سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/09 10:22
کد خبر: 34618

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد؟

طبق قانون مدنی کشورمان، با جاری شدن خطبه عقد میان زوجین، شوهر با توجه به مقدار مهریه به همسرش بدهکار است و خانم مالک مهریه است، که دقیقا به دلیل همین مالکیت او، می‌تواند هرگونه تصرفی در مهریه‌اش را داشته باشد.

به گزارش رصد ورزشی: طبق قانون مدنی کشورمان، با جاری شدن خطبه عقد میان زوجین، شوهر با توجه به مقدار مهریه به همسرش بدهکار است و خانم مالک مهریه است، که دقیقا به دلیل همین مالکیت او، می‌تواند هرگونه تصرفی در مهریه‌اش را داشته باشد. در صورت عدم تمکین از طرف زن، همچنان زن مالک مهریه خود باقی می‌ماند و می‌تواند آن‌را دریافت کند. با وجود توضیحات داده شده، حالا به این سوال می‌رسیم که در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

برای پاسخ به این سوال که در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ در ابتدا باید موضوع تعلق مهریه به زوجه را مورد بررسی قرار دهیم. 

تعلق مهریه به زوجه

در قانون کنونی کشورمان مهریه به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه تعیین می‌شود. این دو نوع مهریه در نحوه اجرا و دریافت مهریه تفاوت‌هایی باهم دارند، اما نقطه مشترکشان اینست که در هر صورت با جاری شدن صیغه عقد مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد و زوج هم ملزم به پرداخت آن است. به محض جاری شدن صیغه عقد زن مالک مهریه بوده و هر تصمیمی را در مورد آن می‌تواند اتخاذ کند، مثلا اخذ مهریه و بخشیدن آن.

بر اساس قوانین موجود در کشورمان مهریه حتی بعد از مرگ شوهر نیز به زن تعلق می‌گیرد. زوجه حتی در این صورت بدون طلاق هم می‌تواند نسبت مطالبه مهریه از دارایی همسرش اقدام کند.  حتی در صورت عدم تمکین زن،  ناشزه بودن او و برقراری رابطه نامشروع توسط زن هم، سبب نمی‌شود تا حق مهریه زن از بین برود.

 در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

گاهی در بعضی از شرایط بدون آنکه زوجین با یکدیگر توافقی بر دریافت یا عدم دریافت مهریه با یکدیگر داشته باشند قانون‌گذار خودش به صراحت مرد را از پرداخت مهریه معاف می‌کند. با توجه به موارد گفته شده، به‌طور کلی اصل قانون تعلق مهریه به زوجه است به جز یک سری موارد خاص که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

اگر هیچ مهریه‌ای توسط طرفین تعیین نشده باشد. یا قبل از تعیین مهریه زوجه فوت کند و هیچ رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد. حالا اگر رابطه زناشویی صورت گرفته باشد، زوجه مستحق دریافت مهریه است و ورثه او می‌توانند آن‌را دریافت کنند.

بر طبق قانون مدنی، اگر عقد زوجین به هر دلیلی فسخ شود و رابطه زناشویی بین آنها شکل نگرفته باشد، مهریه به زوجه تعلق نمی‌گیرد؛ مگر اینکه فسخ عقد به‌علت ناتوانی جنسی مرد باشد که باز هم نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

عدم رابطه زناشویی بین زوجین و باطل بودن عقد، باعث می‌شود که هیچ مهریه‌ای به زوجه تعلق نگیرد.

گاهی پیش می‌آید که مهریه زن به‌طور کامل به او تعلق نمی‌گیرد، مثلا در دوران نامزدی، زمانی‌که زوجه باکره است و رابطه جنسی برقرار نشده است، زن و شوهر قصد جدایی دارند. مهریه زوجه نصف می‌شود.

در مواردی که زن و شوهر به‌صورت توافقی تصمیم به جدایی می‌گیرند و زوجه درخواست مهریه نمی‌کند. بسیاری از خانم‌ها با توجه به طولانی بودن پروسه طلاق، تصمیم به گرفتن طلاق توافقی در مقابل بخشیدن و عدم دریافت مهریه می‌کنند.

گاهی در مواردی زن مستحق دریافت مهریه نیست و در بالا به این سوال که در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ پاسخ دادیم. اگر همچنان موردی برایتان نامفهوم بود، برای یافتن پاسخ سوالات حقوقی خود یا مشاوره حقوقی تلفنی با ما در شهرداد همراه باشید. امیدواریم این مقاله با موضوعیت در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

به زنی که خیانت کرده است، مهریه تعلق می‌گیرد؟

با وجود اینکه داشتن رابطه نامشروع با مرد دیگری جرم محسوب می‌شود و چنین شخصی مجرم است، اما همان‌طور که در متن توضیح داده شد؛ زوجه در این مورد می‌تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام کند. مگر اینکه طبق توافقی برای طلاق، در صورت صرف نظر کردن مرد از شکایت، زن هم نسبت به بخشیدن مهریه اقدام کند.

آیا عدم تمکین زن می‌تواند به‌عنوان علتی برای عدم دریافت مهریه در طلاق در نظر گرفته شود؟

در صورت داشتن حداقل یک بار رابطه زناشویی میان زوجین، عدم تمکین دلیلی برای عدم دریافت مهریه نیست و مهریه به‌طور کامل به زوجه تعلق می‌گیرد. همان‌گونه که در متن ذکر شد در صورت باکره بودن زوجه، نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد.

اگر در دوران عقد، زوجین از یکدیگر جدا شوند، مهریه ای به زوجه تعلق می گیرد؟

اگر در دوران عقد، به عللی زوجین بخواهند به رابطه زوجیت خاتمه بدهند و در مدت مذکور با یکدیگر رابطه ی نزدیکی برقرار نکرده باشند و زوجه باکره باشد مستحق دریافت نصف مهریه بوده است و زوج نمی تواند از پرداخت آن استنکاف بورزد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rbdbw