پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/25 09:16
زلزله تهران | زلزله ترکیه | زلزله شدید تهران
کد خبر: 36885

زلزله آخرالزمانی در تهران از شایعه تا واقعیت !

برخی کارشناسان احتمال زلزله شدید در تهران با قدرت 7 ریشتر را می دهند .

به گزارش رصدورزشی : زلزله ترکیه بسیاری از کارشناسان را به هشدار در مورد زلزله تهران واداشته است برخی کارشناسان زلزله تهران را تا 7 ریشتر احتمال داده اند در ادامه جزئیاتی از احتمال زلزله شدید در تهران را می خوانید .

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:‌ شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که در این شهر وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگای هفت ریشتر را دارد.

 علی نصیری در حاشیه تمرین دورمیزی زلزله در کلانشهر تهران که با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران شهر تهران و مدیران بحران مناطق ۲۲گانه در مرکز عملیات اضطراری کلانشهر تهران برگزار شد، گفت:‌ در این جلسه موضوعاتی چون ایجاد هماهنگی، پشتیبانی، تصمیم‌سازی و ارتقای سطح آمادگی ارکان ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران در مواجهه با حوادث و سوانح احتمالی، بهره‌گیری از توان و امکانات ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران، ستادهای مدیریت بحران مناطق و نیز همکاری و مشارکت کارگروه های تخصصی، نسبت به برگزاری تمرین دورمیزی با در نظر گرفتن پیامدهای ناشی از زلزله در محدوده جغرافیایی کلانشهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره برگزاری این تمرین نیز اظهار کرد: امروز بعد از شش ماه برنامه‌ریزی و آمادگی که در این سازمان صورت گرفت، تمرین دورمیزی زلزله احتمالی شهر تهران بر مبنای زلزله سال ۹۶ در گسل ملارد با بزرگای ۵.۲ دهم ریشتر شبیه‌سازی شد. همزمان با مرکزیت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ۲۲ ستاد مدیریت بحران در مناطق شهرداری تهران به ریاست شهرداران این مناطق همزمان تشکیل شد و به شکل مجازی با این ستادها در ارتباط بودیم.

نصیری با بیان اینکه سناریوی تدوین شده، ابعاد مختلف حادثه را در بر می‌گیرد، گفت: مستحضر هستید که شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که در این شهر وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگای ۷هفت ریشتر را دارد، ولی در این سناریو ما بر اساس فرضیه‌ وقوع زلزله‌ای با قدرت ۵.۲ دهم ریشتر تمرین می‌کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به دلایل انتخاب این سناریو گفت: ابتدا با سناریوهای کوچکتر باید تمرین را شروع کرد و به تدریج سناریوهای شدیدتر را تمرین کرد. زلزله‌های زیر ۵.۵ ریشتر، معمولا تخریب سازه‌ای کمتری دارند و در نتیجه وقوع این زلزله‌ها با مسایل اختلال عملکردی مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: بر مبنای سناریوی اخیر اختلال جدی در شبکه تلفن همراه و تلفن ثابت، اختلال در شبکه اینترنت، تخریب کارگاه صنعتی فرسوده در محدوده منطقه ۲۱، افزایش حجم مصدومین، ترافیک سنگین در مبادی ورودی و خروجی و همچنین معابر سطح شهر، کمبود بنزین و تراکم حضور خودروها در جایگاه‌های توزیع سوخت، ابعاد مختلف در حوزه‌های ۱۵ گانه فعالیت ستاد مثل آتش‌نشانی، سلامت، هلال احمر، ارتباطات و فناوری اطلاعات، توزیع فرآورده‌های نفتی، موضوعات مرتبط با شهرسازی، اسکان اضطراری و دیگر ابعاد تخصصی با حضور همکاران عضو دستگاه های مختلف در سطح کل شهر تمرین شد.

نصیری در ادامه گفت: همچنین در این تمرین با استفاده از توان استادان دانشگاه، ابعاد مختلف تمرین مورد ارزیابی‌های علمی قرار گرفت، چون هدف از این تمرین، برگزاری یک نمایش نیست، بلکه هدف از تمرین زلزله به معنی واقعی کلمه ارتقای آمادگی دستگاه‌های مختلف است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره میزان آمادگی دستگاه‌ها دربرابر زلزله نیز گفت: آمادگی کنونی دستگاه‌های مختلف نسبت به گذشته بیشتر شده و همچنین تلاش می‌کنیم تا به سمت آمادگی مطلوب حرکت کنیم.

وی با اشاره به نقش محوری مردم در مقابله با بحران‌ها ضمن دعوت از شهروندان تهرانی برای عضویت در گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات( دوام) از وسایل اولیه امدادی و همچنین تهیه کیف اضطراری به عنوان یکی از ضروریات اولیه برای افزایش آمادگی شهروندان نام برد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4mql6w