داشت!

هر چند اکنون نیز تعداد زیادی از فعالان بازار معتقد هستند نگهداری دلار برای طولانی‌مدت سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.

اما حالا باید سیگنال‌های ناشی از توافق ایران و عربستان تا چه اندازه می‌تواند در طولانی‌مدت بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد و به طور کلی این توافق تا چه حدودی می‌تواند روابط بین‌المللی ایران را بهبود ببخشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yjwgb