جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/03 13:54
آزار جنسی | تجاوز جنسی | متهم جنسی
کد خبر: 35703

آزار جنسی دانش آموز 8 ساله در خودرو | جزئیات اتفاق تکان دهنده

جزئیات یک آزار جنسی تکان دهنده در ایران منتشر شد .

به گزارش رصدورزشی : جزئیات آزار جنسی یک دانش آموز در استان لرستان منتشر شد . آزار جنسی سوالات زیادی ایجاد کرده است و برخی از ترس آرزو آن را عنوان نمی کنند اما در هنگام آزار جنسی چه باید کرد در ادامه به شرح این اتفاق تکان دهنده برای دانش آموز 8 ساله پرداخته ایم در ادامه این مطلب نیز می توانید راهکار های جلوگیری از آزار جنسی را بخوانید .

 

دادستان عمومی و انقلاب کوهدشت ماجرای آزار جنسی به یک دانش‌آموز را در این شهرستان تشریح کرد.

افشین خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت در ارتباط با ارتکاب آزار جنسی در این شهرستان اظهار داشت: یک دانش‌آموز هشت ساله در کوهدشت هنگام رفتن به خانه و پس از سوارشدن در خودروی فردی ناشناس به مکانی نامعلوم انتقال داده می‌شود و در آن‌جا مورد آزار جنسی این فرد قرار می‌گیرد.

آزار جنسی

وی با بیان اینکه متهم راننده سرویس مدارس کوهدشت نیست، افزود: دستگیری متهم با شکایت خانواده قربانی در دستور دادستانی این شهرستان قرار گرفت و  با صدور دستورات لازم توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب کوهدشت آزار جنسی به 15 دانش‌آموز را در این شهرستان رد کرد و گفت: ‌ متهم به اتهام آدم‌ربایی و آزار جنسی در بازداشت است.

 

وی بیان کرد: پرونده مجرم که 25 ساله بوده در حال سیر مراحل قانونی و تحقیقات است و به‌محض تکمیل‌شدن برای صدور حکم نهایی به دادگاه اعلام می‌شود.

 

تجاوز جنسی چیست؟

واژه rape (تجاوز) از فعل لاتین rapere ریشه گرفته‌است: گرفتن یا ستاندن به زور. تجاوز نوعی خشونت جنسی است که معمولاً با آمیزش جنسی همراه است و توسط فرد یا افرادی به رغم رضایت قربانی انجام می‌شود. این رابطه باید برخلاف میل قربانی و از طریق زور یا تهدید به زور باشد، یا با شخصی که به دلیل وضعیتی خاص مانند بیماری روانی، عقب ماندگی ذهنی یا حتی هشیار نبودن مانند مسمومیت یا بیهوشی، قادر به دادن رضایت قانونی نیست. در این تعریف اگر فردی فریب داده شود و با او رابطه ای برقرار شود نیز مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. در بسیاری از قلمروهای قضایی، جرم تجاوز جنسی جرمی سنگین در نظر گرفته می شود. به صورتی که تجاوز حتی به عنوان یک ادعا از طرف قربانی نیز قابل پیگیری است. تجاوز جنسی فقط یک تهاجم فیزیکی و جنسی نیست، بلکه آسیب عمیق روحی و روانی نیز ایجاد می کند.

کسی که عمل تجاوز را انجام می‌دهد تحت عنوان متجاوز یا تجاوزگر شناخته می‌شود.

هر نوع دخول اجباری آلت جنسی یا هر عضو خارجی به بدن شخص مقابل از طریق واژن،‌ مقعد یا دهان تجاوز گفته می‌شود که باید بدون رضایت شخص مقابل باشد.

 

آزار جنسی، تعرض جنسی و تجاوز جنسی

در بعضی متون حقوقی مفهوم تجاوز با “تعرض جنسی” یا “آزار جنسی” جایگزین شده‌است. در ادامه سه مفهوم آزار جنسی، تعرض جنسی و تجاوز جنسی را به تفکیک تعریف خواهیم کرد و مصادیق آن ها را خواهید دید. بسیاری از افراد از تعاریف آزارهای جنسی آگاه نیستند و تنها تجاوز را مصداق آزارجنسی می‌‌دانند، اما بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی تعاریف و مثال‌های “آزار جنسی” از این قرارند:

 

1: آزار جنسی (sexual harassment)

آزار جنسی شامل هر نوع رفتار جنسی ناخوشایندی‌ است که توهین‌آمیز، تحقیرکننده یا تهدیدآمیز باشد. زنان و مردان هر دو می‌توانند قربانی آن باشند. پیشنهاد یا درخواست جنسی ناخوشایند، هر نوع رفتار و یا کلام جنسی‌، بدون رضایت طرف مقابل، از مصادیق آزار جنسی‌اند. مانند:

آزار جنسی

هر نوع ابراز نظر با معنای جنسی

نمایش چیزهای بی‌ادبانه و توهین‌آمیز در جمع یا در حریم شخصی شما.

نمایش حرکات یا رفتارهای بدنی که شامل مضامین جنسی باشد.

 

شوخی‌های جنسی

سوال کردن درباره زندگی جنسی فرد

 

توهین با الفاظ جنسی

ارتکاب به رفتار مجرمانه، مثل تماس تلفنی بی‌دلیل،‌ بدن‌نمایی یا تعرض جنسی.

در دکترتو می‌توانید با بهترین روانشناس در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 

2: تعرض جنسی (sexual assault)

هر گونه آزار جنسی که منجر به احساس تحقیر، درد،‌ ترس یا ارعاب شود “تعرض جنسی” است. تعرض جنسی می‌تواند روانی یا جسمی باشد.

تعرض روانی می‌تواند به‌شکل اجبار فرد به تماشای محصولات پورنوگرافیک یا شنیدن هرزه‌گویی‌های جنسی باشد. تعرض فیزیکی می‌تواند شامل تجاوز یا اجبارِ شخص به ارضای جنسی فرد متعرض، تماشای اعمال جنسی یا لمس اجباری بدن متعرض باشد.

تعرض جنسی اغلب بر بستر نابرابری شکل می‌گیرد که این نابرابری می‌تواند جنسی،‌ سنی یا بر اساس تفاوت در موقعیت اجتماعی باشد. شخص متعرض اغلب موقعیت بالاتری دارد و با سوءاستفاده از این موقعیت، شخص آسیب‌دیده را با ارعاب یا تهدید وادار به سکوت می‌کند. گرفتن عکس یا فیلم، تهدید به تماس با خانواده فرد یا محل کار از روش‌های معمول ارعاب و تهدیدند.

مهم‌ترین راه برای مقابله با تعرض، دانستن این نکته است که هیچ‌ فردی تحت هیچ شرایطی حق تعرض به شما را ندارد و همه سزاوار زندگی، ‌کار یا تحصیل در محیطی عاری از آزار و اذیت، زورگویی، تبعیض و خشونت هستند. در نتیجه باید بدانید که: تعرض جنسی از هر نوعی جرم محسوب می شود.”

هر گونه آزار جنسی که منجر به احساس تحقیر، درد،‌ ترس یا ارعاب شود “تعرض جنسی” است که می تواند روانی یا جسمی باشد.

 

۳: تجاوز جنسی (Rape)

هر نوع دخول اجباری آلت جنسی یا هر عضو خارجی به بدن شخص مقابل از طریق واژن،‌ مقعد یا دهان تجاوز گفته می‌شود که باید بدون رضایت شخص مقابل باشد.

این سه مفهوم ممکن است در کشورهای مختلف تعاریف مختلفی به خود بگیرند یا مصداق های متفاوتی داشته باشند. اما شما باید از قوانین کشور خود آگاه باشید و بدانید چه موقعیت هایی شامل آزار جنسی، تعرض یا تجاوز می شوند. آنچه بیش از همه چیز خطرناک است نا آگاهی شما از مسائل جنسی و حق و حقوق خود است. فرزندان شما باید از مفهوم “رضایت” آگاه باشند و بتوانند مسائل خود را با خانواده و جامعه درمیان بگذارند. در ادامه به مفهوم رضایت خواهیم پرداخت.

تجاوز جنسی باید بدون رضایت شخص مقابل باشد.

 

رضایت در رابطه ی جنسی به چه معناست؟

چه چیزی رابطه ی جنسی را از تجاوز جنسی جدا می کند؟ مسئله رضایت است. یعنی فرد با آنچه اتفاق می افتد موافقت می کند و هم اینکه آزاد است آن را انتخاب کند یا انجام دهد. تجاوز در ازدواج و روابط نیز ممکن است رخ دهد. به یاد داشته باشید، رابطه جنسی باید با رضایت انجام شود. اگر شریک زندگیتان شما را مجبور می کند با او رابطه جنسی برقرار کنید، این تجاوز به همسر محسوب می شود که می تواند آسیب هایی جدی را بر جا بگذارد.

برای اینکه بدایند چه چیزی مجاز است و چه چیزی نیست می تواند از مشاورین روانشناسی یا مشاورین قضایی مشورت بگیرید. اگر فکر می کنید رابطه ای بدون رضایت بر شما تحمیل می شود باید آن را با روانشناس مطرح کنید و به دنبال راه حلی اساسی برای آن باشید. در نتیجه ابتدا باید بدانید چه چیزی تجاوز یا آزار جنسی محسوب می شود تا بتوانید از خلاف آن جلوگیری کنید. شما مختار هستید که به چیزی رضایت دهید و نگذارید چیزی بر شما تحمیل شود.

 

سن رضایت یا سن قانونی رابطه ی جنسی

نزدیکی با چه سنی به پایین تجاوز محسوب می شود؟ سن رضایت یا سن قانونی رابطه جنسی سنی است که در آن شخص به لحاظ قانونی مجاز است تا به اختیار خود رابطه جنسی داشته باشد. در نتیجه اگر یک فرد بالغ با شخصی زیر سن قانونی رابطه جنسی برقرار کرده باشد، نمی‌تواند ادعا کند که فعالیت جنسی اش مبتنی بر رضایت فرد بوده و ممکن است چنین فعالیت جنسی‌ای سوءاستفاده جنسی از کودکان یا تجاوز قانونی قلمداد شود. فردِ زیر سن قانونی، قربانی محسوب می‌شود و شریک جنسی بالاتر از سن قانونی نیز به عنوان مجرم تلقی می‌گردد. هدف از تعیین سن رضایت، محافظت از یک فرد زیر سن قانونی است.

نزدیکی فرد بالغ با کودکان زیر ۱۳ سال حتی اگر با رضایت او باشد، تجاوز است و مجازات شدیدی دارد. سن قانونیِ ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است.

این سن در کشورهای مختلف متفاوت است. در بسیاری از کشورها، این سن را  تحت عنوان تجاوز قانونی یا statutory rape  می شناسیم. تجاوز قانونی گونه‌ای از تجاوز جنسی است که سن یکی از افراد کمتر از آن است رضایت قانونی برای روابط جنسی داشته باشد. سن قانونی ۱۶ سال رایج ترین سن بین سنین قانونی برای آمیزش جنسی است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qzwn