پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/20 15:14
سفر های نوروزی | هشدار به مسافرین نوروزی
کد خبر: 37602

هشدار جدید به مسافرین نوروزی | در سفر های نوروزی چه کاری باید انجام بدهیم ؟

جزئیاتی از نکات قابل توجه سفر های نوروزی را در این صفحه بخوانید

سفر های نوروزی عضو جدانشدنی تعطیلات نوروز می باشد در ادامه جزئیاتی از هشدار های جدی برای مسافرین سفر های نوروزی را می خوانید اما سفر های نوروزی علاوه بر لحظات خوش ممکن است خطرناک هم باشند اما می تواند با رعایت نکات هرچند کوچک سفر های نوروزی کاملا ایمن برگزار شود .

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: باتوجه به شروع تعطیلات نوروزی و آغاز سفرها توجه به موارد بهداشتی برای حفظ سلامت خود و خانواده و همسفران ضرورت دارد.

دکتر ماشالله مریدی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر رعایت موازین بهداشتی در ایام نوروز با هدف پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی و همه‌گیری بیماری‌های منتقله ازآب و غذا، افزود: از خرید موادغذایی به ویژه نوشیدنی ها، که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می شوند و مواد غذایی روباز ،غیر بهداشتی و فله ای بویژه لواشک، ترشک، ماکارونی و که فاقد بسته بندی ومجوز وزارت بهداشت می باشند جدا خودداری کنید.

وی ادامه داد: شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از خوردن غذا نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روده ای (اسهال)دارد. در بین راه در دستشویی‌ها از صابون جامد استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع برای شستن دست‌ها استفاده کنید.

مریدی اضافه کرد: توجه داشته باشید که مواد غذایی پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار گرم شود. استفاده از یخدان می تواند مواد غذایی را تا چند ساعت سالم نگه دارد. در صورتی که از یخدان استفاده می کنید غذاهای خام و پخته را مجاور هم قرار ندهید و از تماس آن ها با هم جلوگیری کنید .

وی بیان کرد: در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی‌ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته و پس از اطمینان از تاریخ مصرف آن و دارا بودن مجوز وزارت بهداشت باید به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف بجوشانید.

مریدی تصریح کرد: از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنید، چراکه منبع آبی تولید این یخ‌ها مشخص نیست و ممکن است این یخ‌ها از آب‌های ناسالم تهیه شده باشند که آلوده به انگل‌هایی است که ممکن است اسهال به همراه داشته باشد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید و آب اشامیدنی را از منابع مطمئن تامین کنید و تا حد امکان از بطری‌های آماده آب بسته بندی استفاده کنید و در پارک‌ها و تفریحگاه‌ها به تابلوهای راهنمای آب شرب و غیر شرب (مورد استفاده جهت آبیاری فضای سبز) توجه کنید.

وی در پایان گفت: در صورت مشاهده تخلف از مقررات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره ۱۹۰ اطلاع دهید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27d8gn