یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/18 02:29
گز آردی
کد خبر: 36586

آموزش کامل درست کردن گز آردی اصفهان

طرز تهیه گز آردی
گز آرد یکی از شیرین های قدیمی شهرهای اصفهان و یزد است که با رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه گز آردی در ادامه با سایت آموزشی میریتو همراه باشید.

 

مواد لازم گز آردی
شکر نصف پیمانه
گلوگز نصف پیمانه
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
آب یک چهارم پیمانه
گلاب یک چهارم پیمانه
آرد یک پیمانه
مغز پسته به مقدار دلخواه
طرز تهیه گز آردی

 

مرحله اول
برای تهیه گز آردی ابتدا آب را داخل قابلمه ای کوچک  می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم و یک شعله پخش کن زیر آن می گذاریم. بلافاصله آب را به همراه گلاب اضافه می کنیم و با قاشق این ترکیب را هم می زنیم تا شکر حل شود.

 

مرحله دوم
سپس گلوکز را به مواد می افزاییم و مجددا با قاشق هم می زنیم تا مخلوط شوند و به مدت ۱۰ دقیقه تامل می کنیم تا با همان حرارت ملایم به غلظتی شبیه شربت بار شود. برای اطمینان از غلیظ شدن هم می توانید کمی از شربت را بین دو انگشت خود بریزید و اگر کشدار بود یعنی به قوام مطلوب رسیده است.

 

مرحله سوم
پس از آنکه شربت قوام یافت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و روی بخار کتری می گذاریم تا گرم بماند. سفیده تخم مرغ را داخل کاسه ای می ریزیم و با دور تند همزن آن را در حدی می زنیم که زمانیکه کاسه را بر می گردانیم سفیده کاملا فرم گرفته باشد و بیرون نریزد.
مرحله چهارم
حالا  ۲ قاشق غذاخوری از شربت را روی سفیده فرم گرفته می ریزیم و با قاشق آن ها را کمی می زنیم تا هم ترکیب شوند و همین که دمای سفیده با شربت یکی بشود.

 

مرحله پنجم
بعد کاملا سفیده را به شربت می افزاییم و آنها را به حدی می زنیم که کاملا مخلوط شوند. بعد با قاشق چوبی مایه را مداوم به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه هم می زنیم تا کمی سفت تر شود ولی همچنان بتوانیم آن را به راحتی هم بزنیم.
مرحله ششم
زمانیکه مایه گز را خوب هم زدیم، مغز پسته را به آن می افزاییم و مجددا مایه را هم می زنیم تا کاملا پر از مغز شود. آنوقت قالب مورد نظر که بهتر است از یک قالب مربع استفاده کنیم را روی میزکار قرار می دهیم.

 

مرحله هفتم
سپس یک عدد پلاستیک فریزر را کف ظرف قرار می دهیم و کمی آرد روی آن به صورت پخش می پاشیم و مایه گز را داخل آن می ریزیم و وقتی سطح آن صاف شد دوباره کمی آرد روی آن نیز می ریزیم.

 

مرحله هشتم
در آخر قالب را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۲ ساعت مایه گز استراحت کند. بعد از یخچال بیرون می آوریم و با چاقو گز آماده شده را برش می زنیم و در ظرف مورد نظر آن را می چینیم. نوش جان


 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nry8k