جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/04 03:57
قیمت سکه
کد خبر: 35729

قیمت دلار و سکه امروز 4 بهمن ماه | آخرین قیمت طلا،دلار و سکه

حباب سکه امامی که روز یکشنبه به نزدیک 25 درصد رسیده بود، روز دوشنبه گرفتار موج نزولی شد.

حباب سکه امامی که روز یکشنبه به نزدیک 25 درصد رسیده بود، روز دوشنبه گرفتار موج نزولی شد.

با این موج نزولی طی دیروز (۳ بهمن)، حدود 5 درصد افت در حباب سکه اتفاق افتاد و در دامنه 20 درصدی قرار گرفت.

بخش مهمی از ترک خوردن حباب سکه امامی به این دلیل بود که این فلز گرانبها در بازار روز سوم هفته به یکباره بیش از یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست داد و در انتهای کانال 23 میلیون تومان قرار گرفت.

نزول سکه امامی بسیار قابل توجه‌تر از افت قیمت دلار بود و همین موضوع موجب شد که شکاف بین ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی و قیمت بازار به شکل معناداری کاهش پیدا کند.

با کاهش معنادار حباب سکه می‌توان انتظار داشت که فضای هیجانی بازار سکه کمی کمرنگ‌تر شود و معاملات این بازار بر اساس منطق بیشتری دنبال شود.

به نظر می‌رسد بخشی از نوسان‌گیران در دو روز ابتدایی هفته با ایجاد جو افزایشی در بازار توانستند در بالاترین قیمت تاریخ اقدام به فروش سکه کنند و در شرایط فعلی، در انتظار خرید این فلز گرانبها در نرخ‌های پایین‌تر باقی بمانند. 

از نگاه برخی فعالان در صورتی که افت دلار ادامه پیدا کند، سکه کانال 23 میلیون تومان را نیز از دست خواهد داد ولی دیروز ارزش ذاتی سکه بالای 19 میلیون و 800 هزار تومان بود و به همین دلیل، دشوار است که بدون افت معنادار دلار، فلز گرانبهای داخلی افت شدیدی را تجربه کند.

 

پیش بینی قیمت دلار 4 بهمن 1401 

 ترمز روند افزایشی قیمت دلار در پی سخنان شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی کشیده شد و فعلا با کمی کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومان نوسان دارد.

سخنان شب گذشته فرزین برای دومین بار از رسانه ملی، باعث شد بازار گمانه‌زنی‌های قیمتی برای ارز داغ شود و چند سیگنال مهم نیز برای بازار داشت؛ ایجاد سامانه «ناخدا» یا همان مرکز مبادله ارزی، افزایش سقف ارز توافقی از ۲۰۰۰ به ۵۰۰۰ هزار یورو، توسط صرافی‌های مجاز و ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات سفرهای اخیر منطقه‌ای.

 

ناخدا در راه است

دیروز بازار ارز، با شک و تردید به سامانه ناخدا واکنش نشان داد و برخی رسانه‌ها نیز از جانب معامله‌گران درباره سامانه ناخدا به طنز نوشتند: «قطار کار نکرد برای همین تصمیم گرفتند کشتی را هم تست کنند.» عده ای دیگر می‌گفتند:«امیدواریم پس از این اقدام، با دیدن افزایش قیمت‌ها به جای صدا زدن ناخدا، نگوییم یا خدا!» و عده‌ای دیگر  به کنایه می‌گفتند:«مگر قرار است غرق شویم که ناخدا در راه است!»

 

چپ بازارساز پر است

خبر افزایش سقف دلار توافقی که قرار است از سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه اجرایی شود این سیگنال را به بازار مخابره کرد که حتما چپ بازارساز پر بوده که چنین تصمیمی گرفته است.

اما برخی معامله‌گران با توجه به روند صعودی قیمت دلار در ۲ روز گذشته با این دیدگاه که، «اگر چه در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت بودیم اما الگوهای نمودار دلار حباب قیمتی دارد»، پیش بینی کردند بازارساز قصد دارد با نوسان‌گیری هزاران میلیارد پول از بازار خارج کند و ریزش دلار طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

هر چند با روند صعودی قیمت دلار و خلق سیاست‌های نهاد پولی کشور بازار گمانه‌زنی داغ است اما آنچه با توجه به فاکتورهای موثر بر قیمت دلار در علم اقتصاد، می‌توان تاکید کرد، اشاره به تورم ۵۱.۴ درصدی دی‌ماه است که بالاترین میزان تورم از ابتدای سال‌جاری تا کنون را نشان می‌دهد.

ساده‌ترین تحلیل برای قیمت ارز، ‌توجه به نرخ تورم و تلاش مردم برای سوخت نشدن ارزش دارایی‌هایشان است.

 

همه کاره ارز بانک مرکزی است

به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد با اجرای برخی سیاست‌ها نظیر ممانعت صرافی‌ها از خرید و فروش ارز از صادرکنندگان که روز قبل در بخشنامه‌ای به صرافی ها اعلام کرد، کنترل شدیدتری بر بازار ارز داشته باشد.

کمااینکه این تاکتیکی تکراری است زیرا در روزهای پایانی آبان و روزهای ابتدایی آذر هم کمیته اقدام ارزی، به بانک مرکزی منتقل شد تا بانک مرکزی همه‌کاره در بازار ارز شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2axo6k