پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/08 09:49
کاهش وزن | رژیم غذایی
کد خبر: 36174

هشدار | این اضافه وزن روی روان شما تاثیر می گذارد !

گیلان یک متخصص تغذیه، با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن بر روی اعتماد به نفس اثر می گذارد و بُعد روحی و روانی فرد را درگیر می کند، ادامه داد: اضافه وزن خلق و خوی افراد را نیز دچار تغییر می کند.

 به گزارش رصدورزشی : دکتر مرجان مهدوی روشن ، چاقی و اضافه وزن را یکی از مشکلات بشر دانست و اظهار کرد: متاسفانه باورهای نادرست و عدم فرهنگ سازی موجب شده هر ساله با افزایش چاقی مواجه شویم.

وی چاقی را یک معضل دانست و افزود: چاقی و اضافه وزن در تمام بیماری ها یک فاکتور خطر است و رابطه مستقیمی با بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون و انواع سرطان ها دارد.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه هرچقدر توده چربی بدن بیشتر باشد سیستم ایمنی ضعیف تر می شود، گفت: افراد مبتلا به بیماری که دچار اضافه وزن هستند در روند درمان با تاخیر مواجه می شوند.

مهدوی روشن، چاقی را یکی از مهمترین علل ناباروری دانست و بیان کرد: بخش عمده ای از مشکلات باروری بانوان به خاطر اضافه وزن است و قبل از بارداری حتما باید کاهش وزن داشته باشند.

وی با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن بر روی اعتماد به نفس اثر می گذارد و بُعد روحی و روانی فرد را درگیر می کند، ادامه داد: اضافه وزن خلق و خوی افراد را نیز دچار تغییر می کند؛ در واقع اغلب مراجعه کنندگان برای کنترل وزن از طریق روانپزشکان ارجاع داده می شوند و لذا باید نسبت به وزن و کنترل آن حساس باشیم.

این متخصص تغذیه، با اشاره به باور غلط درباره افراد چاق، متذکر شد: در گذشته افراد چاق را از نظر سیستم ایمنی قوی می دانستند؛ متاسفانه این باور در ایام شیوع کرونا مجددا اوج گرفت و افراد با این باور که هرچقدر بدن قوی تری داشته باشند، شانس ابتلا به کرونا در آنها کاهش می یابد، اضافه وزن پیدا کردند.

وی با تاکید بر لزوم دریافت مواد مغذی، خاطرنشان کرد: افراد گاهی برای قوی شدن سیستم ایمنی به جای مواد مغذی به سمت کالری می روند و متاسفانه در ایام کرونا شاهد بودیم که افراد چاق با مرگ و میر بیشتری مواجه شدند.

مهدوی روشن، بی تحرکی ناشی از بیکاری در ایام قرنطینه کرونایی را از دیگر عوامل افزایش اضافه وزن در افراد دانست و متذکر شد: برخی از افراد خوردن غذا و پرخوری را عامل آرامش می دانند؛ در واقع این خوردن برای سرگرم شدن است؛ نه رفع گرسنگی.

این متخصص تغذیه بر هم خوردن تعادل کالری ورودی به بدن و کالری مصرفی را موجب افزایش وزن دانست و تصریح  کرد: هرچقدر وزن متعادل تر باشد، جامعه سالم تری خواهیم داشت.

وی خواستار کاهش مصرف غذای رستورانی شد و بیان کرد: فلسفه خوشمزگی غذای رستورانی چرب بودن آن و دورچین های چرب و شور و شیرین مانند زیتون و نوشابه و سس و سوپ و... است لذا باید تمایل به غذای رستورانی  را کاهش دهیم. منبع : ایسنا 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27dvjg