پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/25 16:47
سقوط جرثقیل
کد خبر: 36897

جزئیات حکم نهائی سقوط جرثقیل در مکه مکرمه پس از هشت سال

دادگاه تجدیدنظر کیفری مکه مکرمه حکم جدیدی را در رابطه با سقوط «جرثقیل مسجد الحرام» که در سال ۲۰۱۵ منجر به کشته شدن ده‌ها زائر شد، صادر کرد.

 به گزارش رصدورزشی : روزنامه «عکاظ» عربستان نوشت، دادگاه شرکت بن لادن را به دلیل سهل‌انگاری و نقض قوانین ایمنی به پرداخت ۲۰ میلیون ریال سعودی (۵.۳ میلیون دلار) جریمه نقدی محکوم کرده، اما آن را به پرداخت دیه محکوم نکرده است.

بر اساس این حکم، ۳ متهم این پرونده پس از احراز قصور وعدم رعایت نکات ایمنی، به ۶ ماه حبس تعزیری وپرداخت ۳۰ هزار ریال جزای نقدی و ۴ نفر دیگر به ۳ ماه حبس تعزیری وپرداخت ۱۵ هزار ریال جزای نقدی محکوم شدند.

این روزنامه سعودی به نقل از منابع آگاه نوشت: «این احکام قطعی تلقی می‌شود مگر این‌که درخواست تجدید نظر به دیوان عالی کشور طبق روال معمول ارائه شود.»

این حادثه در ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ بر اثر وزش باد و بارندگی شدید در مسجد الحرام روی داد که براثر آن ۱۱۰ زائر جان باختند و ۲۰۹ نفر مجروح شدند و همچنین خسارت مادی به ساختمان مسجد الحرام وارد شد.

شرکت بن لادن آن زمان، مسئولیت توسعه و گسترش مسجد الحرام در مکه را برعهده داشت.

پس از ۸ ماه تحقیقات، پرونده به دادگاه کیفری مکه ارجاع و برای تعدادی از متهمان اتهام اهمال و سهل‌انگاری صادر شد تا این‌که دادگاه ۱۳ متهم این پرونده را تبرئه کرد.

در ژوئیه ۲۰۲۲، دادگاه عالی دستور رسیدگی مجدد به پرونده و لغو احکام قبلی را صادر کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36bae9