جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/05 03:00
قیمت دلار و سکه | قیمت دلار و سکه امروز | قیمت دلار و سکه چهارشنبه | قیمت دلار و سکه 5 بهمن
کد خبر: 35838

قیمت دلار و سکه امروز چهارشنبه 5 بهمن | افزایش قیمت دلار و سکه شوک جدید بازار

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۵۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.

مدت ها است که قیمت دلار و سکه با نوسانات زیادی همراه است و یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم شده چک کردن ساعتی قیمت دلار و سکه در بازار. بعد از مدت ها افزایش قیمت نسبتا تثبیت شده بود ولی در شروع بهمن ماه باز هم با افزایش قیمت دلار و سکه آن هم به صورت نجومی همراه بوده ایم. قیمت دلار و سکه در یک بازه قیمتی عجیب مدام در حال تغییر است. اما افزایش قیمت دلار و سکه تا کجا قرار است پیش برود؟

 

هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18عیار هر گرم 2 میلیون و 54 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 22میلیون و 100هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 23میلیون و 300هزار تومان است.

 در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 13 میلیون و 900هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 8 میلیون و 900هزار تومان و سکه یک‌گرمی 5 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 8 میلیون و 900 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1937دلار است.

قیمت دلار و سکه

علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی در لحظه انتشار این گزارش، قیمت دلار  42 هزار و 745 تومان اعلام شده است؛ بنا به دستور بانک مرکزی از امروز دلار و یورو وتوافقی از معاملات بازار متشکل حذف شده است.

معامله‌گران هیجانی نقره‌داغ شدند

هرچند تحلیلگران بازار، بازگشت قیمت سکه امامی به پایین کانال ۲۰ میلیون تومانی را بعید می‌دانند اما همین نزول باعث شد، معامله‌گران هیجانی روزهای اخیر نقره‌ داغ شوند.

در چند روز گذشته فاصله ارزش ذاتی سکه و نقدی آن به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده بود؛ با این حال سکه‌بازان تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، دست به خریدهای هیجانی زدند.

کارشناسان بازار معتقدند اگر قیمت دلار به عنوان مهمترین فاکتور کاهش قیمت فلز زرد، با همین روند، کاهشی شود، قیمت طلا و سکه نیز در کانال‌های قیمتی پایین‌تر قرار خواهد گرفت.

با وجودی که امروز قیمت انس جهانی طلا روند صعودی داشت و در لحظه نگارش این گزارش به قیمت ۱.۹۳۶.۷۸ رسید، اما بازار بر مدار دلار چرخید.

ریزش قیمت سکه ادامه دارد؟

امروز 5 بهمن ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی ۹۰۰ هزار تومان ارزانتر از دیروز معامله شد و به قیمت ۲۳ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید.

این قطعه از سکه بیشترین سهم از کاهش نرخ را در میان قطعات سکه داشت. در حالی که روز گذشته سهم سکه بهار از کاهش قیمت، بیش از یک میلیون تومان بود. سکه بهار امروز با قیمت ۲۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تومان معامله شد و نزدیک به نیم میلیون تومان کاهش داشت.

نیم سکه نیز ۵۰۰ هزار تومان ارزانتر از دیروز و با قیمت ۱۴ میلیون تومان معامله شد. قیمت ربع سکه با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت به ۹ میلیون تومان رسید.

سکه گرمی دیروز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش تنها قطعه‌ای از سکه‌ بود که گران‌ شد و با قیمت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب تمامی قطعات سکه دیروز کاهش داشت، به غیر از سکه گرمی که به میزان افزایش قیمت، افزایش حباب نیز داشت. بیشترین سهم کاهش حباب برای سکه امامی با نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان کاهش بود.

موفقیت سیاست‌های بانک مرکزی تضمینی است؟

در همین راستا سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به کاهش قیمت سکه در ۲ روز گذشته به تجارت‌نیوز گفت: قیمت دلار باعث شد در بازار طلا و سکه روند کاهشی داشته باشیم اما ادامه این روند مهم‌تر از کاهش قیمت است.

او با تاکید بر اینکه این روند نزولی شروع یک اقدام مثبت است خاطر نشان کرد: وقتی اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار مداومت داشته باشد، ‌قیمت در بازار طلا و سکه  چاره‌ای جز روند کاهشی ندارد.

این کارشناس بازار طلا با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور یادآور شد: جابه‌جایی دلار از خارج کشور و مسایل مرتبط با تحریم‌ها مشکلاتی است که سیاست‌‌های دولت را متاثر می‌سازد، اما با این وجود نباید تاثیر بانک مرکزی در بازار را نادیده گرفت.

اشرفی با تاکید بر اینکه اگر تا ۱۰ روز آینده بانک مرکزی بتواند در بازار نقش داشته باشد، روند کاهشی قیمت ادامه‌دار خواهد بود گفت: دولت تاکنون به غیر از فروش ربع سکه‌ها در بورس کالا، کار خاصی برای کنترل قیمت طلا و سکه انجام نداده و به نظر می‌رسد آن اقدام هم نمره قبولی نگرفت اما سایر سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص دلار نقش پررنگ‌تری را در بازار غیر رسمی ایجاد کرده است.

او در ادامه افزود :وقتی شاخص دلار کاهش پیدا می‌کند قیمت جهانی طلا بالا می‌رود و سایر ارزهای بین‌المللی دستخوش نوسان می‌شوند، این موضوع ارتباطی با برابری ریال و دلار و ارزش پول ما ندارد و اگر داشته باشد تاثیرش بسیار کم است، بنابراین می‌توان گفت نقش و تاثیر انس جهانی طلا بر قیمت طلا و سکه زیاد نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nrg6x