پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/17 07:18
زلزله ترکیه | زلزله 7.8 ریشتری در ترکیه | زلزله جدید در ترکیه
کد خبر: 36560

وقوع زلزله به بزرگی 7.8 ریشتر باز هم ترکیه را لرزاند | زلزله جدید در ترکیه

وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری جدید در ترکیه

بامداد امروز _دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه_ ترکیه بارها لرزیده و دو زلزله ۷.۸ ریشتری و ۶.۸ ریشتری بزرگترین لرزه‌های رخ داده بوده‌اند. این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است، این زمین لرزه تا قاهره در مصر احساس شد و در حالی رخ داده که خاورمیانه با توفان برفی مواجه است که انتظار می‌رود تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد.

زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد

به نقل از دیلی صباح، قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) پس از زلزله شدید ۷.۴ ریشتری که جنوب شرقی ترکیه را لرزند، ویران شد.

اعلام آمادگی هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر از ارسال نامه رسمی برای کمک به مردم زلزله‌زده ترکیه و سوریه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به بروز زلزله مهیب در دو کشور ترکیه و سوریه، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند تا در راستای ایفای تکلیف بشردوستانه و تسکین آلام بشری، تیم‌های امدادی و درمانی خود را به مناطق زلزله‌زده اعزام کند.

وی با ابراز همدردی و تسلیت به مردم و هلال‌احمر ترکیه و سوریه، افزود: این آمادگی به صورت رسمی و مکتوب به هلال‌احمر هر دو کشور ارسال شده است.

به گزارش بعضی از رسانه‌ها در دو کشور سوریه و ترکیه بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از سه هزار مصدوم برجای گذاشته است، پیش از این نیز شبکه اسکای نیوز عنوان کرده بود که شمار تلفات این زلزله را تاکنون ۳۶۰ تن است. همچنین بر اساس گزارش اسپوتنیک نیوز ۲۳۸۳ نفر تا حدود ساعت ۱۱ صبح امروز بر اثر این حادثه مصدوم شده‌اند.

واکنش کاخ سفید به زلزله ترکیه و سوریه

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به خبر وقوع این زلزله ویرانگر ۷.۸ واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به زلزله مخرب امروز در ترکیه و سوریه به شدت نگران است.

در این بیانیه آمده است:

"ما آماده ارائه هر گونه کمک مورد نیاز هستیم.

رئیس جمهور بایدن به آژانس امدادی "یو اس ای اید" و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های پاسخگویی ایالات متحده را برای کمک به آسیب دیدگان ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد.

کشته شدن دست کم ۱۰۰ نفر

وضعیت در ترکیه در بالاترین سطح هشدار و وزیر کشور ترکیه با اعلام سطح چهار هشدار خواستار اعزام سریع امدادگران بین‌المللی به کشور خود شده است.

آناتولی خبرگزاری دولتی ترکیه با اشاره به سطح بالای تخریب‌ها در این کشور از کشته شدن دست کم ۱۰۰ شهروند این کشور در دقایق نخست و مجروح شدن هزاران تن خبر داد و به دلیل حجم بالای تخریب اماکن و ساختمان‌ها پیش‌بینی می‌شود افراد زیادی زیر آوارها باشند.

قربانیان سوری به ۸۲ نفر رسیدند

این زمین‌لرزه در سوریه نیز در دقایق نخست بیش از ۸۲ قربانی و صدها مجروح بر جای گذاشته و در دمشق، حما و لاذقیه باعث تخریب‌های گسترده شده است.

اعلام ده‌ها کشته و صدها زخمی تاکنون

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر ترکیه و سوریه را لرزاند و به گفته مقامات ترکیه مجموع کشته‌شدگان زمین‌لرزه در این کشور به ۷۶ نفر رسیده است و ۴۴۰ نفر دیگر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.

همچنین بنا بر اعلام اسپوتنیک نیوز این زلزله در سوریه نیز دست کم ۹۹ کشته و بیش از ۳۳۰ زخمی برجای گذاشته است. مرکز این زمین لرزه در شهر "پازارجیک" در استان قهرمان مرعش در ترکیه و در عمق ۲۴.۱ زمین رخ داد و بر اساس گزارش‌ها پنج پس‌لرزه قوی نیز پس از آن به وقوع پیوسته است.

۱۱ دقیقه بعد از این زلزله، پس‌لرزه‌های قوی در مرکز ترکیه حس شده و زلزله دیگری به بزرگی ۶.۷ این منطقه را لرزانده است. شهروندان مناطق هم مرز با ترکیه از جمله عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در بیروت عده‌ای از مردم به دلیل نگرانی از زلزله به خیابان آمده‌اند و به گزارش اسکای نیوز، ساختمان‌های بسیاری ویران شده و افراد بسیار زیادی زیر آوار مانده‌اند.

وزیر کشور ترکیه گفته است دست کم ۱۰ شهر از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

اولویت دسترسی به افراد گرفتار زیر آوار است

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در خصوص آخرین تحولات ایجاد شده بر اثر زلزله اظهار کرد: تاکنون شش زمین‌لرزه در قهرمان مرعش رخ داده است که شدت آن از شش درجه فراتر رفته است.

وزیر کشور ترکیه تأیید کرد که اکنون اولویت دسترسی به افراد گرفتار زیر آوار است و از شهروندان می‌خواهیم استفاده از تلفن همراه را متوقف کنند.

رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه از ریزش برخی ساختمان‌ها در اثر زلزله‌ای که جنوب این کشور را لرزاند، فاش کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در تماسی تلفنی با فرماندار قهرمان مرعش، آخرین تحولات پس از زلزله را از وی دریافت کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی ریاست مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، این زمین‌لرزه در ساعت ۰۴:۱۷ به وقت محلی (+۳ به وقت گرینویچ) و عمق آن هفت کیلومتر زیر سطح زمین بوده است.

همچنین در ساعت ۰۴:۲۶ پس‌لرزه‌های ۶.۴ درجه در غازیانتپ (غازیان تپه) رخ داده است. طبق تصاویر پخش شده توسط تلویزیون دولتی TRT ساختمان‌ها آسیب‌دیده و مردم را در خیابان‌های پوشیده از برف تجمع کرده‌اند.

یکی از شاهدان رویترز گفت که زمین‌لرزه حدود یک دقیقه طول کشید و شیشه‌های پنجره‌ها شکسته شد.

انفجار خط لوله در جنوب ترکیه

بر اثر زلزله ۷.۷ ریشتری یک خط لوله گاز در نزدیکی شهر قهرمان مرعش در جنوب ترکیه منفجر شد. خبرگزاری آناتولی از ریزش دست‌کم ۳۴ ساختمان و کشته‌شدن حداقل پنج نفر در ریزش ساختمان‌ها در استان قهرمان مرعش خبر داد.

زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه و سوریه را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

تصاویر هوایی از شدت خسارت‌های زمین‌لرزه در شهر «قهرمان‌مرعش» ترکیه را می بینید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های محلی دقایقی پیش از وقوع زمین‌لرزه قدرتمند دیگری در جنوب ترکیه خبر دادند. که هنوز اطلاعاتی در دست نمی باشد و این خبر تکمیل می شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2lwx98