سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/08 08:00
سهام عدالت | فروش سهام عدالت | نحوه فروش سهام عدالت
کد خبر: 34575

اخبار سهام عدالت | نحوه فروش سهام عدالت + جزئیات

از اوایل سال گذشته مجوز فروش سهام عدالت برای افرادی که مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را انتخاب کرده اند توسط دولت صادر شد

از اوایل سال گذشته مجوز فروش سهام عدالت برای افرادی که مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را انتخاب کرده اند توسط دولت صادر شد. که در طی 3 مرحله و به دو روش امکان فروش این سهام صورت می گیرد، روش های فروختن این سهام بدین صورت است فروش سهام عدالت توسط بانک ها و روش دوم فروش این سهام توسط دارنده آن و با استفاده از کارگزاری های رسمی که در بازار بورس فعال می باشند.

 

دولت در سال های گذشته با هدف کمک به اقشار ضعیف جامعه سهام عدالت را به عنوان نوعی یارانه نقدی برای این بخش از جامعه ارائه نمود که مدیریت آن به دست خود دولت بود و تنها سالیانه مبلغی را به عنوان سود سالیانه سهام عدالت به حساب صاحبان آن واریز می نمود. اما از اوایل سال قبل یعنی سال 1399 دولت اقدام به آزاد سازی این سهام  و واگذاری مدیریت آن به دارندگان سهام کرد.

هدف دولت از آزاد سازی سهام عدالت رونق بخشیدن به بازار مالی بورس و هدایت نقدینگی موجود به سمت این بازار مالی، کاهش تورم، کاهش بیکاری و همچنین افزایش درآمد جامعه از این طریق می باشد و به این منظور شرایطی را فراهم آورده تا مشمولان این سهام توانایی مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را داشته باشند و افرادی که این روش مدیریت را انتخاب کرده اند قادر به انجام معامله در بازار بورس با استفاده از سهام خود و یا فروش آن در این بازار می باشند.

تمامی افرادی که مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود را انتخاب کرده اند امکان انجام معامله بر روی این سهام را دارند و به راحتی می توانند از طریق کارگزاری های رسمی موجود در بازار بورس و انتخاب یکی از آن ها اقدام به انجام معاملات با این سهام در این بازار کنند.

آن دسته از افرادی هم که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند از دو روش برای فروختن می توانند این سهام را به فروش رسانند، از طریق مراجعه به بانک ها و یا از طریق انتخاب یکی از کارگزاری های رسمی که در بازار بورس فعالیت می کنند.

در این ادامه این مقاله به بررسی مقدمه ای برای فروش سهام عدالت، روش های فروختن سهام عدالت توسط بانک ها و یا کارگزاری های رسمی و همچنین و آموزش گام به گام نحوه ثبت سفارش فروش این سهام در کارگزاری ها پرداخته شده است.

 

آزادسازی مقدمه فروش سهام عدالت

همانطور که قبل نیز گفته شد لازمه فروش سهام عدالت داشتن مجوز مدیریت مستقیم آن توسط دارنده این سهام می باشد. در واقع با اعلام دولت تمامی دارندگان سهام عدالت مجاز به انتخاب دو روش برای نحوه مدیریت سهام خود را داشتند، در روش اول که روش غیر مستقیم است فرد به دولت اجازه می دهد تا به جای او با سهامش در بازار بورس معامله انجام دهد و بخشی از سود سالانه را به حساب وی واریز کند.

در این حالت دولت سهام این افراد را به شرکت های سرمایه گذاری استانی سپرده و این شرکت ها پس از انجام معامله با این سهام ها در بازار بورس، سود سالیانه را به حساب شخص دارنده آن واریز خواهند کرد.

اما روش دوم آزادسازی سهام عدالت انتخاب روش مدیریت مستقیم آن می باشد، با انتخاب این روش افراد مسئولیت مدیریت سهام خود را مستقیما بر عهده می گیرند که در این حالت دو انتخاب دارند :

 

۱نگهداری سهام عدالت و شروع به انجام معامله بر روی آن در بازار بورس :

اگر مشمولان این روش را انتخاب کرده باشند می بایست ابتدا با ثبت نام در سامانه سجام و همچنین دریافت کدبورسی به یکی از کارگزاری های مربوطه مراجعه و بعد از ثبت نام از طریق آن اقدام به انجام معامله در بازار سرمایه کنند.

 

۲فروش سهام عدالت :

این اقدام در 3 مرحله صورت می گیرد و بدین شکل است که 30 درصد اولیه این سهام در خرداد ماه 99 برای سهام داران آزاد شد، 30 درصد دوم در تیر ماه 99 و در نهایت باقی مانده این سهام در بهمن ماه برای سهامداران آزاد سازی شد که می توانند برای فروش آن اقدام نمایند.

 

پس از آزاد سازی سهام عدالت در صورت انتخاب گزینه فروش سهامدران از دو طریقه می توانند این کار را انجام دهند، یا از طریق بانک ها و یا از طریق کارگزاری مربوطه که در ادامه به توضیح هر کدام از این روش ها پرداخته شده است.

افرادی هم که روش مدیریت غیر مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب نموده اند اگر سجامی نیستند، می بایست در ابتدا با ورود به سامانه sejam.ir  ثبت نام و احراز هویت انجام داده و کد بورسی دریافت نمایند. سپس به سایت  ddn.csdiran.ir مراجعه کرده و در قسمت سهام عدالت در این سامانه دارایی سهام عدالت خود را مشاهده نمایند.

پس از مشاهده دارایی سهام عدالت در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه می بایست به سامانه معاملات کارگزاری خود مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، به صورت آنلاین نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را برای انتقال نماد سهام عدالت خود به پرتفوی کارگزاری ثبت کنند این نماد حداقل تا 48 ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه می گردد. سرانجام فرد می تواند به پنل کارگزاری خود مراجعه نموده و نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

فروش سهام عدالت توسط بانک ها

با انتخاب این روش شخص صاحب سهام به بانکی که با استفاده از آن سود سهام عدالت خود را قبلا دریافت می کرده مراجعه و فرم درخواست فروش 30 درصدی سهام عدالت خود را تکمیل و ارائه می دهدو یا از طریق سایت آن بانک اقدام به ثبت درخواست فروش سهام عدالت می کند،  پس از انجام این کار بانک مورد نظر مسئولیت فروش سهام را بر عهده گرفته و اقدام به فروختن سهام عدالت به صورت بلوکی در بازار بورس می کند، در نهایت نیز سود حاصل از فروش سهام عدالت را به حساب شخص دارنده سهام واریز خواهد کرد. 

سهامداران با ارائه کد ملی خود می توانند سهام مورد نظر را به فروش برسانند، اما از جمله معایب بزرگ این روش عدم داشتن قدرت تصمیم گیری صاحب سهام عدالت در این رابطه است و تصمیم اینکه سهام چه شرکت هایی به فروش برسد بر عهده بانک می باشد.

فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها

روش دوم اقدام به فروش سهام عدالت و یا انجام معامله بر روی آن از طریق کارگزاری ها می باشد که در این صورت پیش از هر چیزی حتما نیاز به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی است. پس از دریافت کد بورسی می توان وارد سایت کارگزاری مربوطه شده و درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کرد، پس از ثبت درخواست کارگزاری اقدام به فروش سهام فرد به صورت بلوکی در بازار بورس می کند.

مزیت بزرگی که این روش نسبت به روش قبلی دارد این است که لیست شرکت های موجود در صندوق سهام عدالت برای سهامدار ارائه شده و حق انتخاب اینکه سهام چه شرکت هایی به فروش برسد به صاحب سهام تعلق می گیرد. در ادامه به آموزش تصویری نحوه ثبت درخواست فروش سهام عدالت در کارگزاری ها  و مراحل فروختن آن پرداخته شده است.

لازم به ذکر است که قبل از اقدام به ثبت درخواست فروش از طریق کارگزاری ها حتماً باید شماره تلفن ثبت شده در سامانه سجام به نام شخص دارنده سهام باشد. در غیر این صورت چنانچه شماره ثبت شده در مالکیت شخص دیگری باشد لازم است تا با مراجعه به سایت سجام و همچنین سامانه سهام عدالت اقدام به اصلاح و جایگزینی آن با شماره تلفن همراهی که متعلق به خود فرد است شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qxen