پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/24 08:00
سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت جاماندگان
کد خبر: 36828

نحوه شناسایی جاماندگان سهام عدالت مشخص شد | جاماندگان سهام عدالت بشتابید

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی اگر جلسه دوم شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ تشکیل شود، امکان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تا پایان امسال وجود دارد.

سهام عدالت نوعی یارانه دولت برای افراد کم درآمد جامعه می باشد در خرداد و تیر ۱۴۰۱ خبری بر مبنی ثبت نام جاماندگان سهام عدالت منتشر شد. قرار بود در سال جدید جاماندگان سهام عدالت هم بتوانند ثبت نام کنند.با این حال هنوز جاماندگان سهام عدالت منتظرند. اما باز هم افرادی هستند که مشمول سهام عدالت می شوند، اما هنوز سهامی دریافت نکرده اند. سهام عدالت در دولت نهم به برخی از افراد داده شده است

در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت توسط دولت وقت و آغاز نام نویسی برای این سهام، تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند؛ جاماندگان سهامی که از سال ۸۴ تا همین لحظه پیگیر دریافت این سهام هستند.

درخواست جاماندگان برای سهام عدالت

سهام عدالت

سهام عدالت

سهام عدالت

اعطای سهامی که قانون هم بر آن تاکید کرده و بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره دارد.

دولت سیزدهم نیز پس از سرکار آمدن، طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان را در دستور کار خود قرار داد. بر همین اساس رئیس جمهور ابراهیم رئیسی موافقت خود برای اعطای سهام عدالت را اعلام کرد و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه جهت تامین منابع ارجاع داد.

در نهایت نیز پس از گذشت ۱۰ ماه از تصویب طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان در لایحه بودجه، در مهر ۱۴۰۱ مصوبه تخصیص این سهام به جاماندگان به تصویب هیات دولت رسید و بالاخره ۱۳ آذر طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، جزئیات واگذاری این سهام اعلام و ابلاغ شد.

سهام عدالت

بر این اساس، سازمان خصوصی سازی مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولین این تصویب نامه اقدام کند.

 تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه پیش‌بینی شد

اما پس از ابلاغ این طرح در آذر اشکالاتی به آن وارد شد که در همین زمینه حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته بود: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. این اصلاحیه درمورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفوی سهام است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود.

در نهایت ۴ بهمن احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با حضور در صحن مجلس مطرح کرد: در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز ۱۰ بهمن در زمینه روند اعطای سهام عدالت و انتقال آن به کد سهامداران گفت: این موضوع به سازمان خصوصی سازی مربوط است در مورد جاماندگان هنوز لیست اسامی نهایی به سازمان بورس داده نشده، اما در حال انجام است.

حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی  در خصوص زمان اعطای سهام عدالت به جاماندگان و این که آیا تا پایان سال اعطای سهام نهایی خواهد شد؟ گفت: در این زمینه هیات تطبیق مجلس ایراداتی را گرفته و با ایراد هیات تطبیق مجلس عملا آیین نامه ای که هیات وزیران تصویب کرده باید به تصویب شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ برسد، در غیر این صورت امکان تخصیص سهام وجود ندارد.

او افزود: اگر جلسه شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ که از سه قوه در آن عضو هستند (که البته امسال تنها یکبار جلسه آن‌ها تشکیل شده است) تا پایان سال تشکیل شود و فرصتی اگر باقی بماند امکان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان وجود دارد.

قربان زاده در خصوص چرایی تاخیر در عملیاتی شدن طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان بیان کرد: ما در تاریخ ۲۲ خرداد امسال پیشنهاد خود را ارائه کردیم و بخشی در دولت، کمیسیون‌ها و نهایت در رفت و برگشت معاونت حقوقی ریاست جمهوری معطل ماند و در آخر نیز در هیات تطبیق مجلس مورد ایراد واقع شد که همه این موارد سبب تاخیر این روند شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: به هر حال اگر شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ تشکیل جلسه دهد و ایراد هیات تطبیق مجلس رفع شود امکان تخصیص سهام برای مشمولان کمیته امداد و بهزیستی حدود ۳.۵ میلیون نفر تا پایان امسال وجود دارد.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت اعلام کرده بود: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

بنابر گفته رئیس سازمان خصوصی سازی تعیین تکلیف اعطای سهام عدالت به جاماندگان تا پایان سال منوط به تشکیل جلسه شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ است بنابر این اعلام برخی از سایت‌ها برای دعوت به ثبت نام جهت دریافت سهام عدالت تنها در راستای سوء استفاده خواهد بود.

در همین زمینه نیز اکبر حیدری سخنگوی کانون سهام عدالت گفت: هیچ گاه در رابطه با تخصیص سهام عدالت چه در گذشته و چه حال ثبت نام عمومی و اینترنتی وجود نداشته است و شناسایی مشمولان بر اساس دهک‌های درآمدی و از طریق دستگاه‌های مربوط و مجموعه‌های مشخص انجام می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا اعطای سهام عدالت به جاماندگان که به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است تا پایان سال عملیاتی خواهد شد یا جاماندگان این سهام باید همچنان چشم انتظار بمانند؟


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/39k5jx