پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/13 04:13
سریال سقوط | پایان سریال سقوط | موضوع سریال سقوط
کد خبر: 37390

پایان ضعیف سریال سقوط حاشیه ساز شد

یک روز پس از پخش قسمت آخر سریال «سقوط» درباره جنایات داعش هشتگ این سریال در توئیتر ترند شد.

 آخرین قسمت مینی سریال 9 قسمتی «سقوط» 5شنبه منتشر شد. سریالی که از همان بدو آغاز پخش با حواشی بسیاری همراه بود و یک روز پس از پخش قسمت آخر هشتگ این سریال در توئیتر ترند شد.

جدا از نگاه استراتژیک این مینی سریال که قسمت به قسمت پر رنگ‌تر شد؛ شخصیت پرداز‌های فیلم ضعف بسیاری داشت و در نهایت جز فضای کلی سریال که یادآور خشونت داعش بود، مخاطب نمی‌توانست چندان با شخصیت‌ها ارتباط نزدیک برقرار کند. با این همه ترس و اضطراب جریان غالبی بود که مخاطبان در هنگام مشاهده فیلم تجربه می‌کردند.

منتقدان در نقد این سریال نوشته‌اند: در سریال «سقوط» به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده با موقعیت‌های نفس‌گیر زیادی روبه‌رو می‌شویم؛ موقعیت‌هایی که ممکن است مسیر داستان را به سمت‌وسوی دیگری هدایت کنند اما هربار دست کارگردان از غیب وارد می‌شود و بدون تکیه بر منطق روایی اثر، سرنوشت شخصیت‌ها را دقیقا مطابق با آنچه تمایل دارد و در خدمت پیشرفت داستان است تغییر می‌دهد.

به طور نمونه می‌توان به انفجارهایی اشاره کرد که سر بزنگاه رخ می‌داد و نمی‌گذاشت حل بحران چندان منطق روایی پیدا کند. یا می‌توان به نحوه نجات «اردلان» و «دیاکو» از دست نیروهای داعشی اشاره کرد که شبیه به فیلم وسترنی و ابرقهرمانی هالیودی بود؛ یا چگونگی جا به جایی جنازه ام عبیده و سربه نیست کردن آن  که یکی از موارد پر تکرار باور ناپذیر سریال سقوط بود.

اگرچه در این سریال تلاش شده بود که ضعف‌های فیلم‌نامه با کمک گرفتن از اتفاق‌های نه چندان باور پذیر پوشانده شود اما تعلیق‌های فیلم گاه چنان زیاد و کش‌دار می‌شد که مخاطب را خسته می‌کرد با این همه به نظر می‌رسد پی‌گیری سرنوشت آیسان (شخصیت اصلی فیلم) که در چنگال خونریز داعش گرفتار آمده بود، تا انتها توسط مخاطبان دنبال شده است.

با تمام ضعف‌های ریز و درشت سریال اما چندی پیش نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران درباره پخش این سریال نشان داد که ۴۹ درصد بینندگان اعلام کردند با تماشای «سقوط» شناخت شان از داعش بیشتر شده و ۶۹ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند پس از تماشای سریال، احساس نفرت و انزجارشان از داعش بیشتر شده است. همچنین ۶۲ درصد از کاربران و مخاطبان سریال اعلام کردند با تماشای این سریال یاد مبارزات، رشادت‌ها و فداکاری‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برایشان زنده شده است.

مینی سریال سقوط به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری از مشاوره محمدحسین مهدویان در کارگردانی بهره برد و بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، عباس جمشیدی فر، سجاد بابایی و الناز ملک در آن ایفای نقش کردند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rbr96