جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/09 08:00
سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان | ثبت نام سهام عدالت جاماندگان
کد خبر: 36246

جاماندگان سهام عدالت از این سامانه اقدام کنند | هشدار پلیس فتا نسبت به کلاه برداران

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه گفت: کرمانشاهیان نسبت به کلاهبرداری از طریق سهام عدالت هوشیار باشند.

سهام عدالت گونه ای یارانه است که از زمان دولت آقای احمدی نژاد آغاز شد. قرار بود مبلغ سود سهام عدالت رقمی بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان باشد. این مبلغ به ارزش سهام عدالت افراد بستگی داشت.

 

سرهنگ علی کسانی اظهار کرد: در روزهای گذشته شهروندان بسیاری به پلیس فتا مراجعه و بابیان اینکه در گروه‌های کاری و دوستانه در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی مبنی بر ثبت‌نام سهام عدالت دریافت کرده‌اند که این پیام‌ها جعلی، ترفند کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات بانکی بوده است.

وی افزود: مجرمان سایبری ابتدا با جلب اعتماد بعضی از کاربران دسترسی شبکه اجتماعی آن‌ها را به دست گرفته و سپس با اکانت آن‌ها در تمامی گروه‌های دوستانه و کاری لینکی مبنی بر ثبت‌نام سهام عدالت ارسال می‌کنند، قربانیان نیز که تصور می‌کنند پیام‌ها توسط آشنایان خود دریافت کرده‌اند بر روی لینک کلیک می‌کنند و سپس یک برنامه نصب و درگاه جعلی برای پرداخت وجهی اولیه به مخاطب معرفی می‌گردد باید توجه داشت این درگاه به‌منظور دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی و به دنبال آن برداشت وجه از حساب افراد طراحی‌شده است.

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه در هشدار به شهروندان تصریح کرد: کاربران هوشیار باشند هرگونه خبر در خصوص ثبت‌نام و یا پرداخت سود ه سهام عدالت تنها از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کرده و برای ورود به سایت سهام عدالت آدرس samanese.ir معتبر است و از ورود به سایت‌های مشابه و کلیک کردن بر روی لینک‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت پرهیز کنند.

کسانی در پایان اعلام کرد: پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات و موارد مشکوک را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و یا با استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی باما در میان بگذارند.

سید احسان خاندوزی با حضور در صحن مجلس ضمن اشاره به تحقق ۱۰۰ درصدی واگذاری اوراق مالی که در بودجه ۱۴۰۱ آمده بود، گفت: در تامین کسری بودجه دولت، یکی از مسیر‌هایی که در سال‌های اخیر سهم بیشتری به خود اختصاص داده است، مسئله انتشار اوراق است (استقراض از مردم) برای رفع کسری بودجه بود.

وزیر اقتصاد توضیح داد: این اوراق دو مدل دارد که یک مدل آن این است که دولت برای رفع کسری‌های موقت پیش از پایان سال (در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲) از ابزار جدید اوراق درون سالی استفاده کرده است، اما ان مدلی که مهمتر است در مورد انتشار اوراقی است که برای کسری‌های بین سال‌های مختلف است. عملکرد دولت در سال ۱۴۰۱ با توجه به تمامی فشار‌های تورمی، و انتظار همه برای اینکه دولت بیشترین میزان تامین مالی و استقراض را از طریق اوراق انجام دهد، این بود که بار کمتری بر حوزه اوراق وارد کرد.

خاندوزی ادامه داد: در حوزه واگذاری دارایی‌های مالی تا کنون ۱۷۲ هزار میلیارد تومان عملکرد صورت گرفته است. یعنی ۱۰۰ درصد تحقق کامل آن چیزی که در بودجه آمده است و از این بابت وزارت اقتصاد توانسته دقیقا مطابق قانون بودجه ۱۴۰۱ حرکت کند.

وی افزود: دولت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در ۱۰ ماهه امسال برای بازپرداخت اوراق هزینه کرده است، یعنی بدهی سال‌های گذشته‌ای که سررسید آن‌ها رسید و دولت آن‌ها را بازپرداخت کرد، بر این اساس حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان فروش اوراق نقدی توسط دولت بوده است. مابه‌تفاوت این دوعدد یعنی حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان خالص بازپرداخت دولت به بازار است.

در حوزه‌ی فروش سهام، مجموعا عملکرد ده ماهه، ۹۴ درصد مصوب قانون بودجه را انجام داده ایم، که بخش مهمی از آن به عرضه سهام پتروشیمی خلیج فارس برمی‌گردد که با سه روز رقابت تخصصی حدود ۳ برابر قیمت تابلو به فروش رسید.

وزیر اقتصاد در خصوص سهام عدالت توضیح داد: همچنین در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

خاندوزی گفت: دومین تکلیفی که در مجلس معین شده بود، مربوط به رد دیون بود که از مجموع ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رد دیون، ۱۱۹ هزار میلیارد تومان از رد دیون تعیین تکلیف شده است، ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی، ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بنیاد شهید، ۹ هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی که تخصیص پیدا کرد.

وی در پایان گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها نیز مورد تاکید مجلس بود که حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان، برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی مصوبه دریافت شد و بخشی از افزایش سرمایه پالایشگاه شازند نیز برای افزایش سرمایه بانک‌ها و افزایش قدرت اعتبار دهی بانک‌ها تخصیص پیدا کرده است که در مراحل نقل و انتقال است.

خبرگزاری صدا و سیما

جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران می‌شوند.

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد.

گروه اول، در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند. گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. در بین این افراد مشمولان نهاد‌های حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و کارگران فصلی و ساختمانی نیز قرار دارند.

در طی این سال‌ها خبر‌های متنوعی در رابطه با سهام عدالت جاماندگان مطرح شد، بعضی اوقات نیز گفته شد که امکان ثبت نام مجدد برای جاماندگان وجود ندارد تا در نهایت تصویب‌نامه دولت در خصوص واگذاری سهام به اقشار کم درآمد فاقد سهام عدالت توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. طبق این تصویب‌نامه میزان سهامی که قرار است به جاماندگان تعلق گیرد و نام شرکت‌های تخصیص دهنده سهام عدالت مشخص شد.

به همین جهت سازمان خصوصی سازی مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند. مبلغ واگذاری به جاماندگان سهام عدالت معادل ۱۰ میلیون تومان با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

کار توزیع سهام عدالت به جاماندگان از چه زمانی شروع می‌شود؟

طبق گفته راضیه ذوالنوریان مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی، تعداد جاماندگان سهام عدالت حدود ۳.۵ میلیون نفر است، احراز هویت افراد جامانده با کمک ثبت احوال کشور انجام می‌شود در این راستا از نظرهویتی برای تعدادی از افراد مشکلی وجود داشت که آن را به کمیته امداد و سازمان بهزیستی ارسال کردیم تا از نظر بانکِ اطلاعاتی مشکلی نداشته باشیم تا بعد از طی کردن این مراحل کار توزیع سهام را شروع کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yjbea